Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/5/tropische-planten-kamerplanten/13589/heeft-een-palm-bodemwarmte-nodig-in-de-winter

menu
Tuinadvies
0

Heeft een palm bodemwarmte nodig in de winter

Ga naar meest recente reactie

Sbeetje

Zijn er mensen die zich het volgende ook al hebben afgevraagd (en mij er kunnen bij helpen...):

Is het mogelijk om een tropische palm zoals een bismarckia, roystonea of cocos nucifera te overwinteren in de vollegrond als men de bladeren samenbindt en deze verwarmt met warmtekabels?
Of kan de palm ook sterven doordat de bodemtemp te laag is? Of speelt dit geen rol bij palmen?

Heeft er iemand advies voor mij?

groeten

Samuel

zondag 6 januari 2008 - 14:18

Beginnendtuinier

ik denk dat deze eerder kapot gaan gaan aan teveel water dan te koud...
Maar er zullen nog wel mensen zijn die je verder kunnen helpen.

greetz Damy en vel succes
zondag 6 januari 2008 - 14:30

Jippen

Ik denk ook dat het teveel aan vocht zulke palmen fataal zijn.
zondag 6 januari 2008 - 16:15

Sbeetje

bedankt voor de reactie, "beginnendtuinier" en "jippen"!
Ja, een teveel aan vocht zou idd wel eens fataal kunnen zijn, maar stel dat je heel veel zand door de bodem mengt, waardoor het geheel doorlatender wordt?

groeten

Sam
zondag 6 januari 2008 - 18:04

Beginnendtuinier

Dan zou je toch wel redelijk diep moeten gaan hoor want als ja zware grond hebt dan zal al het overtollig water van in de rest van de tuin naar de plek gaan waar het luchtiger is, je kan het bijna voorstellen zoals een put waar al het water inkomt.
Dus zker niet doen als je met zware grond zit (dit zijn toch mijn ondervindingen.)

greetz Damy

zondag 6 januari 2008 - 18:09

Jippen

ik denk vooral dat er snel speer rot zal optreden wegens te grote(te lange) lucht vochtigheid.
Mischien dat een preventief middel tegen speer rot kan helpen.
Het is al zeer moeilijk (maar mogelijk) om een Washingtonia robusta in de volle grond te houden.
Zeker en vast als je dit wil proberen moet er vanaf september een dak boven zijn hoofd hangen.
Om zo veel mogelijk regen te weren zodat de grond droog kan blijven.
zondag 6 januari 2008 - 18:10

Jippen

wat info over de planten die je aanhaald:
roystonea: zeer tropische palm,Als zaailing hebben ze een hoge temperatuur nodig voor te groeien.
Kan gehouden worden als kuip plant.
Bismarckia nobilis: kan onder de 5 graden al fataal zijn !!!
cocos nucifera hebben liever luchtvochtigheid boven de 50% en de temperaturen ook hoger dan 24 graden.......t is een echte tropenpalm........leuk om als decoratie te hebben maar meer kan je er niet van verwachten
zondag 6 januari 2008 - 18:20

Sbeetje

Die informatie die jullie daar schrijven is heel interessant!
ik kijk soms op de website davesgarden.com. Tis wel een Amerikaanse website, maar het geeft wel een beeld van de gevoeligheid van palmen.
Volgens iemand was het bvb mogelijk om een cocos nucifera als straatboom te gebruiken in los angeles. Niet direct een tropische klimaat, maar waarschijnlijk in de winter een stuk zachter dan bij ons.
Ik vraag me trouwens af, als een palm zijn bladeren kwijtraakt in de winter (behalve dan de groeispeer) er een mogelijkheid bestaat dat hij zich herstelt. Voor een trachycarpus en een washingtonia is het wel mogelijk, maar voor andere (tropische) palmen, dat is voor mij een groot vraagteken.
Mn gezond verstand zegt, me dat een tropische palm, het bij ons in de zomer ook moeilijk heeft, dus dat een eventueel herstel zo goed als uitgesloten is...

groeten Sam
maandag 7 januari 2008 - 12:49

Beginnendtuinier

dit lijkt me nogal onwaarschijnlijk maar ik ben wel eens benieuwd of het kan.
Omdat ik al heb gehoort dat als je bij een trachycarpus teveel bladeren van vanonder in eens zou wegsnijden dat deze hier een kleine groeiremming van krijgt dus moesten al zen bladeren dan weg zijn...?

greetz Damy

maandag 7 januari 2008 - 19:29

Sbeetje

Dat is inderdaad juist van jou, Damy.

Een kennis van mij heeft ooit eens al de bladeren van zijn washingtonia gesneden (behalve dan de groeispeer), om deze beter te kunnen overwinteren. In de lente waren de eerste 4 bladeren enorm klein, doordat er weinig energie was...
Ik weet wel nie of dit opgaat voor alle palmen. Mss dat bepaalde palmen er beter/slechter tegen bestand zijn. Mss da iemand op dit forum dit weet...
Om nog even te beginnen over dat vochtprobleem, zou het misschien helpen om een palm op een heuvel te zetten? (visueel zou dit niet echt mooi zijn, ma da buiten beschouwing gelaten)...

groeten

Sam
maandag 7 januari 2008 - 20:13

Jes

Hoi Sbeetje,

ik weet niet als je ervaring hebt in palmen maar als je een beginner bent zou ik eerst beginnen met de gewone en winterharde palmen, die niet veel aandacht vergen.
Er zijn al veel experimenten gedaan om zo'n exotische palmen zoals de bismarckia in leven te houden in volle grond, het gaat dan 2 tot 3 jaren goed met veel zorg, maar dan het jaar erop kan het al fataal zijn, en dat is dan jammer als je er veel geld en tijd aan besteed hebt.

Vergen een zeer goed gedraineerde grond wat op zich geen probleem is(meestal doe ik dit met bosgrond, veel kiezel en toch een weinig leemgrond, dit voor in de zomer) maar de wortels zijn erg gevoelig voor de aanvriezende kou. Daarbij heb je snel schimmelvorming naar de kern toe (hart) in de winter, deze palmen kunnen weinig vocht verdragen in onze winters waardoor deze dan gaat schimmelen in de kern bij te weinig wind (verluchting) en wanneer het dan goed gaat vriezen is het om zeil.

Zoals ik al aanhaalde, het vochtprobleem is niet zozeer de grond maar de VOCHT in de kern.
Op een heuvel hoef je hem niet te zetten, daardoor krijg je niet echt een gedraineerde grond (is maar tijdelijk wanneer ze jong zijn), van het moment dat ze al stevig op hun poten staan is het geen probleem, graaf het gat redelijk wat groter dan de pot zelf en meng kiezel met bosgrond en ZEKER wat leemgrond, doe daar wat meststof bij (wat koemest en groene korrel) en zet hem in de grond.
Wanneer je de palm een jaar of 2 in de volle grond hebt staan kan je gerust zijn, de wortels hebben zich dan zodanig uitgezet (je zou versteld staan) zodat er op het woord drainage niet meer hoeft gelet te worden.
zondag 13 januari 2008 - 11:36

Sbeetje

Bedankt voor het advies, Jes

Ik heb al wat ervaring op het gebied van palmbomen: trachycarpus, butia, washingtonia. Deze doen het allemaal goed in de vollegrond.
Je hebt daar eigenlijk wel iets interessants verteld: "na 2 jaar in de volle grond, hoef je geen rekening meer te houden met drainage". Dat wist ik dus niet.
Als ik je bericht goed lees, is het mogelijk om een bismarckia te houden mits veel zorg. Ik dacht dat bodemwarmte een rol zou spelen, maar blijkbaar is dat toch niet zo belangrijk. Waarschijnlijk wordt dit belangrijker bij nog meer tropisch getinte palmbomen, zoals cocos en pigafetta.
Ik was idd van plan om een "paraplu'tje" boven de speer te hangen, zodanig dat niet rot. En misschien dat warmtekabels ook uitkomst bieden omde grond vorstvrij te houden.

groeten

Sam
.
zondag 13 januari 2008 - 13:03

Jes

Dag Sam,

juist, de bodemwarmte is niet zo belangrijk maar de kern (de speer gelijk je aanhaald).

Deze laatste vergt veel aandacht in de winter en moet je zeker bij vochtige vorst afdekken en s'morgens vrij maken, bij constant natte winterdagen ZEKER een paraplutje want bij de geringste vorst kan de speer al gaan schimmelen en dat merk je niet gelijk bij een palm, er gaan weken overheen voordat je deze opmerkt maar dan is het al te laat.

Voor de wortels wordt beweerd dat deze beschermd moet worden bij strenge vorst met hooi of jutte maar daar zie ik geen gevaar in want een palm maakt zeer veel en diepe wortels waardoor de meesten geen hinder hebben van deze koude. Bij een vrij jonge palm die pas in volle grond staat is deze wortel nog week, hier moet je het nog even in de gaten houden(afdekken)of gelijk je aanhaald wat warmtekabels, na een tweetal jaren heeft hij een krachtige hoofdwortel aangemaakt en is het afdekken uit te sluiten.Ik zou er dus op financieel gebied niet veel werk van maken om veel warmtekabels te plaatsen, waar ik wel zorgen om zou maken is dat de SPEER bij deze bismarckia ELK JAAR beschermd wordt, bij deze bescherming hoef je de bladeren NIET bij elkaar te binden, heb je betere luchtcirculatie.

Dit is wel een prachtige palm maar het is ieder jaar weer erop letten dat deze bij strenge vorst goed beschermd word, deze bismarckia nobilis is een hele delicate palm voor ons climaat, maar als je er tijd voor kunt maken om iedere winter deze in de gaten te houden twijfel ik er niet aan dat je hem erdoor krijgt. Let wel op, bij de meeste onoplettendheid bij koude van -3 / -5 en dat ongeveer 3 dagen achter elkaar kan deze al fataal zijn. CHAPEAU
zondag 13 januari 2008 - 13:45

Sbeetje

Je weet er blijkbaar het één en ander van. Eigen ervaring? Welke palmen heb je in de tuin staan? Heb jij het al geprobeerd met tropische palmen?

groeten

Sam
zondag 13 januari 2008 - 19:47

Jes

Je weet er blijkbaar het één en ander van. Eigen ervaring? Welke palmen heb je in de tuin staan? Heb jij het al geprobeerd met tropische palmen?

groeten

Sam
Wel Sam, ik heb vroeger geexperimenteerd en ervaring opgedaan met tropische palmen, wat ik ervan geleerd heb is dat er veel tijd en werk in kruipt om deze echt tropische palmen in ons klimaat erdoor te krijgen en jammer genoeg na zoveel werk.... kan het op een dag dat je je er niet aan verwacht(plotseling vriezen-weersomstandigheden) fataal zijn, zelfs al staat hij al een paar jaren in volle grond, en dat doet pijn. Voor deze soorten moet je echt de hele winter bezig zijn, bij het minste dat het begint te vriezen moet je ingrijpen en een wolle trui aantrekken(bescherming v/d speer), in een serre is dit geen enkel probleem.

Wat het probleem bij mij wel was is dat ik alleen palmen wilde die gewoon in volle grond stonden en dit in de buitenlucht, dus niet in serre. Uiteindelijk ben ik daarvan afgestapt en begonnen met de gewone toch prachtige palmen in allerlei soorten.
Ik heb me nu sinds 1994 bezig gehouden met deze palmen en tot op heden geen enkel probleem ondervonden, integendeel, met de ervaring die ik opgedaan heb met de echt tropische palmen is dit nu een peulschil.

Ik heb nu momenteel 11 palmen in de volle grond staan waarvan 6 de chamaerops excelsa of trachycarpus fortunei, ene met dubbele stam, 2 butia eriospatha's, 2 butia capitata en 1 chamaerops humilis .
De hoogste is nu momenteel een 5 meter (fortunei). Ik heb er geen omkijken meer naar en ik vraag me dan tegen het eind van het jaar af hoe ze het jaar erop gaan uitzien, prachtig gewoon met de vrucht, maar deze doe ik er gelijk af, dat is weer een ander verhaal.

Als ik je een goede raad mag geven, probeer eens met de capitata, een pracht van een palm, ik denk dat je toch ook enige ervaring hebt met palmen, tenminste als je wilt proberen met de nobilis moet je er het één en ander van af weten.
zondag 13 januari 2008 - 20:32

Beginnendtuinier

CITAAT:
">#666666;'>
Je weet er blijkbaar het één en ander van. Eigen ervaring? Welke palmen heb je in de tuin staan? Heb jij het al geprobeerd met tropische palmen?

groeten

Sam
Wel Sam, ik heb vroeger geexperimenteerd en ervaring opgedaan met tropische palmen, wat ik ervan geleerd heb is dat er veel tijd en werk in kruipt om deze echt tropische palmen in ons klimaat erdoor te krijgen en jammer genoeg na zoveel werk.... kan het op een dag dat je je er niet aan verwacht(plotseling vriezen-weersomstandigheden) fataal zijn, zelfs al staat hij al een paar jaren in volle grond, en dat doet pijn. Voor deze soorten moet je echt de hele winter bezig zijn, bij het minste dat het begint te vriezen moet je ingrijpen en een wolle trui aantrekken(bescherming v/d speer), in een serre is dit geen enkel probleem.

Wat het probleem bij mij wel was is dat ik alleen palmen wilde die gewoon in volle grond stonden en dit in de buitenlucht, dus niet in serre. Uiteindelijk ben ik daarvan afgestapt en begonnen met de gewone toch prachtige palmen in allerlei soorten.
Ik heb me nu sinds 1994 bezig gehouden met deze palmen en tot op heden geen enkel probleem ondervonden, integendeel, met de ervaring die ik opgedaan heb met de echt tropische palmen is dit nu een peulschil.

Ik heb nu momenteel 11 palmen in de volle grond staan waarvan 6 de chamaerops excelsa of trachycarpus fortunei, ene met dubbele stam, 2 butia eriospatha's, 2 butia capitata en 1 chamaerops humilis .
De hoogste is nu momenteel een 5 meter (fortunei). Ik heb er geen omkijken meer naar en ik vraag me dan tegen het eind van het jaar af hoe ze het jaar erop gaan uitzien, prachtig gewoon met de vrucht, maar deze doe ik er gelijk af, dat is weer een ander verhaal.

Als ik je een goede raad mag geven, probeer eens met de capitata, een pracht van een palm, ik denk dat je toch ook enige ervaring hebt met palmen, tenminste als je wilt proberen met de nobilis moet je er het één en ander van af weten.


hallo
de Butia capitata die je hier aanhaalde kende ik eerst nog niet maar na wat opzoek werk te hebben gedaan vind ik het echt een prachtige palm en zou ik deze ook wel eens willen proberen.
nu is men vraag of u hier wat zaad van heeft?

greetz Damy
zondag 13 januari 2008 - 21:40

Sbeetje

Goeiemiddag

Je hebt idd gelijk wat betreft de zorgen die een tropische palm met zich meebrengt. Tzijn prachtige palmen, maar nogal een zorgekindjes. Ik heb ooit even getest hoelang een cocos nucifera het uithoudt in ons klimaat. Niet lang, blijkbaar zijn temp van 5 graden al dodelijk, zeker voor langere tijd.
De zaakvoerder van palmhunter heeft ooit eens geprobeerd om een roystonea en een bismarckia te overwinteren in een koude kas, waar de temp niet onder de 5 graden gaat.
Toch hebben deze palmen het niet overleefd, blijkbaar zijn langdurige perioden van temp tussen de 5 en 10 graden zelfs al dodelijk. Het verbaast me dat jij erin geslaagd bent om een bismarckia in de vollegrond over te houden, en in feite alleen te beschermen bij vriesweer.
Blijkbaar moet je er iets heel speciaals mee gedaan hebben... Alle tips welkom...
Die trachycarpus met dubbele stam is toch wel een uniek iets, meestal gebeurt dit alleen bij chamaerops... Een collectie om trots op te zijn, als je het mij vraagt...

Voor Damy: butia zaden zijn nogal moeilijk te ontkiemen, het duurt meestal een maand of zes vooaleer deze ontkiemen. Ze hebben verder een grote behoefte aan warmte tijdens het kiemingsproces. Dit tegenstelling tot trachycarpuszaden...
maandag 14 januari 2008 - 12:52

Beginnendtuinier

hallo
Het is geen probleem want ik kan deze vanaf nu (onrechtstreeks) op de verwarmingsketel zetten waar het toch oploopt tot max30°C.
Groeien deze palmen rap na de ontkieming?
greetz Damy
maandag 14 januari 2008 - 17:05

Jes

Damy, ik heb momenteel geen zaden in voorraad, of je zou moeten wachten tot april-mei.
Als je dit te lang duurt kan je voor een paar euro's op internet deze kopen.
Bv. bij Hoogma ten boer in groningen ---- kijk op ebay, daar staat hij ook ---10 zaden voor 1,95 euro
Exogarden heeft ook goed materiaal---- typ exogarden bij google en je hebt hem ---10 zaden 1,50 euro, ook verkrijgbaar 5 zaden.
groetjes

Deze palmen groeien veel trager dan bv. een chamaerops, zeg dat hij de helft trager is.
Op een optimale en goede ligging groeit een butia capitata ongeveer een 10cm per jaar t.o.v. een chamaerops die ongeveer tussen de 20 -30 cm ligt
maandag 14 januari 2008 - 17:47

Sbeetje

Zoals Jes aanhaalde, exogarden en e-bay kunnen je zeker verder voor een spotprijs. Voor de zeldzame vormen van butia, is er een hele goede website: www.rarepalmseeds.com. Tis wel een Britse website, maar zeer betrouwbaar.
Ik wist niet dat een chamaerops zo snel groeide. Twordt tijd dat ik me er ook zo één aanschaf....
Nog een klein vraagje, Jes, als de bladeren van een bismarckia allemaal afsterven in de winter, is het mogelijk om ooit nog een mooie kroon te krijgen. Want deze palm groeit toch redelijk traag in de ons landje... Zou een warmtekabel rond het groeipunt de bladeren sneller laten groeien of is het noodzakelijk dat de hele palm warm heeft, vooraleer de plant begint te groeien. Dat loop ik me al een tijdje af te vragen... Als je raad weet...
Met welke palmen heb je al ervaring gehad?

groeten

Sam
maandag 14 januari 2008 - 19:30

Beginnendtuinier

oke bedankt voor de informatie

greetz Damy
maandag 14 januari 2008 - 20:41

Jes

Beste Sam,

ik denk dat als de bladeren afsterven in de winter je onmogelijk nog een kroon kunt hebben.
Deze palmen zijn erg gevoelig voor nattigheid, deze heeft zijn stam meer aan de grond waardoor het zeer moeilijk is om deze stam in volle grond te beschermen in ons klimaat. Eigenlijk gebeurt alles via deze kroon, de groei van deze speer of groeispeer die ervoor zorgt dat de palm zich gaat zetten waardoor de kroon (stam) een soort holst gaat ontwikkelen die na verloop van tijd sterker en beter bestand is tegen kou en eventueel aanvriezend vocht, doch beperkt.

Door warmtekabels aan te leggen kun je de kou en vocht onder aan de stam tot een min. reduceren, maar je moet het zo bekijken, in de winter is de kou en de vochtigheid rechtevenredig met elkaar, daar bedoel ik mee dat je de één van het ander niet kunt scheiden, ten eerste is het zo dat waneer het niet vriest het toch in de winter rond het vriespunt blijft, al is het maar een paar graden boven nul, bij een positieve temp. regent het bijna altijd!!!! Dus, wanneer het niet vriest in de winter regent het 9/10 en als het niet regent vriest het 9/10.

Welnu, deze palm is gevoelig voor nattigheid waardoor het bij het geringste vorst kan gaan schimmelen en het is om zeep. Het kan beter vriezen tot -7 met een droge lucht dan 0° of -1 graad zijn als het regent. Als het buiten 0° zou zijn kan het best mogelijk zijn dat het aan de grond tot -1 of -2° vriest, en dit bedoelde ik dan dat men dit niet altijd onder controle kan hebben waardoor de groeispeer in samenloop van deze omstandigheden kan gaan schimmelen en dat je die na een maand er zo uittrekt.

Het is even moeilijk uit te leggen, maar je moet het eigenlijk ondervinden, dan weet je wat ik bedoel.
Als je nu je warmteelementen gebruikt kan je aan de grond de kou breken maar dit wilt dan niet zeggen dat je de koude kunt tegenhouden aan jouw groeispeer, naar mijn mening krijg je dan 2 temperatuurverschillen waardoor de palm zich niet kan beschermen omdat hij zich aanpast aan zijn jaargetijde en zwak wordt(vind geen orientatie)Je kunt het eigenlijk omschrijven dat een palm zich moet voorbereiden op het geen dat gaat komen, net zoals dat je ten laatste augustus nog voeding mag geven aan een palm, dit bevorderd de groei MAAR is dan voor de winter te zwak en kan bij een paar dagen strenge vorst aftsterven.

In een serre Sam, moet dit zeker te doen zijn, daar kun je de temp. EN vocht evenredig houden met elkaar. De Nobilus die ik gehad heb, heb ik 3 jaar BUITEN kunnen houden zonder warmtekabels of iets dergelijks. Hoe ik dit deed? Misschien verklaar je me voor gek maar ieder keer dat de temperatuur rond het vriespunt lag, legde ik stro aan de onderkant v/d stam en dit liet ik zolang dat het vroor, van het moment dat er dagen bij waren dathet positief was nam ik deze weg, want je weet warmte en vocht zonder verluchting kan rotten teweegbrengen. Ieder keer als het ook dan regende overdekte ik hem gelijk, want als het regent in de winter heb je sowieso al een hoge luchtvochtigheid, maar ieder keer dat het droog was gelijk deze overdekking weggenomen(meestal met noppenfolie en jutte onderaan voor absorbatie) En zo ging dit dan de hele winter door en 3 jaar lang, todat de vorst (is nu geloof ik 4 jaren geleden)mij verasste, het had nl. de dag ervoor goed geregent in maart en de dag erop heeft het 3 dagen achter elkaar gevroren, en niet zo een beetje, temp. lag rond de -12/-13. Van toen al wist ik voldoende zelfs al merkte ik op dat moment niets aan de palm. Na een maand was mijn vermoedden dus juist, in de groeispeer tekende zich schimmelvorming en ik kon de laatste blad met speer er zo uittrekken, dat dit toen even pijn.
Daarom, je probeert met liefde iets te realiseren maar ik heb mij erbij moeten neerleggen dat de natuur uiteindelijk het laatste woord heeft.

Nogmaals, als je wilt proberen met de bismarckia, doe het dan in een serre of overdekt terras(veranda), gegarandeerd lukt het jouw wel.

Oja, de exotische palmen die ik toen ook nog gehad heb was de Thrithrinax Campestris, brahea armata, de Dypsis decipiens en de Serenoa repens silver.
Deze zijn vrij goed gegaan maar heb ze toen in pot gedaan en het jaar daarna verkocht en mij daarna bezig gehouden met de winterharde palmen die nu mijn tuin versieren. De meeste palmen die ik nu heb, heb ik gelijk in de volle grond gezet rond dezelfde tijd dat ik met de echt tropische bezig was, ik heb er eigenlijk nooit naar hoeven om te kijken, wel bij het begin van het planten( eerste 2 jaar) en nu fier op deze kolosale bomen, prachtig gewoon.
maandag 14 januari 2008 - 21:39

Jes

Op de vraag als de chamaerops 20 tot 30 cm/jaar kan groeien, JA, dit is geen uitzondering!!!!

Ik meen dat ik dit al eens aangehaald heb in dit forum, in samenloop met een goede standplaats(ochtendzon, grondmengeling bij het begin van het planten, geen voeding meer geven na augustus, grondrijke kalkgrond -calcium) en wat dan ook zeer voornaam is, hoe mooi de vrucht ook is (zaden), iedere keer dat ze uitkomen snijd ik ze gelijk weg omdat deze ontzettend veel de voedingskracht van een palm wegnemen. Als je de kans krijgt moet je eens zo een vrucht of bloem afsnijden bij de groei, je staat versteld hoeveel sap eruit komt. Deze periode is tevens ook de periode dat de palm op zijn hevigst is qua groei.

Ik doe dit met 3 van mijn palmen(chamaerops ) en deze groeien veel sneller en voller dan de andere 3 waar ik ze aan laat hangen, deze blijven iets achter. Bij de andere drie doe ik dit niet omdat het toch een mooi zicht is.
maandag 14 januari 2008 - 22:09

Sbeetje

Bedankt voor de uitvoerige uitleg. Ik ben al een heel stuk wijzer geworden.
Juist één ding dat ik niet volledig begrijp, hoe ben je erin geslaagd om tijdens strenge vorst toch je palm in leven te houden... Zelfs met noppenfolie kan je maar enkele graden vorst tegenhouden. Als het -8 of -10 vriest, dan kan noppenfolie toch onmogelijk alle vorst buitenhouden? Dan moet je toch met warmtekabels werken...
Heel interessant overigens die uitleg die je daar gaf over het verband tss koude en vocht. Ik heb het enkele jaren geleden ook meegemaakt met een phoenix canariensis...

Oh ja, zou een warmtekabel rond het groeipunt de groei beïnvloeden in de zomer? Of heeft dit geen effect? Want daar begint toch alle groei, dus als da warm is, zal de groei ook verhogen, ongeacht het feit dat de temp buiten laag is. Of is dit een verkeerde redenering?

groeten,

Sam
dinsdag 15 januari 2008 - 12:53

Jes

Dag Sam,
vooraleer je de palm plaatst moet je eerst beginnen met een aantal voorbereidingen, één van de belangrijkste en zeker voor de tropische is de standplaats en beschut tegen de wind.

Het oosten is de ideale plaats en beschut worden tegen de noorderwind (mijn geval door woning)

Ik heb deze in de winter beshermd tegen vorst en wind door een tent te maken, rondom de palm op ongeveer een afstand van een halve meter in diameter van de palm af , 6 palen in de grond geslagen en rondom afgemaakt met noppenfolie en aan de binnenkant jutte zakken bevestigd tegen de noppenfolie, dit voor zowel de kou als condensatie van de noppenfolie. Deze goed en stevig maken, niet dat dit met de minste wind losgerukt wordt.
Aan de bovenkant heb ik alleen dubbele noppenfolie gebruikt en zo gemaakt dat hij iedere dag opengezet kan worden.
Onder aan de stam bladeren gemengd met stro EN de speerpunt of groeispeer een bescherming gemaakt met dezelfde materiaal(jut binnen en nop buitenkant) en klittenband zodat ik deze gemakkelijk rondom de groeispeer tot onder stam kon dichtmaken. De stro en bladeren heb ik maar juist gebruikt tegen het doortrekken van de kou naar de hoofdwortel omdat dit bij een jonge palm nogal week is.

**Nu is het nog juist de kwestie om de kou en vochtigheid in evenwicht te houden!**

Iedere dag wanneer het NIET regende zette ik s'morgens de bovenkant van de tent open en ontdeed ik de groeispeer van de klittenband, dit voor verluchting en eventueel de eerste zon(tenminste als die er was, haha) Door deze had je dan een windcirculatie in de palm samen met wat warmte van de zon(in samenhang van de noppenfolie), die de grondvocht op die plaats en van stam tot speer tot een minimum herleidde.
Tegen de avond ging de tent terug dicht en klittenband om de speer, en zo ging dit telkens iedere dag. Wanneer de buitenlucht een te hoge vochtigheid had bleef de tent dicht, dit merkte ik dan aan de tegels onder mijn terras, zijn namelijk van blauwe steen en in de winter bij een te hoge vochtigheid verkleuren ze door de vocht en slaan aan. (zijn maar hulpmiddelen) Wanneer het vroor vanaf -1/-2 door de dag bleef dit de ganse dag dicht en zeker wanneer het aanvriezende mist was(dit was het gevaarlijkste)---KOU EN VOCHT----
Het geluk is dat we winters hebben waar het maar een paar dagen vriest en dan terug een positieve temperatuur hebben, en dat afwisselend.

De bedoeling was dus om de palm droog te houden maar ook dezelfde tijd de mogelijkheid te hebben om de tent open te zetten voor verluchting wanneer het weer het toeliet. Als er nachttemperaturen waren vanaf 2 graden positief en meer bleef de tent open maar de klittenband bleef om de speer, tot s'morgens, dan werd hij verwijderd. Vanaf een temperatuur van 5° positief liet ik hem openstaan en de bescherming om de speer uit, zelfs wanneer het regende. Ik moet zeggen dat dit vlotjes verliep, eenmaal je draai kunnen vinden en veel tijd vrij maken om daarmee bezig te zijn.

Tot op die dag, dat het een rustig en zacht weer was, doch ze hadden de hele dag regen voorspeld, maar dat kon geen kwaad omdat het rond de 8° was. Ik had voordat ik ging werken (routine)de kap afgedaan, todat ik s'avonds te horen kreeg dat het s'nachts licht ging vriezen en de dag daarop, maar zo'n lage temperaturen hadden ze niet voorspeld en dat wel 3 dagen aan een stuk.
Op dat moment wist ik genoeg, ik voelde al aan dat het mis ging lopen. De palm had de hele dag in de regen gestaan en dan met onverwachte vorst en flink onder het vriespunt.........
En ja hoor, het was gedaan, na een tweetal weken zag ik een beestje (varkentje)uit de groeispeer komen en na ongeveer en maand trok ik de speer er zo uit en zat vol schimmel.

Wat de warmtekabel betreft heeft deze zeker geen invloed in de zomer op je palm. Wat ik bedoelde was dat je aan de onderkant ging verwarmen of kou breken(kroon-stam) en aan de groeispeer een ander temperatuur zou hebben waardoor de palm eigenlijk verzwakt word, je haalt zelf aan "wanneer het warm is zal de groei ook verhogen", dat mag hij net niet doen in de winter (hebben ook hun winterslaap nodig haha)de planten "slapen" ook, ga je dat alleen op dat punt doen dan verzwakt de weerstand van de palm waardoor de inslag op jouw groeispeer groter en gevoeliger word voor de vorst.
Of je zou hem volledig met warmtekabels moeten beschermen, daar bedoel ik mee, van onder aan de stam tot boven jouw groeispeer en droog houden. Als je zo'n bismarckia kopen moet zijn deze vrij prijzig, doch de weerstand tegen kou is groter dan als je een vrij jonge plant buiten zet. Mijn Nobilis was om en bij de 6 jaar.(was ongeveer 3 jaar toen ik hem in volle grond plaatste)

Gewoon doen Sam, ieder heeft zijn eigen bevindingen en daarvan leer je. Ik zou niet willen dat je het erbij liet en met in je achterhoofd "had ik het maar eens geprobeerd" .Lukt het niet jammer,maar van je ervaringen leer je, dat is net het mooie eraan, iets proberen te verwezelijken wat tegen de kracht en de wil van de natuur is.

GROETJES.



dinsdag 15 januari 2008 - 20:25

Sbeetje

goeiemiddag Jes

Ik sta gewoonweg versteld van de tijd die er hebt ingestoken! Alle dagen bezig met het verwijderen van de kap of van de bescherming van de speer... Indrukwekkend, ongelooflijk dat je het nog een paar jaar hebt volgehouden.
Tis hard om dan uiteindelijk je troetelkind los te moeten laten.
Ik begrijp het volkomen dat je er veel tijd hebt ingestoken, een bismarckia is gewoonweg een prachtige palm die je met niks anders kan vergelijken...
Hoe groot waren die waaiers van die palm? In de natuur kunnen deze 3meter breed worden. Maar ik denk dat het in ons klimaat iets bescheidener is.

Oh ja, ik heb in die andere topic een foto gezien van je trachycarpus. Wat een exemplaar! Echt wel iets om trots over te zijn...

Spijtig dat het niet lukt om een palm sneller te laten groeien door een warmtekabel rond de speer te binden in de zomer... Als ik het goed begrijp komt dit doordat de sapstroom in de rest van plant niet echt optimaal werkt, terwijl de sapstroom in het groeipunt "over zn toeren" is...

Hoe dan ook, die laatste alinea van jou ga ik inderdaad ter harte nemen. Ik wil dit graag eens testen in het voorjaar... Eens zien hoe lang mn palm het uithoudt

groeten

Sam
woensdag 16 januari 2008 - 12:52

Jes

Hoi Sam,

ja, in mijn ogen is de bismarckia één van de mooiste en prachtigste palmen die er zijn.
De grote van mijn bismarckia was ongeveer een 25 cm hoog in stam en had redelijke waaiers, het blad met bladstengel was ongeveer tussen de meter en 1,20m en het mooiste was eigenlijk de waaier zelf, niet gelogen was die zeker tussen de 50 à 60 cm in diameter met daar tussenin de prachtvolle groeispeer.Tja, het zij zo.

Sam, ik heb net nog geprobeerd om een paar foto's te maken van mijn palmen, maar het is iets te donker ervoor( zag je niet zo goed op de foto) en daarbij regent het ook nog.
Ik ga in het weekend een paar maken, dan zal ik ze u laten zien.
Het was aangenaam met u een babbeltje te slaan, toch nog mensen die er echt mee bezig zijn.
Vanwaar ben je precies, misschien dat we ooit contact met elkaar zullen hebben en eens op ons gemak over deze wonderlijke palmen een praatje kunnen maken en ideeen uitwisselen.

groetjes
woensdag 16 januari 2008 - 20:01

Sbeetje

het is een wederzijds genoegen...
Ik ben altijd blij om iets bij te leren over de prachtige en wondere wereld van de palmboom.
Toen ik nog klein was, dacht ik dat het gewoonweg onmogelijk was om een palmboom in ons klimaat te telen... Maar dat is nu wel veranderd... De winters worden zachter en de zomer heter... En we hebben verder een vochtige zomer, wat zeker geapprecieerd wordt door palmen.
Die natte winters zijn natuurlijk wat vervelender, maar alles is mogelijk...

Ik ben van de vlaamse ardennen, oudenaarde om precies te zijn. Vanwaar ben jij?

Weet je wat ook een fantastische palm is, naast een trachycarpus en een bismarckia: de washingtonia. Veel mensen zijn van mening dat deze niet opgewassen in ons klimaat. Dat dacht ik ook. Maar nu ben ik toch van mening veranderd. Ik heb vorig jaar eentje geplant in de tuin. En tot nu toe houdt hij goed stand. Groeit snel en is heel mooi en is redelijk winterhard... Wat wil een mens nog meer?

In het voorjaar zou ik ook wel een trachycarpus willen planten... Heel wat minder verzorging dan andere palmen, en toch zo mooi... Meestal heeft een trachycarpus al snel van hangende blad punten van de wind, maar blijkbaar heeft de jouwe daar bitter weinig last van...

groeten

Sam
donderdag 17 januari 2008 - 12:50

Jes

Oei oei Sam,
oudenaarde, dat ligt niet naast de deur, ik ben namelijk van lanaken (limburg), heb het even opgezocht en de afstand is ongeveer een 190km!! Maar als er iets is kunnen we altijd onze ideeen uitwisselen, niet.

Wat betreft de hangende punten van de trachycarpus heb je gelijk, deze zijn gevoelig voor hevige wind, maar al bij al valt deze wel goed mee, de trachycarpus maakt redelijk wat nieuwe waaiers wat daardoor deze punten niet zo opvalt, en eerlijk gezegd, bij een palm staat het toch niet zo slecht vind ik, dit is natuurlijk.

Deze week ga ik naar tropical centre (ligt in nederlands limburg), daar kijk je je ogen uit wat ze daar allemaal niet hebben aan palmen, zowel binnen als buiten. Ik denk dat ik nog een tweetal exotische ga kopen, welke weet ik nog niet, in ieder geval nogmaals experimenteren.
Ik laat nog iets weten.
groetjes,
Jes
donderdag 17 januari 2008 - 17:37

Sbeetje

Aha, tropical centre, das inderdaad de moeite! Ik ben er nog niet geweest, maar alles wijst erop dat het een unieke ervaring is.
Een paar maanden geleden boden ze sabal domingensis aan. Ondanks de tropische oorsprong, toch een palm die goed tegen de koude kan... En heel indrukwekkend, qua bladdiameter, ook hier in België.
Misschien dat ze terug in de winkel zijn als jij gaat...
Wat staat er zoal op je verlanglijstje v 2008, als ik zo curieus mag zijn
Ik heb ook een verlanglijstje, maar ik denk dat ik het een beetje zal moeten inkorten.

groeten

Sam
donderdag 17 januari 2008 - 19:48

Tekst aangepast

Jes

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]

Ik zal later nog wat foto's doorsturen, begon hevig te regenen, zodoende
zaterdag 19 januari 2008 - 11:45

Crinum

bodemwarmte is bij tropische palmen erg belangrijk. als de bodemtemperatuur onder de 18°C zakt stoppen veel tropische palmen met het opnemen van mineralen en dergelijke en als dit lang duurt zullen ze uiteindelijk sterven. ons klimaat is totaal ongeschikt om palmen uit echt tropische gebieden buiten te laten groeien. er is hier gedurende de grootste tijd van het jaar te weinig en te koude lucht en bodemtemperaturen voor veel tropische palm soorten.

kies voor buiten in de volle grond de soorten uit de meer gematigde gebieden. zoals Sabal, Butia Trachycarpus, Brahea, Phoenix, Washintonia, Trithrinax...al zullen sommigen wel bescherming nodig hebben tegen teveel vocht....
de meeste winters hebben de Phoenix canarensies palmen hier geen bescherming nodig. koude is hier niet de grootste vijand voor Brahea's en Washingtonia's maar wel de vochtige winters. daardoor is het beter om deze van een afdakje te voorzien tijdens de wintermaanden. Sabal palmetto en Sabal minor hebben ook geen bescherming nodig maar onder de minors heb je blijkbaar sterke en zwakke exemplaren. sommige doen het perfect en sommige sterven tijdens de winter, veel zal afhangen van de condities waarin ze groeien en hoe gezond de plant is. sommige Butia's doen het zeer goed in ons klimaat. voorlopig is Butia capitata de Butia die zichzelf het beste heeft bewezen in ons klimaat maar ik denk dat de B. eriospatha nog sterker zal blijken in de loop der jaren. de eriospatha groeit sneller en langer dan de capitata en gezien zijn herkomst kan hij waarschijnlijk nog meer vorst aan. de B. odorata doet het tot nu toe ook uitstekend. de Yatay is een minder goede kandidaat. ze kunnen wel veel vorst verdragen maar ze vragen hoge temperaturen om te groeien, temperaturen die we hier niet vaak hebben, waardoor ze ook niet op volledige sterkte de winter ingaan....

sommige soorten uit subtropische gebieden hebben ook een verbazingwekkende vorstbestendigheid of tolereren langdurige koude(en natte) periodes. Chamaedorea radicalis bijvoorbeeld. dit palmpje hoog uit de bergen van Mexico kan met gemak onbeschermd buiten aangeplant worden (toch tijdens de winters die we de laatste jaren hebben) alleen bij strenge en langdurig vorst zou ik hem wat beschermen. sommige Livistona's kan je mits wat bescherming ook in de volle grond houden. Livistona nitidi is blijkt tot nu toe de sterkste en zaailingen krijgen al 2j geen bescherming meer. Erenga engleri, A. micrantha en Juania australis zijn ook wel nog goede kanshebbers op een goed beschutte plek. deze winter heb ik enkele Parajubaea toryalli var toryalli's buiten staan. ééntje in kuip en ééntje in de volle grond die word beschermd door een afdak. tot nu toe doen deze het uitstekend.


gr
kristof
zondag 20 januari 2008 - 12:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken