menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaadjes vleesetende planten beginner

Ga naar meest recente reactie

jannick

Jannick

Ik heb zaadjes van allerlei soorten vleesetende planten hier liggen, maar weet niet goed hoe te beginnen.
Dit zijn de soorten:

- kuipplant 20 zaadjes
- Pitcher (Sarracenia) 10 zaadjes
- Venus 10 zaadjes
- Drosera capensis 10 zaadjes
- Drosera Mix 10 zaadjes

Wel ieder soort vereist een eigen aanpak, en als ik dan zo op internet begin te lezen over hoe ze allemaal gezaaid moeten worden, loopt het me soms wat door mekaar.

Met welke plant kan ik het best beginnen als je weet dat ik een beginner ben, en het momenteel januari is waardoor mss niet ieder zaadje evenveel slaagkansen heeft. Daarom laat ik sommige soorten mss best nog een 6-tal weken liggen in de kelder zodat ik ze in het voorjaar kan zaaien?


Ik had als grondstof willen gebruiken, turf gemend met perliet. Dat zou ik dan 1 op 1 doen met daarbovenop een dun laagje turf en dan de zaadjes erop leggen.

Is dit een goeie verhouding? En kan deze verhouding gebruikt worden voor al deze soorten planten?
woensdag 8 januari 2014 - 17:20
libosa

Libosa

Hallo,

Ik heb zelf een aantal jaren een vleesetende plantencollectie gehad.
Helaas is het grootste deel "overleden" door de strenge winters van enkele jaren geleden en vervolgens was de buitenbak lek, waardoor de rest ook verloren ging

Ik begin er zelf niet meer aan, maar het was wel heel leuk!

Als je echt gerichte informatie wilt, dan kun je eens zoeken naar Carnivora met Google.
Dit is een forum van liefhebbers van deze planten en zowel geschikt voor beginners en gevorderden. Men is zeer behulpzaam op dit forum, dus zul je ook alle nodige hulp krijgen om de zaadjes tot mooie plantjes te laten uitgroeien.

Veel succes en plezier ermee!

Groetjes Libosa
donderdag 9 januari 2014 - 08:42
starsfighter

Starsfighter

Idd, de site van 'carnivora.nl' vind je normaal gezien alles in terug.
Maar om even kort te antwoorden:

- Kuipplant, kan je iets specifieker zijn?

Sarracenia:
Over de zaden:
• Koel bewaren
• Minimaal 3 vorst nachten nodig voor te kiemen
Over het zaaien:
• Je mag de zaden niet bedekken met een laagje grond, want de zaden zijn lichtkiemers. Dat betekent dat de zaden zoveel mogelijk licht moeten krijgen.
• Houd de grond vochtig genoeg
• De zaden ontkiemen na een langere tijd, kan soms wel lang duren (in vergelijking met venus vliegenvanger)

Venus vliegenvanger:
Over de zaden:
• Koel bewaren
• Minder dan 2 jaar oud
Over het zaaien:
• Je mag de zaden niet bedekken met een laagje grond, want de zaden zijn lichtkiemers. Dat betekent dat de zaden zoveel mogelijk licht moeten krijgen.
• Houd de grond vochtig genoeg
• De zaden ontkiemen in een paar weken tijd.

Drosera capensis: --> Niet winterhard, niet buiten zetten
Zaaien: idem als venus vliegenvanger, maar ook iets langer eer ze uit komen


Die drosera mix, valt echt te zien wat er in zit (maar voor het zaaien maakt het ook niet uit, ik zou gwn alles zaaien op zelfde grond (eigen keuze, 1 op 1 is goed (periet-turf), iedereen heeft zijn eigen type grond), binnen, en genoeg zonlicht. Ook vochtig houden (dmv beneden te gieten)

Nog vragen?
donderdag 9 januari 2014 - 12:17
jannick

Jannick

Op het zakje staat gewoon kuipplant.. Of het nu een winterharde soort is of niet weet ik niet.. Het komt van zadengigant.nl.

Dus dan kan ik eigenlijk alles beginnen zaaien buiten de Sarracenia..nog steeds geen vorst dezer dagen.
Nu moet ik juist nog een kweekbakje gaan halen voor het vocht gevangen te houden. Moet dit dagelijks een keer verlucht worden? En zien dat er altijd 1cm water in het schoteltje staat?

Maar de zaadjes gaan gezien de tijd van het jaar niet veel direct zonlicht krijgen, gewoon aan een raam zetten en de temperatuur tussen de 20 en 25 graden houden voor het ontkiemen?

Dat was het zo ongeveer denk ik
Alvast heel erg bedankt voor de tips!
donderdag 9 januari 2014 - 16:07
Bombycilla

Bombycilla

. Je mag de zaden niet bedekken met een laagje grond, want de zaden zijn lichtkiemers. Dat betekent dat de zaden zoveel mogelijk licht moeten krijgen

De meeste lichtkiemers hebben maar heel even licht nodig,sommige hebben maar 1duizendste van een seconde licht nodig om te kiemen,denk daarbij aan onkruidzaden die tijdens een schoffel of spitbeurt even aan de oppervlakte komen en dan gelijk gaan kiemen, ook als ze gelijk weer bedekt worden
donderdag 9 januari 2014 - 16:32
starsfighter

Starsfighter

@ bombycilla: bij vleesetende planten is het net iets belangrijker denk ik Deze moeten echt niet bedekt worden.

En yannick, leg sarracenia zaden effe in de diepvriezer? :P En normaal als je het via zo'n site besteld hebt, zullen zij dat wel al gedaan hebben.. En ja, direct zonlicht is beter, maar gaat nu idd niet, gwn aan raam is prima!
En vind op zadengigant.nl niet direct de vleesetende plant 'kuipplant' terug kan je me mss de link of foto sturen?
En kweekbakje hoeft niet perse, je kan gwn aarde in 'pot'/bak en daar de zaden opleggen, dan schoteltje eronder en langs onder water geven (waarom langs onder? --> als je boven doet en zaden liggen bloot, dan spoelen ze allemaal op een hoop, en als ze dan kiemen heb je er 20 op een vierkante cm). maar je mag ook in kweekbakje als je dat wilt, verluchtig, normaal zitten er al een paar verluchtingsgaten in? En ja, pas op voor schimmel dan.

mvg,
donderdag 9 januari 2014 - 19:12
jannick

Jannick

Zo, morgen ga ik eens beginnen. Ik heb in de winkel een zak perliet, turf, en hydrokorrels gekocht. De zaadjes ga ik op een verhouding 80%turf, 20%perliet, en dan een beetje hydrokorrels eronder, zaaien.

Dat was 1 pakket met een zadenmix vleesetende planten die ze nu niet meer aanbieden blijkbaar.

Hier heb ik wel de link naar zadengigant.nl waar ze het zakje met kuipplanten nog los verkopen.


http://www.zadengigant.nl/zaden/vleesetende-planten/vleesetende-planten-mix-20-zaden.html

o ja, en ik heb net mailverkeer gehad met zadengigant, en ze zeggen dat de kuipplant de soort is die geen vorst kan verdragen.. En de Sarracenia zaadjes hebben bij hun enkel in de koelkast gelegen, dus deze zullen nog enkele dagen in de diepvries moeten wil ik ze zaaien
donderdag 9 januari 2014 - 19:58
libosa

Libosa

Ik wil nog even met klem benadrukken, dat carnivore planten absoluut geen kraanwater mogen hebben.
In tuincentra staat vaak, dat ze voldoende water moeten hebben, dus ieder die zo'n plantje koopt geeft braaf kraanwater om tot de teleurstellende ontdekking te komen, dat de plantjes toch dood gaan.
Vleesetende planten mogen alleen regenwater of gedemineraliseerd water krijgen.
Het handigst is om in een emmer buiten regenwater op te vangen en deze te gebruiken voor de plantjes.

Verder weet ik wel, dat er zeker Sarracenia's zijn, die goed winterhard zijn, heb zelf verschillende soorten gehad, die het prima deden buiten. Zolang de zaadverkoper niet aangeeft om welke soort het gaat, zou het maar zo kunnen zijn, dat jouw Sarracenia toch winterhard is

Ook moet je waarschijnlijk heel veel geduld hebben voor het ontkiemen van de zaden, want dat kan heel lang duren, soms zelfs een jaar...

Groetjes Libosa
vrijdag 10 januari 2014 - 08:06
starsfighter

Starsfighter

Ja die mix, da zijn (op de afbeeldingen te zien) vooral nepenthessen. --> Binnen dus!
Alle sarracenias en venus vliegenvanger mogen buiten, alhoewel ik de venus vliegenvanger in het begin zeker binnen zou houden..

Ja, zeker geen kraantjeswater! Dan zijn ze binnen de maand dood.
En idd zoals ik zei, de venus vliegenvanger en drosera's komen snel uit, sarracenia en nepenthes daarentegen ^^

mvg,
vrijdag 10 januari 2014 - 10:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon