menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koivijver schoonmaken

samwen

Samwen

Goedendag,

Ik ben in Oktober van afgelopen jaar verhuisd en tegelijkertijd eigenaar geworden van een grote koivijver. Nu is het onderhoud van zo een vijver voor mij nieuw en heb ik een aantal vragen. De vorige eigenaar heeft de afgelopen 2 jaar de vijver verwaarloosd nadat hij de woning te koop heeft gezet. De koikarpers heeft hij eruit gehaald en meegenomen naar zijn nieuwe onderkomen. Ik heb afgelopen week de vijver leeg laten lopen en alle bladeren en alg van zowel de bodem als de wanden verwijderd. Ik ben nog een verdwaalde goudvis en een kleine koi tegengekomen die ik in een aparte bak met water uit de vijver en een luchtpompje heb gezet. De vijver is inmiddels weer volgelopen met leidingwater en nog een restantje oud vijverwater. Nu wil ik graag weten of ik de visjes weer terug kan zetten in de vijver aangezien er voor 95 procent leidingwater in de vijver zit? Ook zou ik graag willen weten wanneer ik er evt. nieuwe vissen in uit kun zetten?

Alvast bedankt,

Sam
woensdag 11 maart 2009 - 12:55
aroider

Aroider

hallo sam,
die twee visjes kan je terugzetten,maar wil je koi bijplaatsen of andere vissen ?
zeemeerminnen schijnen in trek te zijn ,nu serieus,hoeveel liter water bevat uw vijver en zit er een filter op ?
groeten aroider.
woensdag 11 maart 2009 - 19:51
samwen

Samwen

Hoi,

Ik ben zeer zeker van plan om er koi in te plaatsen.
Wat betreft de vijver die bevat 25 kuub water en is 2 mtr diep.
Er is een meerkamerfilter met 3 kamers aanwezig een UV lamp 2 pompen,
vortex, thermostaat etc.
Is het verstandig om de goudvis misschien een ander onderkomen te geven?
De vijver is nu trouwens kraakhelder, moet ik uit voorzorg misschien wat aan het water toevoegen om het zo te houden?

Mvg,

Sam
donderdag 12 maart 2009 - 10:39
aroider

Aroider

hallo sam,
aardige vijver voor te starten,als je echt een koivijver wil zou ik die goudvis er niet bijstoppen, maar het kan .
ik zou gewoon de filter opstarten en laten draaien met die ene koi erin ,de lampen aanleggen tegen groen water en de filter enten met bacterien.
om koi bij te voegen zou ik nog wachten tot de watertemp.omhoog is en de waterwaarden stabiel .wel kan je met je waterverwarming vlugger de temp. op peil brengen.welke verwarmer is het trouwens?
heb je bodemdrainage?
groeten peter.
vrijdag 13 maart 2009 - 11:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon