menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijver vernieuwen - smurrie wegpompen

Ga naar meest recente reactie

platho

Platho

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb pas een nieuw huis gekocht met hieraan een grote tuin, een mooi terras en ook een vijvertje. Dit laatste vergt (net owv het feit dat het erg dicht bij het terras ligt) als eerste de nodige aandacht ...

Het betreft een vijvertje (ronde natuurlijke vorm) met een inhoud van zo'n 6000 liter dat zo'n 30 jaar geleden is aangelegd en waarvan de folie het begeven heeft. Het water steigt en zakt met het grondwater en op de bodem ligt een laag van wel 40 centimeter smurrie die door de jaren heen is opgebouwd. Ik heb alle vissen eruit gehaald en in een grote bak (500 liter) die als tijdelijke vijver dienst doet ondergebracht maar nu komt het echte probleem ...

Ik heb reeds getracht de vijver leeg te pompen en dat lukt tamelijk maar de 'modder' krijg ik niet weg ... bestaan hiervoor speciale pompen die ik eventueel kan huren ? Of heeft er iemand die op dit forum actief is iets dergelijks ? Alle hulp mbt de reiniging en eventueel ook vernieuwing is meer dan welkom. Iemand die zich geroepen voelt - tegen betaling uiteraard - zijn/haar kennis in de praktijk te komen toepassen mag ook gerust een seintje geven want ik ben geen expert en wil toch op een deftige manier een nieuwe folie aanbrengen ...

Alvast bedankt,
Peter
dinsdag 31 maart 2009 - 18:36
aroider

Aroider

hallo peter,
ik denk dat ge uw botten zal mogen aantrekken en de modder met een emmer uitscheppen;
ik heb onlangs ook mijn vijver eens gekuist met een vortexpomp aan een bamboestok gebonden en zo de grond afgezogen maar mijn vijver is onderhouden en er ligt bijlange zoveel slijk niet in.
succes alvast,groeten aroider.
dinsdag 31 maart 2009 - 20:28
buksbunnie

Buksbunnie

ge woon met de emmer is de beste manier, en het slib kun je gewoon ergens in de border deponeren, en als het later is opgedroogd gewoon door de aarde werken.

doe het rustig aan en niet alles tegelijk dan is het te overzien.

sterkte Jan
dinsdag 31 maart 2009 - 21:00
iskater

Iskater

Afgelopen weekeind ook mijn vijver gereinigd. Een 50cm dikke laag wortels van lelies en andere planten er uit gehaald. De vissen in een teil gezet en de folie schoongeborsteld. Het water er uit pompen gaat zolang de smurie niet te dik is. Dan moet je echt op scheppen over. Ik heb een aantal lekken gedicht, (stuk fietsband en bizonkit) en dat lijkt te houden. Maar wwt niet of ik deze manier aan kan raden.
De eerste planten staan er weer in en de vissen zijn ook weer terug. Hopelijk herstelt het natuurlijk evenwicht zich snel.
dinsdag 7 april 2009 - 11:20
buksbunnie

Buksbunnie

je had beter de banden reparatie set van je fiets kunnen gebruiken, de lijm zal sterker zijn denk ik.
in de planten zit waarschijnlijk entstof genoeg om het evenwicht terug te krijgen.
maar extra bacteriën toevoegen is denk ik wel gewenst.

maar de tijd zal het leren
groetjes Jan
dinsdag 7 april 2009 - 21:13
Bosduif

Bosduif

Wat je kan doen is inderdaad het slib allemaal verwijderen behalve één emmertje zodat je dat kan gebruiken om bacteriën te enten op je substraat dat je best op de bodem legt 20l/M² zodat je een natuurlijke slibverwijderaar ontwikkeld.

Daarna ervoor zorgen dat 25% van het wateropp.bedekt is met zuurstofplanten.
En ervoor zorgen dat de GH ( algemene hardheid) tussen de 8en 12 ligt om het biologisch evenwicht in balans te brengen.

Wanneer er veel vissen aanwezig zijn en je dagelijks voert kies dan een geschikte filterinstallate.


vrijdag 10 april 2009 - 08:15
platho

Platho

Oef ... 't is gelukt
Alle stinksmurrie eruit gehaald (wat niet makkelijk is met grondwater dat blijft omhoog komen door de lekken in de plasticfolie die erin lag) ... viltlaag erin gelegd en vervolgens nieuwe folie ...

Dan 6500 litertjes water erin gedaan, filter aangesloten en voorzien van bacterie-opstartkitje, waterlelies terug erin en nu maar rustig op gang laten komen.

Bedankt allemaal voor de nuttige tips

Peter
zondag 26 april 2009 - 07:55
aroider

Aroider

platho,
goed dat het gelukt is,veel plezier met de nieuwe vijver.
vg aroider
zondag 26 april 2009 - 09:08
iskater

Iskater

Nu een maand onderweg met mijn schoongemaakte vijver. En het gaat super (tot nu toe). Het water blijft helder en de planten die ik had overgehouden doen het prima, Al twee leliebladeren aan de oppervlakte. Helemaal blij!
maandag 4 mei 2009 - 14:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon