menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stinkt een vijver

Ga naar meest recente reactie

Wes80

Wes80

Ik zou graag een vijver hebben in m'n tuin vlakbij de voordeur. Maar geeft dat niet te veel stank, zo'n vijver ? En ook veel te veel muggen ?

Groetjes
Wes
woensdag 24 september 2008 - 18:25
printemps

Printemps

hallo

tegen de muggen moet je er een vis inzetten

mvg
an
woensdag 24 september 2008 - 18:27
Wes80

Wes80

Oei,
Ik had liever geen vissen gehad. Die eten ook de kikker- en padde-eh-eitjes op, dacht ik.
Of zijn er ook vissen die de kikkers en padden niet lastig vallen ?

Groetjes
Wes
donderdag 25 september 2008 - 11:15
Sarah

Sarah

Hoi Wes,

Eeen vijver stinkt totaal niet en als er eenmaal padde- en kikkereitjes zijn
dan zijn het er meestal zoveel dat de vissen ze niet allemaal opeten hoor, als ze ze al opeten.
Ik heb daar nog nooit iets van gemerkt. Ik heb behoorlijk wat vissen in mijn vijver en ieder jaar
bergen kikkerdril en paddesnoer en jonge salamanders en ik heb een zonnebaars erin.
Dus voor een mooie en leuke vijver (die niet stinkt) vissen en veel zuurstof planten erin.


[afbeelding verwijderd niet-https]

Als dit allemaal kikkers moeten worden (en zo waren er dit jaar nog meer in de vijver) nou dan wordt
het wel een kabaal in de tuin hoor.
donderdag 25 september 2008 - 14:38
vera2

Vera2

'k moet sarah bijtreden.
als alle kikkervisjes in je vijver zouden overleven en ter plaatse blijven dan mogen jij en je buren slapeloze nachten verwachten of je kan een kikkerbillenrestaurant openen (grapje hoor).
't werkt ook andersom; kikkers eten dan weer de viseitjes en jonge visjes; zo blijft de natuur op zijn plooi.
de beste muggenverdelgers en minst vervuilende onder de vissen zijn windes.
bedenk wel dat een vijver moet onderhouden worden en als je dat niet met hart en ziel doet dan krijg je na een aantal jaren een laag rottende nest op de bodem die bij beroering naar sloot ruikt.

vrijdag 26 september 2008 - 12:20
Wes80

Wes80

Als ik een vijver plaats, dan zou ik wel zo'n ecologische vijver plaatsen zonder filtersysteem. Ik weet natuurlijk niet of dat nadelig is voor de geur ?

Stel dat ik er dan enkele vissen in zet, moeten die dan dagelijks gevoerd worden ?

Groetjes
Wes
dinsdag 30 september 2008 - 14:12
vera2

Vera2

wes ik heb zo'n vijver van 11 cub, zonder filter of enige circulatie met een 40-tal vissen en geen geurtje te bespeuren. het enige wat hier wel zomer en winter draait is een luchtpompje om de zuurstofplanten wat bij te staan en om in de winter de vijver ijsvrij te houden.
als je die maakt zorg dan dat het niveau voor ondiepe waterzuiverende (nitrerende) planten breed genoeg is want daar heb je een pak van nodig en wees niet te zuinig met de grootte van de vijver want de zuurstofplanten nemen ook veel plaats in. de diepte hangt af van het soort vis. voor koi minimum 1,20m en goudvissen best minstens 80cm maar maak die in 1 keer diep genoeg want als je ooit het vijvervirus te pakken hebt dan ga je spijt hebben achteraf van te kleine maten.


dinsdag 30 september 2008 - 14:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon