menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijver lavafilter

vinny1970

Vinny1970

Hey, mijn vijver,ongeveer 10m3, met lavafilter is nu 8 jaar oud. Helaas betreft het een vijver met downflow watercirculatie. Het lavafilter is beplant met gele lis.
Ook bevat de vijver een 10 tal vissen waarvan 6 koi's. en 4 gele winden.
Voor het eerst sinds jaren wordt het water al weken niet meer helder, ik vond dit vreemd want het gebeurd in bepaalde perioden nog wel eens maar na tijdje werd het water weer helder.
Wat deze zomer ook al vreemd was is dat het gele lis in de lavafilter zich vreemd gedraagde. De linker helft van het lis was bleek en slapen wilde nauwelijks groeien, de rechterkant super groen, groot, dik en sterk.

Nu stel ik twee zaken vast.
- De waterpomp geeft niet meer het debiet zoals voorheen, dus vermoed ik dat het lava verzadigd is de waterstroom beperkt wordt door de massa's worteltje van het gele lis.
- Na het terugsnoeien van de gele lis zie ik dat de wortels aan de linker helft van het filter gemakkelijk kunnen losgetrokken worden.
In de rechterhelft van het filter zijn de wortelstokken superdik en niet los te krijgen en zie ik ook massa's kleine worteltjes die de lava volledig overwoekeren.
Wat kan er met het gele lis misgelopen zijn?
1) Het toevoegen van weliswaar een zeer minieme hoeveelheid zinkoxyde voor het verwijderen van draadalg, wat al jaren perfect werkt.

2) Het toevoegen van Microferm(natuurlijk mengsel van actieve bacteriën , schimmels en gisten) nadat ik zag dat het linkergedeelte van het lis het moeilijk had. Dit op aanraden van eigenaar plantenkwekerij. Ik moet wel zeggen dat na het toevoegen van dit product het gele lis zich wel volledig herpakt heeft. Ook van uitwerpselen van de vissen op de bodem van de vijver is nog nauwelijks sprake..

Nu zie ik maar één oplossing en dat is in het voorjaar(maart april) alle inhoud van het filter verwijderen en opnieuw beginnen.

Nu heb ik twee vragen omtrent het filter.

- Kan een downflow filter omgebouwd worden tot een uploadfilter.(vijverdiepte is 0,8m)met een holle ruimte onder de lave voor spoelen.

- Wat doe ik het best met de lavasteentjes?
Verwijderen en spoelen met het huidige vijverwater. Ik vermoed dat dit een lastig en zeer vuil karweitje zal zijn om alle fijne wortels van het gele lis en het bezinksel te kunnen verwijderen.
Of nieuwe lavasteentjes kopen?
Nieuwe gele lis plantjes planten is sowieso een must.




zaterdag 7 november 2020 - 09:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon