menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Randbeplanting

Ga naar meest recente reactie

mitterer1

Mitterer1

Ik wil de lelijke rand van de vijver+ zwarte plastic dat boven water komt verbergen onder
groenblijvende hangplanten. of toch planten die breed vallend uitgroeien.
Het water staat meestal zo'n 30 onder de rand. Als ik hoger vul zakt het water al gelijk weer. Allicht is de plastic poreus geworden, maar wegens grote vijver veel geld en werk om nu te vervangen.
Het mogen geen moerasplanten zijn, want ze moeten staan naast de vijverrand rand in gewone vrij droge zandgrond. Iemand ideen welke planten geschikt zijn?

Alvast bedankt
maandag 30 maart 2015 - 16:41
Marei

Marei

Daar is al veel over gezegd. Tik in het zoekvak hierboven: vijverrand en de hele lijst met ideeën staat tot je beschikking.
Maar ik moet wel even kwijt dat een rand van 30 cm hoog wel héél erg veel is om te verbergen.......

Groetjes Marei.
maandag 30 maart 2015 - 17:51
Arico

Arico

Als je vijver direct aansluit op je gazon kan je graszoden gebruiken: snij een lengte zo af dat wanneer je de zode van buiten de rand (het gazon of de grond dus) plaatst, de de andere kant van de zode net onder het wateroppervlak 'hangt'. Dit uiteinde slorpt vocht uit de vijver om groen te blijven en de andere kant wordt in water voorzien vanuit de volle grond. Een tip van Alan Titchmarsh, maar ik twijfel of 30cm wel te overbruggen is (of mooi als het letterlijk HANGT)
maandag 30 maart 2015 - 23:56
leerling

Leerling

Kan je de grond rond de vijver wat uitgraven om er met behulp van wat extra vijverfolie een moerasgedeelte van te maken dat grenst aan de eigenlijke vijver? Dan heb je planten zat die het daar naar hun zin kunnen hebben en de rand kunnen overbruggen.
dinsdag 31 maart 2015 - 01:42
jdcoster

Jdcoster

De steller ziet duidelijk tegen het werk op om er een mooie vijver van te maken en zal er dus moeten mee leven. Dertig cm is niet te overbruggen. Dieren die uit het water willen kunnen er ook last mee hebben tenzij het niet over de ganse omtrek zo is.

Dat moerasgedeelte acht ik niet goed mogelijk.

Waarschijnlijk is die vijverrand o.a. ook door blootstelling aan het licht hard en broos geworden en dan is het een verloren zaak en wordt het alleen maar erger.

Eigenlijk hebben we weer enkele foto's nodig om daar goed raad in te geven.
dinsdag 31 maart 2015 - 10:12
wilma*15

Wilma*15

Ik zou graag weten hoe groot de omtrek van de vijver eigenlijk is.
Is het niet mogelijk om bv 10 cm het water laten zakken (lees uitpompen) en van daaruit met nieuw folie te verlijmen en op te hogen.
Een strook van 40 cm nieuwe folie moet niet zo'n moeite zijn.
Dan kan je inderdaad die rand weer mooi weg werken.
30 cm wegwerken zie ik op een andere manier niet zo heel snel zitten.

Succes.

Groetjes

zondag 5 april 2015 - 18:21
mitterer1

Mitterer1

Aan die mogelijk heb ik ook al gedacht maar de omtrek is ongeveer 34 m de vorm is vrij onregelmatig met als gevolg veel plooien enz, lijkt me niet doenbaar.
Het is allemaal nogal amateuristisch gedaan ook denk ik.
Nog een tijd aanzien en dan een firma laten komen om het eens grondig aan te pakken, plastic vervangen, vorm vereenvoudigen enz. is nog de beste oplossing denk ik.

Bedankt voor het meedenken.
maandag 6 april 2015 - 09:00
jdcoster

Jdcoster

En dan best vervangen door EPDM-rubberfolie. Deze folie is veel meer elastisch en blijft soepel, ook onder koude omstandigheden.
Als je voor een horizontale vijverrand zorgt die rondom slechts 20 à 30 cm diep is kun je van daar af tot aan de rand, in het water, natuursteenbrokken stapelen. Op die manier zie je nog altijd stenen en geen folie meer als het water zakt in droge periodes. Je kunt dan tussen die stenen planten plaatsen en uiteindelijk geraken die stenen begroeid met mos en ziet het geheel er natuurlijk uit.
Zo'n rand is dan geschikt om plantmanden op te plaatsen en laat ook toe van rondom de vijver in het water te stappen. Dat is handig (ergonomisch beter) bij onderhoud aan de vijverrand, zoals in het najaar bij het uitdunnen of afmaaien van de oeverbeplanting bvb.
Het water van een dak (garage, tuinhuis ...) afleiden naar de vijver zorgt ook dat het water bij iedere flinke regenbui weer op peil komt. " >" >
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
maandag 6 april 2015 - 09:26
jdcoster

Jdcoster

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
maandag 6 april 2015 - 09:41
mitterer1

Mitterer1

ja dat is wel prachtig en natuurlijk zo.
Ik had ook al gedacht om de overgang meer geleidelijk te laten maken ipv verticale wanden voor zover het mogelijk is in onze tuin.
NU zijn er al 2 afvoerpijpen regen die hun water lozen in de vijver, is echt wel nodig anders was het nog erger met de blote bovenranden en de vijver bijvullen met leidingwater vind ik dan weer zot, alhoewel het soms echt wel moet met het huidige plastic.

maandag 6 april 2015 - 09:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon