menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cycas revoluta

Ga naar meest recente reactie

Audrey

Audrey

Ik heb al een jaar of 3 een cycas revoluta. De buitenste bladeren sterven af (wat normaal is) maar het probleem is dat hij geen nieuwe bladeren krijgt. Hij heeft nu nog 1 ring bladeren. Ik geef hem niet te veel water en geef hem ook af en toe wat vloeibare meststof voor palmen. Kan iemand mij zeggen wat ik kan doen om hem toch nieuwe bladeren te laten krijgen? Moet ik hem verplanten? Of is dit normaal?

Alvast bedankt voor de hulp.
zaterdag 21 juni 2008 - 15:45
PaulPhillemon

PaulPhillemon

Hallo Audrey,
het is normaal dat een Cycas revoluta eens een jaartje overslaat in het maken van een nieuwe bladkrans. Drie jaar is eigenlijk niet normaal. Veel hangt af van de standplaats: in de zomer buiten en s'winters op een koele droge plaats, zonder evenwel de potkluit volledig te laten uitdrogen. Misschien is het wel het moment om de plant eens te verplanten: mengeling van goede potgrond, zand ( eventueel ook lavagruis) en harde houtschors. Water geven wanneer de grond droog aanvoelt. Natte voeten is nefast voor wortelrot!
Mijn plant staat buiten sinds er geen nachtvorst meer is, en gaat slechts binnen in een koele serre (s'winters tot een graad of acht) vanaf het moment dat er terug nachtvorst opgegeven wordt. Vorige winter heeft hij ook twee bladkronen verloren, maar maakt nu terug een nieuwe krans aan (14 bladeren) plus 3 bladeren aan een jonge uitloper.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
Groeten en veel succes,
Paul
zaterdag 21 juni 2008 - 21:57
Audrey

Audrey

Bedankt voor de goede raad, Paul, ik liet de plant de hele tijd binnen staan, misschien zit daar een deel van het probleem. Ik ga hem verplanten en nadien op het terras van de buitenlucht laten genieten.

Audrey
zondag 22 juni 2008 - 11:34
crinum

Crinum

ik heb de mijne vorig jaar in de tuin geplant. ik laat hem aan zijn lot over als het om verzorging gaat maar heb wel al verstaan dat ze tijdens de zomer best wel veel water kunnen gebruiken en dat dit ook een nieuwe kroon stimuleert. in land van herkomst regent het een stuk meer dan hier tijdens het groeiseizoen....
zou je een Cycas in volle grond ook wat extra mest geven?


gr
Kristof
zondag 22 juni 2008 - 11:54
PaulPhillemon

Tekst aangepast

PaulPhillemon

Hallo Audrey,
ik zou je nog twee zaken willen meegeven:
- als je je plant nu buiten zet opletten voor de felle zon; m.a.w.: eerst de plant laten gewennen aan direkt zonlicht; een standplaats geven waarbij alleen wat morgenzon of avondzon de plant kan bereiken, en geleidelijk meer zonlicht geven. Dit om bladverbranding te voorkomen. Mijn plant gaat in april naar buiten, en krijgt onmiddelijk of na enkele dagen een standplaats in volle zon.
-als je nu verplant, zou het kunnen dat de plant pas tegen het eind van de zomer aanstalten maakt om een nieuwe bladkrans te maken. Dat levert eigenlijk te lange zwakkere bladeren op, wegens lichtgebrek. Niet direkt slecht voor de plant, maar het oogt niet echt mooi. Moest je zien dat er tegen september een verwijding komt van het groeipunt (caudex genaamd) kun je trachten om de groei stop te zetten: geen water meer geven en de plant op een koele plaats zetten. Dit lukt niet altijd, maar mijn plant op de foto begon vorig jaar slechts eind september groei te vertonen, en het is mij gelukt om die uit te stellen tot nu. Dat geeft veel sterkere en gedrongen bladeren. Maar nogmaals, als dit niet lukt betekend dit niet het einde van de plant.

Hallo Kristof,
ik huiver altijd een beetje als ik lees dat iemand een cycas in volle grond heeft geplaatst; als ik daarbij lees dat de plant aan zijn lot overgelaten wordt, dan ga ik bijna huilen!
Een Cycas revoluta kan wel wat vorst verdragen, zou zelfs bij ons normaal moeten kunnen overleven,
maar het grootste probleem in de winter is de koude vochtigheid. Inderdaad regent het meer dan bij ons tijdens het groeiseizoen, maar bij temperaturen tussen 26 en 33°C! , maar s'winters is het meestal een droge, sporadische koude,( +7 tot -10°C, zelfs -16° zou gemeten zijn!). Een bijkomend probleem, zeker waar ik woon, is de hoge grondwaterstand in de winter. Cycads zijn zeer gevoelig voor wortelrot. Tenzij je op zandgrond woont, of de plant op een verhoogde plaats kunt planten vrees is het ergste; niet onmiddelijk maar op termijn moet de plant het loodje leggen.
Dus in de winter zeker beschermen tegen regen, niet een gesloten tentje eroverheen, maar een afdak erboven.
Een plant kun je op verschillende manieren stimuleren om een nieuwe kroon te maken: opnieuw water geven na een relatieve droge periode, messtof toedienen, op een warmere plek zetten...
Extra meststof zou ik niet toedienen. In volle grond zal de plant een uitgebreider wortelgestel hebben dan in een pot en zodoende al meer voedingstoffen kunnen opnemen.
Groeten,
Paul
zondag 22 juni 2008 - 19:02
crinum

Crinum

hoi,

heb je volledig gelijk in. mijn Cycas staat dan ook op een van de warmste en zonnigste plaats in de tuin in een verhoogde bloembak. er groeit daar ook een Brahea armata en een Parajubaea toryalli en deze geef ik een afdak tijdens de winter. de Cycas profiteert mee van dit afdak en staat praktisch kurkdroog tijdens de winter.

de Cycas afgelopen april. zoals je ziet heeft die niks van schade opgelopen na afgelopen winter...
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 22 juni 2008 - 23:23
PaulPhillemon

Tekst aangepast

PaulPhillemon

Hallo Kristof,
zo een verhoogde bloembak is wel iets. Een paar jaar geleden hebben ze in de botanische tuin van de gentse universiteit een test gedaan met enkele Cycas revoluta in een verhoogde bloembak (+/-50cm). Ik moet dringend eens gaan kijken hoe het daar mee zit. Ik denk dat ze daar zelfs geen afdak voor maakten. Als het daar lukt kan ik het misschien ook eens proberen met een klein exemplaar. Cycas panzhihaensis is eigenlijk de meest vorstbestendige van alle en daar heb ik twee jonge, zelfgezaaide, exemplaren van.
Groeten,
Paul
maandag 23 juni 2008 - 11:07
crinum

Crinum

ik weet in Braschaat eentje staan midden in een bos dus die ziet haast nooit de zon en staat ook niet verhoogd. hij groeit daar toch ook al enige jaren dus het is met wat geluk mogelijk. van de Cycas panzhihaensis heb ik ook enkele plantjes maar ervaringen van anderen zeggen dat het ding aan geen kanten wil groeien in ons klimaat. de revoluta doet toch nog iets. het word afwachten tot er iets grotere C. panzhihaensis verkrijgbaar worden om uitsluitsel te geven...
zelf woon ik in de kuststreek en de winters vallen hier goed mee wat mooi meegenomen is
Frans die hier lid heeft er ook eentje buiten staan en hij woont in de kempen waar het toch bar koud kan worden. weet eigenlijk niet hoe het is afgelopen met zijn Cycas na afgelopen winter? maar hij had/heeft hem toch ook al enkele jaren.

gr
Kristof
maandag 23 juni 2008 - 20:36
PaulPhillemon

Tekst aangepast

PaulPhillemon

Hallo Kristof,
als ik het goed voor heb staan de twee planten die je aanhaalt op zandgrond, en lager dan -10°C is het daar ook de laatste jaren niet geweest. Ik geloof dat Frans zijn plant soms wel beschermt, heb ik hier een keer gelezen, of ben ik fout? Mijn Cycas revoluta heb ik in 2000 gekocht, en sindsdien is de stam ongeveer verdubbelt.
Stuur een foto bij, daarnet genomen, van één van mijn in 2006 gezaaide C. panzhihuaensis. Hij maakt momenteel zijn vierde blad aan. Mijn ander exemplaar heeft reeds vier bladeren.
[afbeelding verwijderd niet-https]
groeten,
Paul
maandag 23 juni 2008 - 20:58
Fransh

Fransh

ik weet in Braschaat eentje staan midden in een bos dus die ziet haast nooit de zon en staat ook niet verhoogd. hij groeit daar toch ook al enige jaren dus het is met wat geluk mogelijk. van de Cycas panzhihaensis heb ik ook enkele plantjes maar ervaringen van anderen zeggen dat het ding aan geen kanten wil groeien in ons klimaat. de revoluta doet toch nog iets. het word afwachten tot er iets grotere C. panzhihaensis verkrijgbaar worden om uitsluitsel te geven...
zelf woon ik in de kuststreek en de winters vallen hier goed mee wat mooi meegenomen is
Frans die hier lid heeft er ook eentje buiten staan en hij woont in de kempen waar het toch bar koud kan worden. weet eigenlijk niet hoe het is afgelopen met zijn Cycas na afgelopen winter? maar hij had/heeft hem toch ook al enkele jaren.

gr
Kristof

ik heb hem nog steeds in de tuin staan en breng weinig van bescherming aan ,staat inderdaat wel op een droge plaats aangeplant,de bladeren zijn deze winter wel wat achteruit gegaan en vertonen gele stukken in de bladeren, de bladerkroon is echter ook al 2 jaar oud .ik hoop dit jaar weer een nieuwe kroon te hebben.
gr Frans
vrijdag 4 juli 2008 - 23:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon