menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Opkweken zaailingen

Ga naar meest recente reactie

pbl

Pbl

Hallo,

Inmiddels bijna twee jaar geleden (september 2005) kreeg ik van een collega 2 zaailingen van de Trachycarpus fortunei. Ze waren spontaan in het gras onder de boom opgekomen. Hij heeft ze in een pot gezet en aan mij gegeven. In de winter (welke winter ?) heb ik ze beschut buiten laten staan en extra beschermd met stro. Nu al die tijd later zijn de plantjes, wat zal ik zeggen, 2 cm. gegroeid en hebben niet echt een gezonde kleur. Dat schiet niet echt op...

[afbeelding verwijderd niet-https]


Iemand een idee of hier nog iets mee te doen is of kunnen ze naar de composthoop ?


Groet, Peter
dinsdag 22 mei 2007 - 17:34
annd6

Annd6

Peter,
Ik heb er ook staan en ze groeien wel erg traag ja, typisch palm hé.
Is de pot diep genoeg? Mij was aangeraden van ze in flessen te zetten omdat ze een hele lange wortel hebben.
Die van mij zijn net geen jaar denk ik.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Groetjes
Ann
dinsdag 22 mei 2007 - 18:29
Valentin

Valentin

Peter, Ann,

Zet die maar gewoon in volle grong.
Verleden jaar het verschil gezien van drie jaar oude zaailingen in pot en gekweekt in volle grond.
In pot waren deze 15 cm groot, deze uit de volle grond waren wel 45 cm groot. allebei evenveel bladeren. Zonder bescherming de drie voorgaande winters doorgekomen.
Opkweek in potten is ok als zziling, eenmaal hun eerste blad bovenkomt kun je ze gewoon in volle grond planten.

mvg
Valentyn
dinsdag 22 mei 2007 - 19:31
pbl

Pbl

Die van jou zien er een stuk beter uit dan die van mij Ann. Denk dat het niet aan de fles ligt, de pot/mand waar ze bij mij in staan is zeker 40cm hoog. Verschillen kunnen dan zijn dat ze bij jou in de kas staan (bij mij buiten) en de grondsoort.

Welke grondsoort gebruik je ?


Ben op je aanraden van plan ze in de volle grond te zetten Valentyn. Ik heb hier een zandgrond, is dat ok of moet ik iets toevoegen of je weet ?

En...als ze zo diep wortelen om echt goed te kunnen groeien, dan lijkt het me een probleem om ze later weer te kunnen verplanten (de plaats waar ze uiteindelijk moeten komen te staan is nu nog niet beschikbaar) ?


Groet, Peter
dinsdag 22 mei 2007 - 19:45
Valentin

Valentin

-Peter,

Verleden jaar drie planten verplant in augustus,. Deze planten gekocht die in een kleiachtige grond opgekweekt werden.Ik had geluk, bijna iedere dag regen. Nog vijf bladeren aangemaakt.
Dit jaar op 5 april opnieuw verplant. Wortels tot dertig cm lang. Lichte wortelschade door uitsteken met spade. Lichte zandleem grond. Nu zijn ze terug aan het groeien, hadden het eerst moeilijk met die droogte van april.
Dus regelmatig water geven als je ze juist verplant hebt.
Doch heel sterke palm.

mvg
Valentyn
dinsdag 22 mei 2007 - 20:36
annd6

Annd6

Peter,

ik heb gewone goede potgrond gebruikt. Ze hebben in de winter binnen gestaan en nu al enkele maanden in de serre.

Ze verplanten in volle grond is niet meteen een optie: plaatsgebrek
Valentyn, zou ik ze al in een andere pot moeten zetten?

Groetjes
Ann
dinsdag 22 mei 2007 - 23:04
Valentin

Valentin

Ann,

Je mag ze nog wel even in die plastieken flessen laten mits je geregeld wat voeding geeft (1 gram per liter water korrelmeststof ofwel vloeibare voeding volgens de verpakking)
Als je van zinnen bent om ze och te verplanten, dan liefst in een zo groot mogelijke pot. Je mag je pogrond gebruiken gemengd met een zelfde hoeveelheid gewone tuinaarde.

mvg
Valentyn
dinsdag 22 mei 2007 - 23:18
annd6

Annd6

Oke Valentyn, bedankt!
Nog één dingetje: je zegt geregeld voeding bijgeven: hoe vaak is dat?

Groetjes
Ann
dinsdag 22 mei 2007 - 23:24
Valentin

Valentin

Ann,

Iedere kee nadat je de potkluit iets laat opdrogen, vb iedere week, bij warm weer zal je een beurt moeten overslaan en gewoon water geven.

mvg
Valentyn
woensdag 23 mei 2007 - 00:18
annd6

Annd6

Oke Valentyn,
bedankt

Ann
woensdag 23 mei 2007 - 01:01
bisschop

Bisschop

ga de mijn ook in een pot zetten buiten
dinsdag 29 mei 2007 - 02:10
hofknoeierke

Hofknoeierke

Ann,

Je mag ze nog wel even in die plastieken flessen laten mits je geregeld wat voeding geeft (1 gram per liter water korrelmeststof ofwel vloeibare voeding volgens de verpakking)
Als je van zinnen bent om ze och te verplanten, dan liefst in een zo groot mogelijke pot. Je mag je pogrond gebruiken gemengd met een zelfde hoeveelheid gewone tuinaarde.

mvg
Valentyn


Je kan ze in een zo groot mogelijke pot zetten, maar besef dan wel dat eerst de wortels zich verder gaan ontwikkellen en de groei van de stam nog wat achterwege blijft.
Grts,

E.
woensdag 30 mei 2007 - 04:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon