menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemstengel Phalaenopsis

Ga naar meest recente reactie

martine

Martine

Ik heb 3 planten Phalaenopsis: ik geef ze
zondag 26 mei 2013 - 14:17
Polplastron

Polplastron

Phalaenopsis heeft best wel graag veel licht. Bij mij staan ze voor het keukenraam. 's Morgens krijgen ze zelfs een beetje zon, maar dat deert ze blijkbaar niet. Elk jaar opnieuw krijg ik massa's bloemen aan deze planten.

Een andere plant die op de piano staat in de woonkamer, krijgt minder licht en deed het bijgevolg minder goed. Dit jaar heb ik alle planten aan het keukenraam gezet totdat er mooie bloemstengels aankwamen. Toen de knoppen opengingen heb ik
zondag 26 mei 2013 - 14:28
martine

Martine

Ik heb hier alleen ramen aan het zuiden. Gaan ze dan niet verbranden - als de zon terug gaat schijnen?- De zuidkant is helemaal raam , dus hebben ze genoeg licht denk ik als ze op een kast aan de overzijde staan?

Durf ik ze op de zuidkant zetten?
zondag 26 mei 2013 - 17:47
Polplastron

Polplastron

Nee... die ramen op de zuidkant gaan echt wel t
zondag 26 mei 2013 - 18:02
martine

Martine

Inderdaad het is op 4 meter afstand en de de andere plant staat nog dichter: op 2 m.
Mijn derde plant heeft wel bloemen, maar die had nog een bloemstengel.
zondag 26 mei 2013 - 20:19
marleen1959

Marleen1959

bij mij staan de phalaenopsis in keuken op vensterbank (noorderkant) en krijg elk jaar bloemen die moet ge 1 ne keer per week lauw water geven en er mag geen water in pot blijfen staan en af en toe orchideemest geven. en is zo als polplastron zegt aquarium water is heel goed het is lauw water en daar zit meststof in vroeger hadden we ook ne aquarium en gaf ik dat ook aan mijn planten
zondag 26 mei 2013 - 21:40
martine

Martine

Ik geef ze water dat ik hier op kamertemperatuur laat staan. Misschien moet het net nog iets warmer;
Maar bloemen krijgen aan diegene die nog een bloemstengel heeft is niet het probleem.
Een bloemstengel krijgen, dat lukt niet...
maandag 27 mei 2013 - 20:51
marleen1959

Marleen1959

ik krijg wel nieuwe stengels probeer is met lauw water en ge moet goed door gieten misschien geeft ge te weinig water water moet wel direkt kunnen weg lopen mag niet in pot blijfen staan
dinsdag 28 mei 2013 - 20:30
martine

Martine

Ok, ik probeer het met lauw water. Ik hou jullie op de hoogte.
dinsdag 28 mei 2013 - 21:41
martine

Martine

We zijn nu 11 maanden verder en nog steeds hetzelfde: mooie stevige bladeren, nieuwe bladeren, nieuwe wortels, maar ....geen bloemstengel, en dit bij 2 planten al bijna 3 jaar wachten.
Ik verzorg ze met nu met lauw water, 1 keer per week laten doorlopen en even in bak met lauw water laten staan,dan laten uitlopen. Ook al eens verplant met orchideee
maandag 21 april 2014 - 22:31
cetinel

Cetinel

nee das een waarheid als een koe da ze in de natuur ook niet verplaatst worden,maar in de natuur hebben ze ook nie constant dezelfde temperatuur,hoeveelheid zon,vocht etc...er is geen verlichting in de nacht..
allee gaan vergelijken met de natuur is daarom beetje raar,want ze staan nu eenmaal in de kamer..
na de bloei zet ik ze uit het zicht(logeerkamer of slaapkamer waar niet gestookt word)op de vensterbank,soms vergeet ik ze een tijdje,dan dompel ik ze...
tijdens de zomer durf ik ze ook wel buiten zetten(schduw!)tot het in de herfst te koud begint te worden...
maandag 21 april 2014 - 23:00
wilma*15

Wilma*15

Hallo Allemaal

Ik lees dit nog maar net maar het antwoord heb ik al eens in andere topic geplaatst.
Ben namelijk bij een orchidee
maandag 21 april 2014 - 23:19
marleen1959

Marleen1959

zo te horen zijn u orchideen heel gezond. snap niet dat ge gene bloemstengel krijgt misschien moet ge ze in u keuken zetten waar ge kookt (luchtvochtigheid)of kom die is tijdje bij mij zetten (lolllllll)grapke ik heb er op moment veel in bloem staan en vind de gemakkelijkste planten die er zijn
maandag 21 april 2014 - 23:22
wilma*15

Wilma*15

Martine

GEEN orchidee
maandag 21 april 2014 - 23:26
martine

Martine

hallo allemaal,

Dank je voor de reacties.
Ik zal er
dinsdag 22 april 2014 - 18:33
martine

Martine

Nog vergeten te melden:
op kantoor hadden we een uitgebloeide , bijna dode orchidee: die heb ik wekelijks zijn lauw badje gegeven , heeft ook een standplaats op de oostzijde. Na enige weken verscheen er een keiki, ( zo noemt dat toch?) ik heb dan opgezocht wat te doen en toen die genoeg wortels had heb ik hem verwijderd en in orchideeensubstraat gezet; Ze staan er alle 2 goed bij; moet ik hen nu ook even wat meer verwaarlozen tot ze een bloemstengel aanmaken?

groetjes Martine
dinsdag 22 april 2014 - 18:39
wilma*15

Wilma*15

Hallo Martine

Zolang ze in bloei staan moet je ze gewoon verzorgen als andere planten want dan hebben ze juist meer water nodig.
Maar zorg dat het overtollige water weg kan.
En zorg dat tussen de water geef beurten de wortels redelijk weer grijs zijn voordat je opnieuw water geeft.
En snij geen luchtworteltjes af ook al zijn ze onsierlijk.

Als de worteltjes helemaal grijs zijn probeer dit maar eens.
Dit is echt leuk om eens te doen.

Leg een warm druppeltje water op je vinger en ga dan heel voorzichtig tegen de onderkant van de worteltje maar zorg dat je de wortel alleen met het water raakt.
De wortel zuigt de volledige druppel van je vinger en waar je hem hebt "aangeraakt" is de wortel van kleur veranderd van grijs naar groen.
De wortel ziet er dan heel raar uit.
Is eigenlijk volledig grijs maar alleen waar je hem water hebt gegeven is die groen.

Je kan ook proberen om een druppel op de wortel te leggen maar ook deze is binnen een mum van tijd weg.
In eerste instantie denk je dat de druppel op de grond is gevallen maar kijk eens goed naar de wortel dan zie je dat deze op die plaats groen is verkleurd.

Succes er mee.

Als je nog meer vragen hebt post hem maar dan zal ik wel weer een antwoord geven.

Groetjes
dinsdag 22 april 2014 - 18:50
wilma*15

Wilma*15

Het vervolg

Het kleintje "keiki" moet je nog even laten groeien zodat die wat meer blad heeft.
De grote kan je inderdaad even aan de kant zetten want je hebt hem dus al aan de bloei gehad want alleen aan een bloemstengel komen de keiki
dinsdag 22 april 2014 - 18:59
martine

Martine

Hallo,

Mijn best gedaan om ze niet meer wekelijks te verwennen, en
zondag 29 juni 2014 - 23:01
Paronoto

Paronoto

Als het goed gaat...wat "wijwater" bijgieten.....

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 30 juni 2014 - 15:52
sirius

Sirius

Ik heb dat verhaal van die grijze/groene wortels al n-tig keer gelezen en geprobeerd. Schijnbaar heb ik altijd speciale planten want die kleur verandert hier niets, nat of droog. Enkel de groeipunt is lichtelijk groen met een heel donkere punt.
maandag 30 juni 2014 - 18:09
wilma*15

Wilma*15

Hallo Sirius

Probeer eens met een grotere druppel.
Of enkele druppels in je handpalm.
Denk dat jou druppel te klein is om de wortel te doen verkleuren.
Of jou luchtvochtigheid is redelijk hoog dan lukt dit ook niet maar normaal moet dit toch lukken.

Zelf heb ik dit al een tig-tal keren hier aan anderen laten zien tot verbazing van iedereen.

Groetjes
maandag 30 juni 2014 - 18:21
sirius

Sirius

Ik heb het al op alle manieren geprobeerd, met veel of met weinig water. Die wortels blijven altijd even grauw grijs. Niets geen verandering. Anderen hier op het forum hebben dezelfde ervaring, zo kon ik lezen.
maandag 30 juni 2014 - 20:05
wilma*15

Wilma*15

Zelf heb ik op dit moment geen Phalaenopsis maar zo gauw ik bij kennissen ben zal ik proberen hierover foto's te maken en die hier posten.

Jullie horen hierover zeker nog van mij.

Groetjes
maandag 30 juni 2014 - 20:12
marleen1959

Marleen1959

ik krijg die goed in bloei vind dat de gemakkelijkste planten die er zijn heb er op moment verschillende die bloemen hebben.ik heb ook een vanda orchidee die is nu uit gebloemd ik ben is benieuwd of daar in toekomst ook bloem in ga krijgen.
maandag 30 juni 2014 - 21:19
marleen1959

Marleen1959

mijn orchideen

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 1 juli 2014 - 13:29
marleen1959

Marleen1959

vervolg.ik heb ongeveer 30 phalaenopsis dus heb er altijd die in bloem staan.als ze uit gebloeid zijn gaan ze achter de zetels

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 1 juli 2014 - 13:35
martine

Martine

Mooi, en dat zijn er wel heel veel. Zover gaat mijn orchidee
dinsdag 1 juli 2014 - 19:54
Bombycilla

Bombycilla

Even een tip,je moet ze niet verwaarlozen, de temperatuur iets verlagen is voldoende om de plant weer te laten bloeien,laat ze ook vooral niet verdrogen .


Kwekers kweken deze bij temperatuur van ongeveer 28 graden,verlagen naar 20 graden geeft dan bloeiende planten.
donderdag 3 juli 2014 - 15:28
Paronoto

Paronoto

"Kwekers kweken deze bij temperatuur van ongeveer 28 graden,verlagen naar 20 graden geeft dan bloeiende planten"

't Zal wel want 't is hun "broodwinning" Probeer dat zelf maar eens.....
donderdag 3 juli 2014 - 16:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon