menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jonge vissen

Ga naar meest recente reactie

Langemolen

Langemolen

Beste vijverliefhebbers,
Ik heb een vijver met koi's, goudvissen en spijtig genoeg ook zonnebaars (geen idee van herkomst!!). Nu heb ik ook de kleine visjes op bijgaande foto's. Deze lijken mij eveneens agressief maar voor zover ik reeds jonge zonnebaarsen heb kunnen vangen zijn dit niet dezelfde. Dit visje is +/- 6cm lang, heeft een stompe snuit maar op die snuit staan hard aanvoelende licht getinte uitsteeksels. Ik veronderstel dat dit geen ziekte is want deze staan perfect symmetrisch. Ook zijn er boven de ogen ingevallen punten waarvan ik niet kan zien of dit openingen zijn! Kan iemand mij zeggen welke vis dit is??
Dank.
zaterdag 20 juni 2020 - 21:06
Langemolen

Langemolen

Foto van de snoet van het visje.

Vijvers & Vissen

zaterdag 20 juni 2020 - 21:11
Langemolen

Langemolen

Foto van de flank en de snoet. Vergroten van de foto's geeft een duidelijker beeld.

Vijvers & Vissen

zaterdag 20 juni 2020 - 21:16
Polplastron

Polplastron

Ik vermoed dat de vissen klaar zijn om te paren...
zondag 21 juni 2020 - 11:41
Langemolen

Langemolen

Hallo Pol Plastron, Paren visjes al zo klein?? Zou dit dan ook zonnebaars zijn, dan zal mijn probleem nog groter worden!!! Lijkt me wel een heel ander visje!!
zondag 21 juni 2020 - 17:26
Langemolen

Langemolen

Hallo Pol Plastron,
Ik kreeg zopas een bericht dat het via een app voor visherkenning voor 89% zeker om de Amerikaanse hondsvis (Umbra pygmaea) zou gaan. Een roofvis in de zin van de zonnebaars!!! Echter kan er geen bevestiging gegeven worden omtrent de puntjes op de neus. Als dat zo is, dan zit ik wel met een serieus probleem, zonnebaars en hondsvis kweken vermoedelijk aan de lopende band want er zit enorm veel kleine broed op mijn vijvertje!! En eigen broed vallen ze waarschijnlijk niet aan!! Heb jij misschien enig idee???
Groeten.
zondag 21 juni 2020 - 22:18
Polplastron

Polplastron

Bij verschillende vissen verschijnen die puntjes als teken dat ze paarbereid zijn. Ik vermoed dat dit hier ook het geval is. De puntjes zijn dus niet als herkenning voor de vis te gebruiken.

De soort ken ik zelf niet. Om er vanaf te geraken kan ik ook niet meteen een straffe oplossing geven. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is de hele vijver leegpompen, alle vissen eruit halen en enkel terugzetten waarvan je zeker bent dat het wenselijk is... Maar dat is natuurlijk niet zomaar gedaan en heel drastisch.

Ik hoop dat iemand anders creatievere oplossingen heeft... Veel succes!
maandag 22 juni 2020 - 11:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon