menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie heeft ervaring met Ardisia crenata

libosa

Libosa

Hallo

Eerverleden jaar heb ik me een Ardisia aangeschaft, omdat ik de plant met het mooie groene blad in contrast met de rode besjes echt heel mooi vind.
Helaas begon hij snel blad te verliezen in de woonkamer en het een en ander opgezocht te hebben, was duidelijk, dat de Ardisia niet van verplaatsen houdt.
Maar ook is de woonkamer gewoon te warm, waarna ik hem in de keuken gezet heeft en daar trok hij aardig bij.
In het voorjaar buiten gezet op een redelijk beschaduwde plaats en hij is ook de hele zomer buiten gebleven en zag er goed uit.
Bij het invallen van de herfst weer in de keuken gezet, waarna hij opeens in een paar dagen het loodje legde. Het bleek ook, dat hij nauwelijks wortels meer wortels heeft aangemaakt: ik kon hem zo uit de pot lichten
Weggegooid dus...

Toch vond ik de plant mooi genoeg om een nieuwe te kopen.
De verkoopster zei, dat het een winterharde plant was, maar ik heb haar erop gewezen, dat dit zeker geen winterharde plant was, dus zocht ze het even op in haar boekje: plant is geschikt voor de wintertuin. Ik heb haar erop gewezen, dat hiermee bedoeld wordt, dat de plant in een winterkas kan overwinteren
Had zij ook weer wat geleerd...

Maar goed, dit keer de plant meteen in de keuken gezet en hij heeft het er prima naar de zin. Zodanig, dat hij al nieuwe groei heeft met bloemknoppen.
Dit lijkt me echter veel te vroeg, maar eruit knippen lijkt me ook geen optie.
Ik zou deze plant graag willen overhouden tot het een mooi struikje is geworden.

Dus, wie heeft ervaring met deze plant en dan graag van degene bij wie de plant het goed doet

Groetjes Libosa

PS: de plant staat dus in de keuken voor het keukenraam en krijgt geen volle zon
Verder geef ik bijna dagelijks regenwater, want het lijkt wel een "natnek" te zijn.
zaterdag 1 februari 2014 - 10:33
libosa

Libosa

Niemand???
zondag 2 februari 2014 - 15:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon