menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijvers en vissen

Ga naar meest recente reactie

PaulvdIng

PaulvdIng

Hoe groot moet de oppervlakte van een vijver minimaal zijn om zelf een evenwicht te vormen en genoeg plaats bieden aan amfibieën, o.a salamanders. Er komen natuurlijk geen vissen in. Denk zelf aan 3 m2, Veel meer past niet in mijn tuin.
donderdag 14 november 2013 - 19:11
buitenman

Buitenman

De oppervlakte voor vijverleven is niet relevant. Het gaat om de natuurlijke balans in de vijver. Insekten en kikkers komen van zelf in de vijver. Deze zijn ook bij mij van zelf gekomen in mijn vijvers (70m2 en 10m2). Vijvers moet je wel tijd gunnen om zich te zetten, te aklimatiseren. Ik heb geen filters, maar wel verschillende zuurstofplanten om het vijverklimaat te optimaliseren. De laatste jaren heb ik ook salamanders gezien, die ook van zelf zijn gekomen. De grote vijver ligt er al 12 jaar en de kleine 5 jaar. Er heeft deze zomer zelfs een schildpad van buren rondgezwommen, maar die heb ik al een tijdje niet meer gezien.
Samengevat laat de vijver langzaam aklimatiseren in een rustige omgeving, lerg de vijver voor een gedeelte in de schaduw. Zorg voor niet te steile oevers en wat randbeplanting waar het wildleven zich kan verstoppen.

Heel veel succes en veel plezier met alles in en om de vijver. Wij genieten iedere keer weer als we bij de vijver zitten,

Tuingroeten, Buitenman
donderdag 14 november 2013 - 20:21
pplakke

Pplakke

lissen zuivert het water goed.
donderdag 14 november 2013 - 21:25
PaulvdIng

PaulvdIng

Ik doe het nu met 2 beton kuipen grenzend aan mijn heemtuintje en grasveld, er is ook al een moeras/overplanten gedeelte en lissen heb ik ook al uit de polder. De kuipen blijven kraakhelder, zitten ook al zuurstofplanten in en een beetje water uit een gezonde vijver. Een goede start is verzekerd. De oppervlakte van de nieuwe vijver is dus alleen afhankelijk van de schuinte van de hellingen als ik het goed begrijp en met 3 m2 kom ik een heel eind.
Bedankt Buitenman en pplakke.
donderdag 14 november 2013 - 22:12
BOSVROUW

BOSVROUW

Ik heb 3 polyester vijvertjes, 2x2 en 1 van 1 vierkante meter! Zitten tjokvol salamanders, kikkers, slakken bloedzuigertjes enz. enz. Spontaan gekomen! Hebben 4 uur zon per dag. Veel zuurstofplanten en een mini-waterlelie. In de voorgevormde randen bloeiende moerasplanten, lissen, wolgras,dotterbloem enz,enz. In de grootste zitten zelfs drie goudvissen, en dit zonder filter. Bij warm weer zet ik wel een klein fonteintje aan voor wat extra zuurstof. En bij heel snikheet weer, leg ik er een uurtje de tuinslang met kraantjeswater erin! In de winter een ijsvrijhouder, en als dit niet help bij lange vorst, even met de onkruidbrander een wak branden, en vroeger een pot heet water erop, en die zakte er langzaam door! Het is een plezier voor de kinderen en voor mij, om de salamanders en kikkers in het voorjaar bezig te zien, in het zeer heldere water! Heb in een hoek keien gestapeld dat de amfibieën goed in en uit kunnen!
vrijdag 15 november 2013 - 09:51
PaulvdIng

PaulvdIng

Dit geeft de burger moed, heel nuttige informatie. Die 2 beton kuipen zijn van dit jaar, ik heb dus weinig ervaring. Ik wil iets groters en dieper. Met uw informatie kom ik al een stuk verder, goede tips

Dankend vol goede moed, Paul
zondag 17 november 2013 - 02:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon