menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gele bladeren

lutgardisdewit18

Tekst aangepast

Lutgardisdewit18

Cistas of vredespalm. Graag vernam ik of iemand enige ondervinding heeft hoe ik de plant moet verzorgen. De bladeren (stekelig) worden geel een sterven af.
Weinig water gegeven, meer water gegeven, in het licht geplaatst, uit het directe zonlicht geplaatst, niets helpt, de bladeren worden verder geler en geler.
Graag hulp voor dit probleem.
dank u.


IMG_20210510_215613216.jpg cistas
maandag 10 mei 2021 - 22:15
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Ik vermoed dat je een Cycas bedoelt?
De oude bladeren worden na een tijd vanzelf geel en sterven af: dit is de natuurlijke groeiwijze van deze planten. In het midden van de plant zie je nieuwe bladeren verschijnen. Als de gele bladeren helemaal verdord zijn, mag je ze afknippen met een scherpe snoeischaar.
Met de jaren zie je dat de planten voller en voller gaan groeien, maar bij een Cycas gaat dat tergend langzaam gezien er per jaar maar één rozet bladeren wordt gevormd.

Zelf zet ik mijn Cycas vanaf het voorjaar buiten in volle zon. Laat je planten wel altijd wennen aan het directe zonlicht: zet ze eerst in volle schaduw, daarna geef je ze wat ochtendzon (of avondzon) en zo schuif je langzaam op naar volle zon.
Cycas heeft niet graag natte voeten, dus zorg voor een pot met goede afwatering.
In de winter staat mijn Cycas in een koele slaapkamer met veel licht en krijgt hij helemaal geen water meer.
dinsdag 11 mei 2021 - 09:42
lutgardisdewit18

Lutgardisdewit18

Is idd.een Cycas.
Ga direct toepassen wat je aanraadde. Plant was voor mij totaal onbekend, maar zò mooi.
Hopelijk wordt hij opnieuw zo mooi.
Heel hartelijk bedankt met uw reactie !!!
woensdag 12 mei 2021 - 10:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon