menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nachtvorst in Limburg op 20102007

Ga naar meest recente reactie

u857287

U857287

dag
gisteren hebben wij hier reeds in Limburg nachtvorst gehad, dus mijn bananen naar de vaantjes, de bladeren heel zwart en slap en dus maar afgeknipt en alles heel goed ingepakt.
De andere exoten, zoals vijg, palm, albizia die ik net geplant heb, ook maar ineens goed ingepakt met vliesdoek, boomschors en dennentakken.
Nu hoop ik maar dat het niet te vroeg is en dat ze het te warm krijgen. Bestaat de kans nu dat ze gaan rotten of zo ?

Jullie reacties graag
bedankt alvast
Lieve
zondag 21 oktober 2007 - 14:02
danny2

Danny2

Hai Lieve,

jij woont wel in een kouder Limburg dan wij, hier nergens te zien dat er vorst is geweest, heb een 700 tropische planten buiten staan en zelfs de brugmansia's zijn niet geraakt.
Natuurlijk heb je er niet verstandig aan gedaan om nu nog net voor de winter exoten in volle grond te planten.
Nu al inpakken lijkt me ook wel wat vroeg, maar als je om de twee weken een halve dag kan luchten gaan ze waarschijnlijk niet schimmelen.

danny
zondag 21 oktober 2007 - 18:03
gekko

Gekko

Ik woon ook in Limburg.
Hier hebben we al 2 nachten nachtvorst gehad.
s'Morgen was mijn auto helemaal aangevrozen.
Dus voor de plantjes is het oppassen geblazen.

Groetjes,
Rudi.
zondag 21 oktober 2007 - 19:35
u857287

U857287

dag danny 2
mijn brugmansia is al onmiddelijk bevrozen, kan ik gewoon weggooien, maar ja volgend jaar beter, en voor de rest hoop ik dat niks gaat beschimmelen
het was echt wel goed wit buiten gisterenmorgen
groeten
lieve

en zoals je natuurlijk weet, we wonen ook wel in het koudste gedeelte van België, noordoost-limburg
zondag 21 oktober 2007 - 19:54
danny2

Danny2

Die planten moet je toch niet weggooien zo fel kan het toch niet gevroren hebben.
de bladeren moet je toch zo wie zo wegknippen maar zijn de stammen ook geraakt, die kan je inkorten en lopen dan volgend jaar wel weer uit.

danny
zondag 21 oktober 2007 - 21:45
deHaan

DeHaan

u857287
De brugmannie's niet weggooien ze willen zelfs, als ze bovengronds afgevroren zijn, weer uitlopen vanuit de wortel .
zondag 21 oktober 2007 - 22:05
jippen

Jippen

Ze geven deze nacht weer vorst aan de grond.
Dus mijn musa basjo de eerste zorgen toegediend.
snoeiafval aan de voeten, ijzer harnas rond (draad)
En daarna een rieten matje rond.
Als het jouder zal worden en een paar dagen vorst geven onder de 2 graden ofzo.
Komen er rond de stam vliesdoek rond. en dan rondom ook nog eens.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 22 oktober 2007 - 19:01
u857287

U857287

dag jippen
zo te zien ben ik toch nog niet zo vroeg om mijn bananen in te pakken, bij ons staan ze net zo, spijtig dat ik zelf geen foto's kan plaatsen, heb er geen verstand van om ze op het net te zetten.

wat betreft die brugmansia, deze was wel uit zaad gegroeid want die van verleden jaar waren ook bevrozen en deze waren toch nog maar klein.

Maar bij ons in Limburg, (streek Maaseik) was er vandaag toch maar weer een ,gure wind, en dan in een grote tuin met hele kleine plantjes, 't zal afwachten zijn.
groeten
lieve
maandag 22 oktober 2007 - 20:41
Fons

Fons

Jippen, de groei is eruit, ge kunt misschien eveneens de bladeren verwijderen,mijn bananen staan nog onbeschermt ben benieuwt hoe ze er morgen gaan uitzien.
maandag 22 oktober 2007 - 20:47
jippen

Jippen

Zoals verwacht nacht vorst.
De bladeren van de musa zagen goed wit.
Temp in de tuin -0.4 graden.
Tegen de muur aan +2.4 graden.
Ik denk dat ik nog wat gaan wachten om de bladeren er af te snijden.
Ze geven nog 1 nacht zeer koud maar daarna zou het terug richting 10 graden gaan.
Of ze moeten regen geven dan kan ik best de bladeren er al af knippen en dakje boven zetten zodat de stammen droog blijven.
dinsdag 23 oktober 2007 - 08:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon