menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Passiflora doet raar

Ga naar meest recente reactie

Johanna de Vries

Johanna de Vries

Hoi,

De afgelopen jaren groeide in mijn tuin een gezonde en sterke Passiflora Caerulea (de paars met witte, veel voorkomend).
Sinds juni 2018 begon de plant van de een op de andere dag slap te hangen, liet al het blad vallen en ging dood. Heel erg zonde.
Eind augustus heb ik opnieuw een Passiflora gekocht en in dezelfde bak geplaatst. Dit omdat alle andere planten in de bak het prima deden en ik geen tekenen van een rare ziekte zag.
De plant heeft het tot deze week goed gedaan. Ook nu zie je met de dag het leven wegebben uit de plant. De takken worden futloos, laten vervolgens de bladeren vallen en gaan daarna dood. Ik zie geen rare vlekken of verkleuringen (geen geel blad bijv.) of beestjes in en rond de plant en opnieuw doen alle andere planten om deze Passiflora heen het prima.

Wie kan mij vertellen wat dit is en wat ik moet doen. En of ik überhaupt ooit nog een Passiflora in mijn tuin kan plaatsen.

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 10 oktober 2018 - 14:50
satomi

Satomi

Dat komt door verwelkingsziekte, Verticillium. Die wordt veroorzaakt door een schimmel die lang in de bodem blijft, dat kan langer zijn dan 10 jaar. Je ziet dat ook wel eens bij Clematissen en ook de Passiflora is er nogal gevoelig voor. Daarnaast zijn er nog andere planten die er makkelijk door aangetast worden.

Voorlopig kan je daar dus passiebloemen of andere gevoelige planten neerzetten. En helaas is er verder ook geen niets tegen te doen. Je zal dus de beplanting daarop moeten aanpassen.
woensdag 10 oktober 2018 - 16:19
Johanna de Vries

Johanna de Vries

Bedankt voor je reactie.

Geluk bij een ongeluk: de plant staat in een grote plantenbak in de tuin. Dus eventueel koop ik in het voorjaar een nieuwe bak + nieuwe beplanting.

Verder:
De planten die nu in deze bak staan, kan ik uit gaan van dat deze allemaal besmet zijn? Met andere woorden; stel dat ik volgend jaar lente de bak wegdoe en een nieuwe koop dan kan ik de planten die het goed doen niet in de nieuwe bak zetten omdat zij toch in hun kluit de schimmel met zich meedragen?

Vr. Gr.
woensdag 10 oktober 2018 - 17:45
Roeli

Roeli

Dat hoeft helemaal niet. Laat ze maar mooi in deze bak staan.
Als ze toch ziek worden kan je ze toch nog altijd wegdoen. Lang elke plant heeft er geen last van, hoor.
woensdag 10 oktober 2018 - 21:43
satomi

Satomi

Dat hangt er vanaf welke planten je erin hebt staan. Veel planten worden zelden aangetast en weer andere zijn helemaal resistent. Kijk gewoon aan want die planten doen. Weggooien kan altijd nog.

De schimmel zit wel in de kluiten, dus als je een nieuwe passiebloem wil, dan zet je die in nieuwe aarde en in een andere bak.
woensdag 10 oktober 2018 - 21:46
Johanna de Vries

Johanna de Vries

Bedankt voor alle berichten.
Ik ga het inderdaad aankijken. Een van de stengels van de passiebloem loopt ineens een beetje uit. Mijn Clematis Armandii deed het ook slecht (staat er naast), nu weet ik waarom.

Benieuwd naar wat komend tuinjaar met zich mee brengt.

Nogmaals bedankt voor de hulp!
woensdag 17 oktober 2018 - 15:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon