menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijver met nieuw water

hildavw

Hildavw

Een tiental dagen geleden is ons vijvertje, +/- 350 liter, door een hevige wind leeggelopen (de aanvoerdarm van het pompje was er uitgeslagen).
Omdat we daarvoor ook last hadden van groene smurrie op het watervlak, hebben we van de gelegenheid geprofiteerd om de vijver eens volledig te reinigen.

De waterplanten hebben we enkele dagen in proper water gezet, de zuurstofplantjes hebben we verwijderd.
We hebben een emmer vijverwater behouden, laten bezinken, en daarna dat water bij het nieuwe water gegoten (ik heb eens gelezen dat dat aangewezen is).

Nu onze vraag.
Het water is momenteel zeer helder, de planten zijn er terug.
Moeten we nu, voor de winter, filterpomp én zuurstofpompje terugplaatsen of wachten tot na de winter?
Zouden we nu nog nieuwe zuurstofplantjes moeten zetten?
Met nieuwe vissen zullen we best wachten tot de lente, anders zijn de reigers er toch mee weg.

Wie weet raad? Alvast bedankt,

Hilda
maandag 30 augustus 2010 - 20:44
brusseleir

Brusseleir

Mijn advies zou zijn om als de bliksem zuurstofplantjes in je vijver te brengen en tevens te zorgen voor circulatie van je vijverwater om het zuurstofpeil mooi hoog te houden. Sierplanten brengen wel mooie plaatjes van de vijver op, maar zorgen net als vissen voor een omzetting van gassen die de kwaliteit van je water serieus afbreken.

Je hebt al wel prima initiatief genomen door een emmer vijverwater ( met micro-organismen die zich in je vroegere vijver konden ontwikkelen ) te mengen en te wachten met nieuwe vissen.

Overweeg je niet om extra planten in je vijver te brengen waaronder je vissen kunnen schuilen?

Groetjes

Frank
dinsdag 31 augustus 2010 - 22:21
hildavw

Hildavw

Allebei hartelijk bedankt voor jullie raad.

Momenteel staan er volgende planten in, wel op de "terrasjes" aan de zijkant:
dotterbloem - pijlkruid - watermunt - iris - en iets met lange stengels, waarvan ik niet direct op de naam kan komen.
Op de bodem staat ook nog een kleine waterlelie.

Morgen zal ik eens naar een vijverwinkel gaan om zuurstofplantjes en eventueel bacterieën.

groetjes

Hilda
woensdag 1 september 2010 - 20:06
hildavw

Hildavw

Waar ik de zuurstofplantjes heb gekocht waren ze tenminste eerlijk.
Toen ik alles vertelde en plantjes vroeg, stelde ik ook de vraag of ik nog iets anders moest toevoegen en de winkelier zei direct dat het niet nodig was.

De plantjes zelf vond ik wel wat duur, 2,5 euro voor één bundeltje en hij zei dat ik er 5 bundeltjes in moest doen.

Maar we moeten er iets voor over hebben hé, anders doen we het vijvertje beter weg.

zaterdag 11 september 2010 - 21:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon