menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Strelitzia Reginae zaaien

Ga naar meest recente reactie

Tuinmanneke_A3

Tuinmanneke_A3

Eindelijk dan min of meer succes:

Na vier of vijf mislukte pogingen om Strelitzia Reginae te zaaien dan nu min of meer succes: één klein plantje. Yeah ...nu nog in leven zien te houden en laten groeien.
Alles hangt dus af van de versheid van het zaad. Bij mijn eerdere, mislukte pogingen, had ik zaad via internet gekocht en een maal op vliegveld van Lanzarote, dan ga je ze zaaien en wachten en wachten en na een paar maanden is er niks over van doe zaden dan snot.

Nu was ik een tijdje geleden in Torremolinos voor een paar dagen en na alle Strelitzias die daar staan , af te struinen dan eindelijk een tweetal zaden gevonden in zo'n plant aldaar( langs de boulevard)
Deze twee zaden bij thuiskomst gezaaid, niks aan geschuurd, wel 24 uur voorgewerkt in lauwwarm water. Al snel , binnen anderhalve week ontkiemen beide zaden en dus twee beginnende plantjes. Al snel gaf de eerste de geest, helaas.
Maar deze ging goed.....tot ik vorige week er een trips op vond...rottige beestjes zijn dat.

Maar goed: nog een lange weg te gaan tot de eerste bloem..

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 12 maart 2024 - 18:09
minouke

Minouke

Goed gelukt tot nu toe hé Tuinmanneke ben al nieuwsgierig voor het vervolg.
Ik heb zelf ook reukerwtjes gezaaid, waarschijnlijk wel gemakkelijker dan Strelitzias zaaien

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 12 maart 2024 - 18:16
Tuinmanneke_A3

Tuinmanneke_A3

Maar afgelopen weekend nam het Strelitzia Reginae verhaal een totaal nieuwe wending.
Ik ben al zeker drie jaar bezig met die mislukte zaai pogingen, ondertussen een plantje gekocht via internet, was vrij mieserig plantje dat maar langzaam groeit ( ook last van trips gehad helaas).
Twee andere planten gekocht bij een lokale supermarkt, die achteraf Strelitzia Nicolai blijken te zijn , terwijl ze toch duidelijk als Reginae verkocht werden. Onwetend erin getrapt.
En zaterdag uitstapje naar een lokale watermolen die planten verkoopt als bijzaak , stond daar ineens een volgroeide Reginae met drie bloemen en nog twee in de knop. Voor een koopje ( nouja is veel geld maar toch )

Kon niet anders dan deze mee naar huis nemen

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 12 maart 2024 - 18:41
minouke

Minouke

Ja daar heb je wel een prachtig exemplaar staan en wat ga je dan doen met je zaailing.... toch verder doen? je eigen gestekte of gezaaide planten zijn toch altijd je 'kindjes' hé.
woensdag 13 maart 2024 - 06:14
LT

LT

De aanhouder wint
woensdag 13 maart 2024 - 09:11
Tuinmanneke_A3

Tuinmanneke_A3

Ik heb het mini plantje vandaag nog eens goed bekeken en zag het beginnende puntje van een nieuw blad.
Inderdaad , eigen kweek is altijd zo veel specialer dan gekochte exemplaren. Dus we gaan gewoon door met het opkweken van deze Strelitzia.
donderdag 14 maart 2024 - 19:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon