menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Gedrag van vissen

Ga naar meest recente reactie

Langemolen

Tekst aangepast

Langemolen

Beste vijvervrienden,
Kan iemand mij helpen met een beetje info omtrent het volgende :
Wij hebben, behalve goudvissen, koi's en shubunkins, een 10 - tal grijsbruine jonge visjes van +/- 7cm in onze vijver. Achter hun borstvinnen en de kieuwen hebben ze allen een donkere, zilverkleurig omrande ronde vlek (schittert in het zonlicht) gelijkend op een oog en de staart heeft een wit randje. Ik denk dat ze max 2 jaar in de vijver kunnen aanwezig zijn. Iemand een idee welke visjes dit zijn?
Ze vertonen ook een zeer eigenaardig gedrag dat ik nog nooit bij andere visjes heb opgemerkt : 2 van deze visjes hebben zich in ondiep water een plaatsje toegeëigend dat ze met alle macht beschermen tegen alle, ook grotere vissen die in de omgeving komen!
Dag en nacht blijven ze op deze plaats liggen en bewegen héél druk met staart en vinnen! Iemand een uitleg om dit gedrag??
Op de bijgevoegde foto zie je boven zijn donkere schaduw, één van deze visjes. Je kan ook de donkere vlek zien juist achter zijn kieuwen en boven de borstvinnen.
Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto maar gezien de kleur van de visjes is het zeer moeilijk om deze duidelijk in beeld te brengen.
Ik kijk uit naar jullie info.

Vijvers & Vissen

donderdag 24 mei 2018 - 18:29
Patrikc

Patrikc

Een stekelbaars die zijn broed beschermt ?
donderdag 24 mei 2018 - 19:40
Langemolen

Langemolen

Beste Patrick,
Een stekelbaars is het zeker niet!!
donderdag 24 mei 2018 - 19:45
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Geen stekelbaars, maar een zonnebaars die ... inderdaad zijn territorium (of broed) beschermt.

Ik had er in een ver verleden twee in de vijver die mij zelfs "aanvielen" als ik met mijn blote tenen in de vijver stapte om hier en daar wat onderhoud te doen! Pas maar op; ze mikken echt wel op de tenen! Haha!
vrijdag 25 mei 2018 - 09:07
Langemolen

Langemolen

Beste Polplastron,
Bedankt voor de info.
Ik heb eens nagekeken op google maar vind dat de zonnebaars toch compacter is als mijn visjes. De visjes in mijn vijver zijn eerder lang en slank. Ook vind ik geen enkele foto waar de zwarte vlek in de vorm van een oog vergelijkbaar is. Voorlopig zal ik eens nakijken of er op deze plaats broed te vinden is.
Ik hou jullie op de hoogte!
vrijdag 25 mei 2018 - 09:47
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik vermoed dat het Zonnebaarzen zijn.
Het zijn roofvissen en het is aangeraden om er maar 1 of 2 in de vijver te hebben.
Wij voeren er altijd de dode vliegen aan.
vrijdag 25 mei 2018 - 11:12
Polplastron

Polplastron

Ik heb eens nagekeken op google maar vind dat de zonnebaars toch compacter is als mijn visjes. De visjes in mijn vijver zijn eerder lang en slank.

Vergeet niet dat de foto's die je op het web vindt meestal een zijaanzicht tonen. Doordat je van bovenaan op het water en op de vis kijkt, is er een optische vervorming die doet lijken dat de vissen langer en smaller zijn dan in werkelijkheid. Dit is 100% zeker een zonnebaars.

Ook vind ik geen enkele foto waar de zwarte vlek in de vorm van een oog vergelijkbaar is.

Vreemd want de zwarte vlek is net typisch voor de zonnebaars; ik ken eigenlijk niet meteen een andere vis die het in ons klimaat zou uithouden die zo'n vlek heeft. Enkel de paradijsvis (Macropodus opercularis) zou het in de vijver kunnen overleven en dan enkel nog in de warme tijd van het jaar.
vrijdag 25 mei 2018 - 13:14
Langemolen

Langemolen

Beste Vijvervrienden,

Ik ben er in geslaagd één van die kleine gangstertjes te vangen!
Nu zie je inderdaad dat het geen lang/slank visje is! Het is wel zeer mooi groenachtig van kleur maar desondanks zie ik het toch liever niet in mijn vijver!
Ik zoek nu een oplossing om deze zo vlug mogelijk uit mijn vijver te halen! Hebben jullie een idee?? Ik vraag mij ook af hoe die op mijn vijver zijn geraakt? Een paar via vogelpootjes of dgl kan ik wel aannemen, maar ik heb er nu al een twaalftal geteld en nog zo klein en dan al kweken??
Ik heb nu een foto bijgevoegd op het droge die wel een beetje duidelijker is.
Veel dank voor alle hulp!
zaterdag 26 mei 2018 - 11:04
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik zie geen foto.
De eitjes kunnen ook tussen de waterplanten hebben gezeten.
zaterdag 26 mei 2018 - 11:25
Langemolen

Langemolen

Sorry,
Foto was niet bijgevoegd!

Vijvers & Vissen

zaterdag 26 mei 2018 - 11:32
Langemolen

Langemolen

Géén nieuwe waterplanten of iets anders in de vijver geplaatst!!!
zaterdag 26 mei 2018 - 11:33
lilyboskat5

Lilyboskat5

Is wel degelijk de zonnebaars.
Zie link.
https://www.google.nl/search?q=zonnebaars&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl-nl&client=safari#imgrc=tBX9d1N1DkgVXM:
Ik zag nu pas dat Polplastron al eerder gereageerd had.
Toen ik het bericht typte stond dat er nog niet.
Maar je hebt nu duidelijkheid en daar gaat het om.
zaterdag 26 mei 2018 - 11:47
Langemolen

Langemolen

Beste,

Bedankt voor de info!!
zaterdag 26 mei 2018 - 13:00
Petrus 53

Petrus 53

Beste ,

Klopt is wel degelijk de zonnebaars en bij mij doet hij ook de broed beschermen maar verders doen ze geen kwaad in mijn vijver .
zondag 27 mei 2018 - 18:17
Langemolen

Langemolen

Beste Cindy,

Zitten bij U in de vijver ook andere vissen?? Wat met het broed van de andere vissen?? Wordt Uw vijver niet leeg geplunderd door deze roofvisjes?
Ik heb op google enkele onrustwekkende gegevens gevonden! Enkele links hierbij.
www.koidream.nl/zonnebaars.htm
www.youtube.com/watch?v=8dzNcOHK5HQ
http://www.omroepbrabant.nl/?news/177426982/Zonnebaars+is+plaag+voor+Staatsbosbeheer.aspx
maandag 28 mei 2018 - 08:31
Petrus 53

Petrus 53

beste Langemolen,

Bij mij zitten ook andere vissen zoals goudvissen ,goudwindes,schubinks en grondels en koi,s.
maandag 28 mei 2018 - 16:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon