menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Venus vliegenval

Ga naar meest recente reactie

apocalyps

Tekst aangepast

Apocalyps

hoi,

ik heb een paar maanden geleden een venus vliegenval gekocht. Het ging goed de plant groeide heel snel en ze begon te bloeien. Maar na de bloei is de plant volledig gestopt met groeien en zijn alle grote vallen afgestorven en enkele kleintjes overgebleven.

Dus ben ik beginne zoeken op internet waar dat aan kan liggen, een beetje laat eigenlijk. nu blijkt dat deze plant een rustperiode in de winter nodig heeft. Deze rustperiode begint ergens in december ( dacht ik ). bij mij is toen de plant volop beginne bloeien

Het probleem is dus dat ik nu helemaal niet meer weet in welke periode dat de plant en ik mij afvraag of het wel verstandig is om de plant nu haar rustperiode te geven??

Ook heb ik gelezen dat als je de plant niet in een onverwarmde ruimte kunt zette je ze kan uitgraven en in de koelkast kunt steken. is dit wat ik misschien nu moet doen?

alvast bedankt.
zaterdag 16 februari 2008 - 14:24
pollux

Pollux

Hallo
Gewoon zijn gang laten gaan , in de winter wel minder nat houden( nooit droog)en in de koudste ruimte met daglicht plaatsen
Ook nooit de vallen met de hand laten dichtklappen, dit kost de plant veel energie en na een paar keer ook de val zonder dat ie er voedsel voor in de plaats krijgt
Wat ie nu doet is eigenlijk in winterrust gaan
Maar je schrijft "je ze kan uitgraven", dan vraag ik mij af in wat voor grond ze dan staan
Carnivore planten mogen alleen in onbemeste turf staan en enkel regenwater krijgen
mvg Luc
zaterdag 16 februari 2008 - 21:04
mjohanna

Mjohanna

De bloei gaat altijd ten koste van de plantjes. Ik knip zo laat in het jaar zeker de bloeistengels eruit.
de plant heeft een rustperiode onder de 12 graden nodig om in het voorjaar weer actief te worden.
Iets minder nat houden inderdaad en rustig afwachten.
zondag 17 februari 2008 - 09:47
apocalyps

Tekst aangepast

Apocalyps

de plantjes staan nog altijd in hetzelfde potje waarin ik ze gekocht heb dus de grond zal waarschijnlijk wel goed zijn.

het geven van die rustperiode onder de 12 is juist het probleem de plant staat bij mij op kot en ik kan daar de temperatuur echt niet tot onder de 12 graden gaan brengen

nu heb ik op verschillende plaatsen ergens gelezen ( site's kan ik al niet meer terugvinden) dat men als het echt noodzakelijk is:

- de plant uit de grond kan hale
- de wortelstok moet afspoelen en op een paar kleine blaadjes na alle blaadjes moet afknippen
- vervolgens de plant in een paar blaadjes keukenrol indraaien en zo in de koelkast moet plaatsen voor de rustperiode

kan dit werken???
zondag 17 februari 2008 - 11:57
pollux

Pollux

Ik betwijfel het
Ik zou hem dan eerder in zijn pot buiten op de vensterbank zetten,de warmte straling van het raam zal wel verhinderen dat ie kapot vriest(ze kunnen wel wat vorst hebben ,maar dan zonder schoteltje met water, gewoon vochtig dus)
grt Luc
zondag 17 februari 2008 - 16:14
apocalyps

Tekst aangepast

Apocalyps

ja dat zou mss kunnen werke8! kheb alleen geen vensterbank
kzit namelijk onder een schuin dak

iemand die nog iets weet hoe dat ik dit kan oplossen???

bedankt voor al de reacties
zondag 17 februari 2008 - 17:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon