menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Net gekocht

Ga naar meest recente reactie

cvb

Cvb

heb een Strelitzia nicolai en een boomvaren dicksonia antarctia.

zijn bijde jonge planten, de boomvaren heeft zelfs nof geen stam dus, en die gaat volgend jaar buiten.
ik vraag mij eigenlijk af hoe je zoiets plant aangezien de plant na een tijd geen wortels meer heeft onderaan de stam is deze plant dan niet teer om om te vallen, of hoe gaat dat in zijn werk.

en nu nog ens de Strelitzia, ik lees op het net hier en daar dat de planten geen natte voeten wensen,
als je bloemen wilt wat moet je doen en wat is zijn grond wat doe je er best mee (lava stenen).
klopt dit dat je de plant in de winter rond een graat of 10 overwinterd droog, en in het voorseizoen, terug buiten en geleidelijk het water vermederen, in de half schaduw enz

kan iemand mij daar meer uitleg over geven, want ik pieker er maar over dat ik de plant niet goed verzorg

mvg cvb
zondag 26 oktober 2008 - 18:24
schuurmans

Schuurmans

cvb,
strelitzia nicolai heb ik reeds 12 jaar in mijn bezit. groeit elk jaar zo'n 30 cm hoger en is nu ongv. 4 m hoog. nog nooit een spoor van bloemen gezien. maar dat is bekend van deze plant. minimaal 15 jaar voor er kans bestaat dat er bloem in komt. ik heb ze zien bloeien in grote kassen in verschillende Hortussen, Leiden, Oxfort en dit jaar nog in Berlijn. daar zijn ze bijna 10 m hoog. ik verwacht ook niet dat er bij mij ooit een bloem in zal komen, maar ik vind de plant zonder bloem ook zeer fraai.
ik hoop dat ik je niet ontmoedigd heb.

grt.
henk
zondag 26 oktober 2008 - 18:58
cvb

Cvb

toch wel een beetje aangezien ik het zeer moeilijk heb met de sterlitzias, zelfs met de riegiana.

mvg cvb
zondag 26 oktober 2008 - 19:29
schuurmans

Schuurmans

cvb,
ook op de strelitzia reginae heb ik 6 jaar gewacht voor de eerste bloemen. maaaaaaaar ze zijn de moeite waard
deze bloeide in februari, dus binnen.

[ [afbeelding verwijderd niet-https]

grt
henk
zondag 26 oktober 2008 - 20:32
annis

Annis

Op dit moment heb ik ook een S. reginae staan vorig jaar een stek gekocht bij een open tuin. Hoe oud deze stek is weet ik niet maar nu zit er een bloemknop in die bijna open gaat. Moet ik hem nu nog mesten dit heb ik wel weekelijks gedaan tot en met september. Hij staat dus hier ook binnen in een zeer goed verlichte en warme ruimte.
zondag 26 oktober 2008 - 20:41
cvb

Cvb

wat heb jij geluk man,

ik ga proberen mijn pland nu zo droog mogelijk te houden totdat ik een bloemstengel zie of tot het weer weer warmer wordt.

namelijk als je weet waarom een plant bloeit moet dat zeker lukken
een plant bloeid omdat hij bijna met sterven is om voor zijn nakomelingen te zorgen, geeft hij zaad of scheuten, en als je dan terug veel water en mest geeft komt de plant er terug door en zo heb je dan toch bloem en of scheuten, dat was vroeger bij mijn orchideeen toch zo zo kreeg ik soms moeilijke planten in bloei.

mvg cvb
zondag 26 oktober 2008 - 20:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon