menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Palmbomen zaaien voor een beginneling

Ga naar meest recente reactie

VogelFreak

VogelFreak

Hallo

Ik zou willen beginnen met het zaaien van palmbomen maar ik ben een totale beginneling in alles wat met planten te maken heeft. Ik help men vader soms in de tuin en dat is alles. De reden waarom ik wil beginnen is omdat ik ze graag zie ten eerste en ten tweede om te verkopen en centen te verdienen als student. Gaan werken zal wel beter verdienen maar ik zie het dan als een geld verdienende hobby. Maar ik heb natuurlijk veel vragen.
Vraag 1:
Welke soorten zijn gemakkelijk voor een beginner (ik dacht aan de Trachycarpus fortunei en Trachycarpus fortunei "Darjeeling")?
Vraag 2:
Groeien die soorten snel (daarmee bedoel ik eigenlijk hoelang duurt het voordat hij een totaal hoogte heeft van 50cm)?
Vraag 3:
En hoelang duurt het voordat ze een totaalhoogte van 100cm hebben?

Als er nog dingen zijn die ik moet weten,mag je ze altijd melden.

En als jullie denken dat het een slecht idee is, om welke reden dan ook laat het ook weten. Ik weet dat het jaren duurt voordat je een palmboom van redelijke hoogte hebt maar dat houd me niet tegen. Ik heb geduld genoeg

donderdag 14 januari 2010 - 13:27
Angus

Angus

Je bedoeling is om er als student geld mee te verdienen, maar je zegt zelf dat het jaren duurt om een redelijke plant te kweken. Gaan je inkomsten dan niet pas beschikbaar zijn na je studententijd?

Günther
donderdag 14 januari 2010 - 18:49
VogelFreak

VogelFreak

Misschien toch een slecht idee. Maar ook al ga ik dan al werken. Lijkt het mij nog altijd leuk om te doen. Dus dan misschien als hobby te doen(niet dat het anders was om puur winst te maken maar eerder om bezig te zijn en geld is altijd handig). Ik ben enorm geïnteresseerd in natuur, wel iets meer in dieren dan planten.
Ik zoek namelijk een bezigheid waaraan ik geen kosten heb en liefst winst maak (reden omdat ik student ben mag het niets kosten). Nu speel ik te veel spelletjes. En ik wil iets nuttig doen. Ik heb wel al vogels maar ik heb nog te veel tijd om van alles te doen wat niet moet, vooral in de (zomer)vakantie. Daarom dacht ik aan planten zaaien/stekken dat kun je in de zomer doen. En ik vind een exotentuin echt prachtig dus daarom eigenlijk. Het enige wat ik dan nog moet doen is wat informeren en de zolder boven garage opruimen zodat ik een kweekruimte heb.
Het zullen plannen zijn voor deze zomer maar ik wil op tijd me informeren.

Ik zoek ook mensen die zaad van de Trachycarpus fortunei willen kopen. 100stuks voor 1 euro + verzendingskosten. Kunnen pas geleverd worden als ik er in totaal 6000 stuks verkocht heb(reden is omdat ik ze zelf in grote aantallen ga kopen en dat ik niet teveel zaad wil wegsmijten). Natuurlijk ook pas betalen juist voor ik ze opstuur.
donderdag 14 januari 2010 - 19:18
joopsmit

Joopsmit

Tip
Ga wat lekker kranten rond brengen . Waarom , nou dan heb je meteen wat geld en als je wil zaaien en op kweeken dan ben je al snel een paar jaar verder .
Zaad kopen is altijd mogenlijk maar zoveel in eens en voor dat geld . bespaar je deze moeite Denk ook aan de grond en potten kosten ook geld.
in het zuiden kweken ze nu volop palmen om dat er vraag naar is en daar groeien ze beter dan hier , meer zon en warmte en licht enzv .
Zelf heb ik div grote trasees staan mannelijkke en vrouwelijke
met gevolg Gratis trossen met zaad Toch al snel een dikke 2 kilo aan een boom . Bij Intra tuin zag ik laatst al trasees staan in pot 40 centimeter in het totaal .Leeftijd dus ongeveer 6 jaar in pot
voor een 9€ In de volle grond gekweekt zou hij wel iets grote zijn geweest maar niet veel / Bij Zaaien > 1 tot 3 maanden loopt zaadje uit dan een jaar lang stek blad daarna het volgend jaar 2 blaadjes er bij en dan gaat het wat sneller 3 blaadjes per jaar . Dus wil je een paar honderd kweken dan heb je straks met je pesioen een exstratje
vrijdag 15 januari 2010 - 01:46
Mandy

Mandy

Als je DIRECT geld wil verdienen lijkt me het inderdaad geen goed plan.
Het loont ( misschien) pas op de lange duur...
Je kunt beter in een supermarkt gaan werken of zo. Dan ben je zeker van een bepaald geldbedrag dat je er elke maand bijkrijgt......
Heb je ook geen ZORGEN of de planten het wel of niet doen en alle bijkomende kosten maak je dan ook niet.
Het lijkt me een leuke hobby voor als je veel ouder bent, zeker op die grote schaal die jij nu voor ogen hebt......
vrijdag 15 januari 2010 - 09:47
VogelFreak

VogelFreak

Effe misschien een laatste vraag. Stel ik zaai nu deze lente. Hoeveel euro zijn ze dan volgende zomer, dus iets meer dan een jaar oud. Ik schat tussen de 0.5 euro en 1 euro, klopt dit?
Stel ik zaai er 1000, komen er 600 uit. Dan wacht ik een jaar. Dan ga ik ze verkopen via internet + enkele plantenbeurzen en rommelmarkten voor 0.75 euro. Ik verkoop er elk jaar 100 stuks bijvoorbeeld. Dus het eerste jaar zo'n 75 euro verdiend, dit is minder dan gaan te werken maar veel plezanter dus heb ik het voor over. Het tweede jaar terug 100 stuks tegen 1 euro per stuk, dus 100 euro. Derde jaar tegen 1.5 euro dus 150 euro. Vierde jaar tegen tegen 2.5 euro, dus 250 euro. Vijfde jaar 5 euro, dus 500 euro. En het zesde jaar 7.5 euro dus 750 euro.
Ergens tijdens het tweede of derde jaar zaai ik er nieuwe en ik heb een blijvende hobby.
Totaal som=(1825-ruimweg geschat 500euro voor potgrond en zaad)/2200uur werk(ongeveer elke dag een uur gerekent)=0.6 euro per uur
Dit is slecht verdient als je dit als werk doet, maar heel goed als hobby.
Zijn deze getallen realistisch?
het is niet echt voor het geld maar om het totaal plaatje. Trouwens anders zou ik ook geen vogels kweken. Als je dat uitrekent wat je daarop verdient, dit is heel weinig. Ongeveer 0.10-0.20 euro per uur als je geluk hebt. En dan niet zoals ik het doe want dan kom je op misschien -1 euro per uur, ik moet eens minder nieuwe vogels leren kopen en minder kosten maken. Straks is het een dierentuin bij mij. Maar het is plezant en dit is ook belangrijk.
vrijdag 15 januari 2010 - 11:21
Pieter

Pieter

Mja veel succes gewenst als je er 100 per jaar zal gaan verkopen. Je verplaatsingskosten naar plantenbeurzen zullen even hoog zijn als je inkomen van de daar verkochte plantjes vrees ik. Tenzij je meer aan te bieden hebt dan enkel je Trachycarpussen.
Ik zou iets anders kweken wat sneller gaat om mee te beginnen en die palmbomen kan je er bv naast doen.
Waarom begin je niet met bv speciale groenten die je niet vindt in de tuincentra? Op een maand zijn die verkoopsklaar.
vrijdag 15 januari 2010 - 11:27
VogelFreak

VogelFreak

En als ik er maar 50 per jaar verkoop komt het op:
Jaar 1-6: 912.5 euro
Jaar 7: 10€*50=500
Jaar 8: 12.5€*50=625
Jaar 9: 15€*50=750
Jaar 10: 20€*50=1000
Jaar 11: 25€*50=1250
Jaar 12: 30€*50=1500
Som: 6537.5euro/4400uren werk=iets minder dan 1.5 per uur.
Lijkt me een investering voor later maar voor direct geld te verdienen niet de oplossing. Maar kan me echt niets schelen, zolang ik er plezier in heb. Waarschijnlijk nog enkele vaste planten bijzaaien elk jaar en voila klaar is kees.
Ik zit misschien wel iets te hard te dromen maar ik zal wel zien wat ervan komt.
vrijdag 15 januari 2010 - 12:13
Mandy

Mandy

Veel SUCCES TOM, je hebt in ieder geval mooie vogeltjes.

Veel succes ook op volgende tentoonstelling. Leuk te zien dat je het steeds beter gaat doen he????
vrijdag 15 januari 2010 - 13:57
VogelFreak

VogelFreak

Van waar ken jij mijn naam? En van war ken ik jou?
Sorry voor lastige vragen, ik ben eenmaal iemand lastig
vrijdag 15 januari 2010 - 16:05
Mandy

Mandy

.
Ben jij student of niet

Tik op je naam in je avatar en je ziet wat ik weet

.
vrijdag 15 januari 2010 - 17:06
VogelFreak

VogelFreak

Lol ik had mijn website op dit account gezet.
het is me al duidelijk
vrijdag 15 januari 2010 - 17:54
Mandy

Mandy

YEP
vrijdag 15 januari 2010 - 18:04
Fons

Fons

Blijven dromen Tom;
U rekent enkel uw winst uit,hebt u al eens nagedacht wat de kosten gaan zijn om die plantjes groot te brengen, zaad,stekgrond, verwarming, potjes,potgrond,bemesting, water, kleine plantjes zijn niet winterhard dus dure stookkosten, hebt ge al berekend welkeoppervlakte ge nodig hebt voor 6.000planten, volgend jaar opnieuw verpotten, nieuwe potten, potgrond enz, de winters die elkaar opvolgen met dure stookkosten, verder is de palmenmarkt verzadigt dus op zo een plantenbeurs gaat ge hoop en al een paar plantjes verkopen,meestal betaal je meer standgeld dan het u opbrengt.
Juist nog in een centra geweest waar fortunei te koop stond aan €9 waar u in ons landje 10 jaar nodig hebt voor dezelfde grootte.
Als je dan toch plantjes wil kweken voor verkoop kan je beter salade, tomaten, courgette,komkommer plantjes kweken en verkopen maar hier is de markt ook weer verzadigt, dus dromen maar.

Fons.
vrijdag 15 januari 2010 - 19:07
VogelFreak

VogelFreak

Is de palm die je bedoelt zoiets als deze afbeelding?
[afbeelding verwijderd niet-https]
De foto is te zien op http://users.telenet.be/sf15419/trachy.html
Die is vier jaar oud en dus geen tien, ik geloof je misschien wel maar tien jaar dan zou hij toch dubbel zo groot moeten zijn en voor 9euro zie ik dat niet goed zitten. Ik kan verkeerd zijn omdat ik de prijs ervan niet ken. Maar als ik denk aan een van 10 jaar oud zou ik zeggen dat hij eruit ziet zoals deze:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Misschien iets kleiner als hij in pot stond. Als je zoiets kunt kopen voor 9 eurodan is het misschien beter om er niet aan te beginnen. Maar als het is zoals foto 1 dan loont het misschien de moeite. Ik ga natuurlijk wel niet beginnen met 6000 stuks, heb ik ook geen plaats voor. Ik zou op http://www.europalms.be/ 10.000 stuks bestellen en dan het grootste deel doorverkopen bijvoorbeeld 6000 of 7000 stuks verkopen voor 9 euro per 1000 zaden. Dan heb ik de rest van het zaad bijna gratis.
Dan voor het zaden zou ik misschien een oppervlakte van 2*4m gebruiken vol met potjes, dus zo'n 800 van 10*10cm de rest zaai ik in de tuin.
Maar dat is een ideaal beeld wat waarschijnlijk niet gaat uitkomen. En dan ga ik voor optie 2, namelijk 100 zaden kopen en daarmee beginnen. Ik weet waar ik 100stuks kan vinden voor 5 euro, wat bij een liefhebber waarschijnlijk nog goedkoper kan. En dan heb ik er evenveel plezier in.


Heb trouwens ook nog extra twee vragen.
Mag je een palmboom van gelijkaardige grote als foto 1 verplanten naar volle grond om als ze zo groot zijn als foto hieronder terug in een pot te zetten en dan te verkopen.
[afbeelding verwijderd niet-https]
En welke planten leveren wel meer op dan je erin steekt?
Ik heb trouwens op het idee gekomen door ergens een website in google in te typen
vrijdag 15 januari 2010 - 21:36
Peppody

Peppody

het is leuk bedacht maar de palmbomen hype zal ongetwijfeld volgend jaar wel over zijn. Zit jij met je 100 palmbomen die dan net 15 cm hoog zijn mooi te kijken want die zou je nu al moeilijk kwijtraken laat staan als de rage voorbij is. En tegen de tijd dat het boompje een fatsoenlijke hoogte heeft bereikt (4 jaar zoals je hetzelf hebt berekend) kom je die 100 boompjes dus aan de straatstenen niet meer kwijt.

Je kunt ook wat minder zaden voor een habbekrats van liefhebbers krijgen die ze gratis van hun eigen boom afhalen of je besteld ze elders:

http://www.exotischezaden.nl/exotische_zaden/product_info.php?cPath=50&products_id=88&osCsid=b75e129ce0bfe2f8e55ad77560000cfb
100 stuks voor 4,95 en je krijgt er nog een gratis zakje ander zaad bij. Hoef je ook niet zoveel te bestellen ineens en dan weer zien door te verkopen.

Probeer het eerst eens met een paar zaden om te zien of je het wel leuk vind en alle moeite waard is dan kun je nog altijd uitbreiden en beter inspelen op de vraag van de huidige markt.

Wellicht willen de mensen over 2 jaar wel weer achter de geraniums zitten ipv achter hun palmboompje. Trouwens die zijn sneller te kweken en je kunt ze makkelijk overhouden tijdens de winter.

Het plan is op zich goed bedacht maar ik denk dat je beter andere plantjes kunt kiezen en zo elk jaar wat erbij of iets anders kunt zaaien om te verkopen.
Succes
zaterdag 16 januari 2010 - 15:16
VogelFreak

VogelFreak

je hebt gelijk. Ik weet er niet echt veel van, toch niet genoeg om te weten wat de hype's binnen de plantenwereld zijn. Ik begon ook al te denken van misschien andere planten te zaaien.
Ik heb een leverancier gevonden op 10 minuten van mijn deur. Die bied ze iets goedkoper aan (4.5voor 100 zaden)(voor geintresseerde http://www.palmplaza.be/palmplaza_zaden.html ). Ik kan men ouders toch niet overtuigen van en paar vierkante meter van de groententuin op te offeren.
Neem dat ik het niet leuk vind en dan de een 1000 boompjes laten stikken is ook geen oplossing. En met 100 zaden zou ik rekenen op 60 boompjes. Ik laat er misschien 5 voor men eigen en de rest verkopen via internet aan huis. Als ik het zo kan doen heb ik misschien die 5 palmen gratis die ik hou, uitgezonderd het werk wat erin gestoken is.
Ik zat ook in de richting van kruiden te denken maar dat is hopelijk voor later. Kruiden hebben mensen altijd nodig. Dan komt het er alleen op aan van wat er dat jaar gezaaid is.

Besluit:
Ik zat een beetje VEEEEL te VEEEEL te dromen. Het is niet omdat je gelezen hebt dat er met voetbal veel geld te verdienen is, dat ik direct moet solliciteren bij FC Barcelona of real madrid. Ik moet dus klein beginnen en zien hoe het verder verloopt als hobby. Je raakt alles beter kwijt en minder kans op te veel aanbod. Zaaien is niets om geld mee te verdienen, tenminste niet om broodwinning, maar eerder als een hobby waarmee je enkele euros kan verdienen. Die dan weer dienen om nieuw zaad te kopen en benodigdheden.

Klopt dit besluit en is het volledig?
zaterdag 16 januari 2010 - 15:56
Peppody

Peppody

Klopt dit besluit en is het volledig

ik denk dat je nu helemaal goed zit! Gewoon lekker plantjes zaaien voor jezelf en alles wat teveel opgekomen is en je niet zelf kunt houden, verkoop je en daar koop je weer nieuwe plantjes/zaadjes van. Zo doe ik dat zelf ook. Verkoop via Internet gaat wat lastig denk ik, maar als je veel plantjes hebt zou je (wellicht met iemand samen) ook op een rommelmarkt of plantjesmarkt kunnen gaan staan. Of wellicht een bordje aan de deur hangen mochten er veel mensen voorbij komen.

Veel succes en laat nog maar eens horen hoe je hobby's verlopen
zaterdag 16 januari 2010 - 16:07
Mandy

Mandy

WAKKER geworden....

Veel succes met je toekomstige hobby
zaterdag 16 januari 2010 - 17:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon