menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinvijver

Ga naar meest recente reactie

loucka

Loucka

Hallo,iedereen

Ik heb een vijver van 20 cub.Deze winter heb ik niets anders dan tegenslagen ondervonden met de vijver.Nu wat is nu het grootste probleem.Ik had mijn filter en zuurstofpomp aan staan.Het ijs kwam op de vijver dik ijs.Alle dagen ben ik gaan zien of het ijs nog open was.Tot op een gegeven moment,zag ik dat het water onder het ijs 30 cm gezakt was.En heb ik dadelijk de filter afgezet.Nu dacht ik onder dit laag ijs zal het water niet meer verder bevriezen(kelderijs)Doch vroor dit ook nog aan.Aan de zuurstof pomp had ik nog een gat van 50cm doorsnee.Zodus er was geen probleem dacht ik.
Maar nu is het beginnen te regenen,en nu zie ik aan het open gat van de zuurstofpomp dat mijn vijverfolie omhoog gekomen is.Zodus de vloer van de vijver(folie) is omhoog gekomen
Nu moet dat water ergens weggelopen zijn,en onder de vijver gekomen zijn.En met de druk van het water zou dit omhoog gekomen zijn.Ook zie ik dat er vissen zwemmen tussen de twee lagen ijs.Of er nu doden zijn,dat zie ik nog niet.
Wat kan ik nu volgens jullie doen??????
Als ik de vijver binnenkort leeg maak,zal alles naar boven komen,denk ik.Of ik moet een klein gaatje maken,waardoor het water onder de vijver in de vijver komt.Of kunnen jullie mij een betere oplossing geven ??????
Laat u mij iets weten
woensdag 15 februari 2012 - 15:33
jdcoster

Jdcoster

Waarschijnlijk staat het gondwater hoger dan het water in uw vijver daar nu staat en duwt dat de folie omhoog.
Als je de vijver opnieuw vult zal het gewicht van dat water normaal voldoende tegendruk geven om de folie weer op zijn plaats te krijgen tenzij er ondertussen veel slijk opgestuwd werd.
Een gat in de folie maken is zeker af te raden. Er zou er wel al één kunnen in zijn natuurlijk. Dertig cm waterverlies is al heel wat. Dat kan wijzen op een lek of op het feit dat het water ergens anders heen liep. Over de ijslaag misschien?
De eerste vraag die altijd bij mij opkomt als ik over vijvers lees die voorzien zijn van al die technologie, Is dat wel nodig.
Tenzij het over een koivijver gaat of een vijver met heel veel en grote vissen, zijn al die filters en pompen meestal overbodig.
Mijn vijvers zijn 3/4 van het jaar perfect helder zonder al die dingen. Plaats voldoende zuurstofplanten, houdt weinig vissen, zorg voor wat schaduw op de middag.
En of het daar nu ook nog mee te maken heeft of niet, maar bij mij loopt het regenwater van mijn dak er in. Ik moet dus hoogstzelden bijvullen.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
woensdag 15 februari 2012 - 21:45
loucka

Loucka

Beste


U hebt wel een mooie vijver.
Ik heb er nu 2000 liter kraanwater bij gedaan,omdat ik ook dacht als ik van boven meer druk geef dat deze terug op zijn plaats kwam te liggen.Doch de folie kwam nu boven de waterspiegel uit.De grond in mijn tuin is wel verzadigd van het water. Ook omdat ik 0,50 cm diep een leemlaag steken heb.En kan het water dat onder de folie zit niet weg trekken.
donderdag 16 februari 2012 - 01:57
Echinacea

Echinacea

Voor dat ge iets afbreekt zou ik eens proberen om een plastieken buis iets groter dan de rioolontstopper van de hoge drukreiniger, schuin van de bovenkant vijver onder de vijver in te krijgen. Hebt ge geen hoge drukreiniger, steek dan een waterleidingsbuis van 1/4 duim door de plstieken buis, deze buis kunt ge met kopelstukken aansluiten op de waterleiding, niet te snel willen gaan de modder moet de tijd krijgen om boven te komen.
donderdag 16 februari 2012 - 10:06
jdcoster

Jdcoster

Met een foto er bij zouden we de situatie beter kunnen inschatten en helpen mee denken.
Is die vijver erg ondiep op die plaatsen? En over de hele oppervlakte?
Ik zou ook nog even wachten tot de vorst voldoende diep en overal uit de grond is. Misschien kan het water daardoor niet weg. Nu er aan werken is ook niet goed voor de vissen en al het ander' waterleven' dat er zich in bevindt.
Als voorgaande oplossing niet helpt kun je best ook een stuk van de rand los maken om het water te laten ontsnappen. Een plaat op die bult leggen en er op gaan staan.
Het is wel heel eigenaardig. Het water moet daar enorm hoog staan in uw tuin.
Als de zaak opgelost is, zeker nooit meer riskeren dat het waterpeil onder grondwaterniveau zakt

Er zit toch geen bronput onder? Hier in de buurt had iemand een folievijver gemaakt boven een grondwaterput met maar een beetje water in. Hij had verwaarloosd van die put volledig te vullen met als gevolg dat bij het stijgen van het grondwater, de luchtbel in die put ook de vijverfolie omhoog duwde. Een luchtbel dus ... .

Hou je ons verder op de hoogte?
donderdag 16 februari 2012 - 10:38
loucka

Loucka

Beste vrienden

Ik ga nog even wachten tot het ijs volledig weg is.Dan heb ik een beter overzicht.Ik ga er nu niet aan werken,want ik zie dat er nu al vis tussen het ijs en de folie zit , levend en ook dode vissen
Ik zou het nu mischien erger maken gelijk het nu is.
Ook wil ik later proberen van een buis langs de zijkant onder de folie te steken, en proberen met de waterstofzuiger dit weg te pompen
Ook denk ik eraan,er liggen twee pompen in de vijver.Van de filter en de skimmer.
Nu als deze mee boven gekomen zijn met de folie,en deze ingevroren zijn.Zouden deze kunnen kapot vriezen ????
Ik hou jullie op de hoogte,maar zoals gezegt ik wacht tot het ijs weg is.
donderdag 16 februari 2012 - 13:13
loucka

Loucka

Beste vrienden

Hier ben ik weer, met redelijk goed nieuws.Vandaag Vrijdag ben ik aan de vijver beginnen te werken.Omdat ik zag dat er nog levende vis tussen ijs en folie zat.
Ik heb de rand van de vijver los gemaakt ,en er een buis van 50 in gestoken En met de vijverstofzuiger heb ik het water van tussen de folie en de grond eruit gehaald.Omdat dit glashelder water was, heb ik dit terug in de vijver laten lopen.Ik moest toch tegendruk hebben.Ik heb er ongeveer iets meer dan een halve dag over gedaan.Maar de folie ligt terug op zijn plaats,en de vijver is terug vol.Er zit nu nog een ijsblok tegen de kant onder de folie van 1,50m op 0,50cm.Die moet ik eerst laten ontdooien,voor alleer ik dat water er nog kan weghalen.De buis moet ik wel laten steken,met de tegen druk in de vijver zit die nu stevig vast.Moest ik dit ooit nog tegenkomen,zit de buis er toch al in.En ik kan ze goed wegwerken.Het minder goede nieuws,er zijn negen grote koi's dood.De grootste was 70 cm en was mijn eerste koi waar ik mee begonnen was (was 10cm groot)
Het grond water in mijn tuin staat op 0,10cm,als ik over het gazon loop voelt het drassig aan
Bedankt Beste Vrienden, dat jullie mij geholpen hebben,met jullie ideeén.Want zonder jullie zou ik mijn vijver laten leeglopen hebben.En een gaatje in de folie gedaan hebben,om zo het water van de ondergrond te kunnen wegpompen
Nogmaals bedankt iedereen
zaterdag 18 februari 2012 - 02:23
Echinacea

Echinacea

Spijtig dat de koi het niet overleefd heeft. Ik zou die buis ook laten steken. Het water kan mischien niet zakken door bevroren ondergrond. Kunt u niet weg met grondwater, drainage.
zaterdag 18 februari 2012 - 10:27
loucka

Loucka

Met een drainage dat had ik vroeger moeten voorzien.Mijn tuin is volledig aangelegt
en het zou zonde zijn moest ik nu terug een deel open breken.
Ik mijn tuin als ik daar nu een schop diep steek zit ik aan het water.In de zomer is mijn grond goed droog. Al hoewel ik moet minder gieten dan andere mensen
Het is wel spijtig dat mijn mooieste koi niet meer leefd deze zaten er al jaren op.
Dit is mijn vijver

Vijvers & Vissen

zaterdag 18 februari 2012 - 14:33
loucka
zaterdag 18 februari 2012 - 14:34
jdcoster

Jdcoster

Als ik nu de foto's zie, vraag ik mij af of die vijver wel diep genoeg is voor Koi's.
Je hebt toch overal best minimum één meter diepte nodig denk ik.
Normaal kan het grondwater de folie ook niet omhoog duwen. Water weegt overal even veel.
Je moet dus nog steeds de oorzaak zoeken waarom en hoe het water weggepompt werd anders zal het nog wel meer gebeuren.

Heel mooie tuin heb je daar.

zaterdag 18 februari 2012 - 15:32
loucka

Loucka

Beste,

De vijver is op de meeste plaatsen 0,90 cm diep,en is een een gedeelte van 0,30 cm hier komen mijn vissen zonnen
In voorgaande artikel heb ik vermeld dat het, met het vriezen kwam.De pomp van de filter stond nog op,en op een gegeven moment zag ik dat er 30 cm water uit was.Toen heb ik de pomp afgezet.Langs waar dat water nu gegaan is weet ik niet.Is het nu over het ijs gelopen op wat.Ik weet het niet.Het kan ook zijn dat de toevoer naar de filter,dat de buis lek is.Maar daar moet ik nog naar gaan kijken.Deze steekt onder de grond
Ik zal het u laten weten als ik meer weet :

0058:
zondag 19 februari 2012 - 02:13
trikke2705

Trikke2705

Mooie vijver, ben ik jaloers op, zo een zuiver water!!
maandag 2 april 2012 - 20:55
loucka

Loucka

Bedankt, ik heb er dan ook vele jaren over gedaan van hoe het moet.Om het water glashelder te krijgen.Ik werk tegenwoordig met Nederlanders,deze zeggen vlakaf hoe het moet.Hier in Belgie,draaid men meer rond de pot.Ik wil zeggen,je moet meer produkten kopen om in de vijver te doen De waterwaarders,moet je goed in het oog houden
U moet zien dat uw Ph 7,5 tot 8,5 staat Kh 6 en de Gh tussen de 10 en de 16 beter nog tussen de 13 en de 16

groetjes

Loucka
dinsdag 3 april 2012 - 01:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon