menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Grote zwarte vlekken in het gazon

Ga naar meest recente reactie

jes

Jes

Dag samen,
sinds vorig jaar heb ik zwarte vlekken in mijn gras(gazon) . Ik heb reeds vernomen dat dit een schimmel is. Deze vraag wil ik indelen : a) kan ik deze bestrijden , zoja, hoe.
b) tast deze schimmel ook planten of boompjes aan wanneer
ze ermee in aanraking komen met het gras of de grond.
c) welke is de reden of hoe komt het dat de deze schimmel
zich hecht in het gras.


maandag 23 juli 2007 - 22:57
hugo

Hugo

kijk eens op dit topic, is reeds ter sprake gekomen,, zak waarschijnlijk hetzelfde zijn

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=3129&hl=greenstop

groetjes
dinsdag 24 juli 2007 - 05:06
Esem

Esem

Ja zoals hugo al schreef,
even kijken,
de rede is bijna altijd te natte bodem.
Gr Esem
dinsdag 24 juli 2007 - 12:22
jes

Jes

Bedankt jullie beiden, ik ben zeer goed geholpen. Kan dus verschillende reden hebben, te weinig meststoffen, grond te zuur, te nat , enz... Ik ga gelijk aan de slag wat meststoffen en zuurtegraad betreft, het laatste kan ik moeilijk iets aan doen, het is namelijk een rotzomer dit jaar, veel regen...bah bah bah, zolang het maar geen planten en zeker mijn palmen niet aantast. GROETJES
dinsdag 24 juli 2007 - 18:07
Esem

Tekst aangepast

Esem

Toch wel ,dat laatste kan je wel voor een stuk verbeteren,vraagt weliswaar wat arbeid maar het kan.
Neem een spitvork(riek) en prik op korte afstanden gaatjes in het gazon liefst zo diep mogenlijk,
en strooi in de gemaakte gaatjes scherp zand(rijnzand)Neem een harde borstel en wrijf het zand in de gemaakte gaatjes.
Daardoor krijgt de bovenste laag van je gazon een betere afwatering.
Daarom in het best om zo diep als mogelijk te steken met je spitvork.
Dit kan je jaarlijks of zelf meer maals per jaar uitvoeren,naargelang de vochtigheid van je grond.
Gr Esem,
woensdag 25 juli 2007 - 13:16
jes

Jes

Dank je wel voor je advies Esem, maar dan heb ik nogal iets te te doen, ik zit rond de 800 vierkante meter aan gazon, als ik daar moet beginnen gaatjes te prikken dan ben ik zeker twee dagen bezig , wat ik wel ga doen is scherpe zand strooien misschien dat dit al iets helpt. Wat ik je nog vragen wou, kan deze schimel dan kwaad voor de planten
woensdag 25 juli 2007 - 21:00
keramiekske

Keramiekske

Hallo, en is er al verbetering, wij hebben hetzelfde voor over een oppervlakte van 1700 m², dus een groot probleem. We vermoeden dat het schimmel (alg) in de bemesting zat want na het strooien is de schimmel ontstaan.
maandag 8 oktober 2007 - 19:58
LOBU

LOBU

Dit is een zeer frequent verschijnsel in (villa)tuinen en is het gevolg van het dichtslaan van de grond m.a.w. een grondverdichting meestal ten gevolge van fouten bij de aanleg van het perceel.
Bij verergering wordt het zwarte mos/algen vervangen door slijmerige felgroene algen, waarna alleen omspitten nog helpt!

Oplossingen:
-zoeken naar de oorzaak van de verdichting:
vaak is na een verbouwing of bij een nieuwbouw de grondstructuur volledig om zeep: ofwel is er geen of weinig aanpassing aan het bestaande grondniveau en is alles gewoon vastgereden door machines (vrachtwagens, bulldozers en graafmachines); ofwel is er grond opgehoogd afkomstig uit de eigen tuin of aangevoerd en vaak is er een combinatie van beide, namelijk vastrijden en ophogen!
Een gezonde bodem bestaat uit verschillende bodemlagen die onderling vocht uitwisselen via een proces, capillariteit genaamd, waarbij water via heel fijne kanaaltjes naar beneden, maar ook naar boven beweegt in de bodem.
De bovenste bodemlagen bulken van de schimmels, bacteriën en andere bodemorganismen die zorgen voor een aerobe (d.i.met gebruik van zuurstof) omzetting van organische afbraakstoffen (bladeren, takjes,...)
Een dichtgeklinkte bodem is zowel zijn capillariteit als zijn zuurstof in de bovenste lagen van de grond kwijt!
Andere oorzaken van dichtklinking kunnen langdurig onderwaterstaan, verdichting door intensieve betreding,... zijn
-oplossing van een lichte verdichting zonder verstoring van de bodemlagen: beluchten en topdressen
beluchten (prikken van gaatjes (is niet gelijk aan verticuteren, dit is het uitkammen van het gazon)) kan zowel manueel als met een beluchtingsmachine (machine ter grootte van een grasmaaier die holle pinnen in de grond slaat/duwt en zo gaatjes maakt). Nadat het gazon vol gaatjes werd geprikt, overtollige aarde verwijderen en topdressen (dit is het terug opvullen van de gaatjes met een mengsel van 2 delen grof zand (bv rijnzand 0/3) en 1 deel potgrond en eventueel een beetje graszaad op kleigrond of 2 delen tuinaarde en 1 deel potgrond en ev. graszaad op zandgrond en dit met een groffe keerborstel)
-oplossing van een diepere verdichting kan bestaan uit het draineren van het perceel met ondergrondse drainagebuizen indien het water ergens naartoe kan afgevoerd worden (een beek die de hele winter vol staat voert geen water af!)
-oplossing van een ernstig probleem met de grondstructuur: graafmachine laten komen, bodemprofiel trachten te herstellen en geduld! Wat vaak gebeurt is dat bovenop een vastgereden bestaande grondlaag een nieuwe laag grond werd gekeild (aangevoerd of uitgegraven) wat leidt tot grondinversie.
de bovenste 40 à 50 cm van de grond bevat bijna alle bodemleven en moet terug de nieuwe bovenlaag gaan vormen, komt deze echter onder een aanzienlijke (30cm of meer) nieuwe grondlaag terecht zal er anaerobe gisting ontstaan waarbij onder andere methaangas vrijkomt en de diepere grondlagen stinken en van die vervelende zeer kleine compostvliegjes aantrekt, in een later stadium zal deze grondlaag ook blauwig worden. Zolang deze anaerobe gisting plaatsvindt (soms decennia) is deze laag giftig voor plantenwortels. Ook het wegsteken van grotere hoeveelheden groenafval zoals versnipperde takken e.d. geeft hetzelfde effect! Wanneer deze laag dan ook nog eens constant vochtig is doordat ze werd vastgereden verergert het probleem alleen maar. Het opsporen van dit probleem kan vrij makkelijk door na enkele regendagen een kuil van, ca één meter te maken met een grondboor; typisch zijn een natte bovenlaag met eronder een droge laag en een onaangename geur die uit de aarde opwelt.
Hoe moet het dan wel? er zijn eigenlijk drie belangrijke grondlagen: de bovenste, levende laag; de teelaarde of zwarte grond; en de ondergrond (op zandgrond vaak zavel)
Wanneer er nieuwe teelaarde (= zwarte grond) wordt aangevoerd: levende laag afgraven en opzijleggen, nieuwe teelaarde vermengen met bestaande teelaarde (meestal spitten met graafmachine) en levende laag er terug bovenop.
Moet alle grond uit de bouwput of een zwembad of dergelijke worden herbruikt: levende grond eraf en apart, teelaarde eraf en apart, uitgegraven ondergrond bovenop bestaande (of vermengen indien bestaande vastgereden; bestaande teelaarde en uitgegraven teelaarde vermengen en hierboven aanbrengen; nadien bestaande en afgegraven levende laag vermengen en bovenop aanbrengen.
Nog een laatste bemerking: grondwerkzaamheden gebeuren nooit tijdens langdurige natte periodes, dan mogen er namelijk geen zwaardere machines in een tuin komen, tenzij met moerasbanden en dan nog!
zondag 21 oktober 2007 - 14:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon