menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoud gazon

koosvander14

Koosvander14

Beste forum vrienden,

Er zijn vele topics over gazon onderhoud geschreven, maar toch kan ik mijn vinger niet op het probleem leggen.

Verleden jaar mei heb ik graszoden gelegd en daarbij qua besmetting, bewatering en grondbewerking alles volgens het boekje gedaan. Het eerste jaar dan ook volop van een groen gazon kunnen genieten, en op wat kleine herstelwerkzaamheden na geen problemen gehad.

Aan het eind van het jaar nog eens kalk gestrooid en het gazon voorzien van najaarsbemesting. Het gazon ontwaakte mijns inziens prima uit de winterslaap, zonder aantoonbare schade. Sinds een maand of wat ontstaan er links en rechts plekken waar het gras af aan het sterven is en waarvan het op het eerste oog lijkt alsof het met verdroging te maken heeft (wat onmogelijk is met de regen die we hebben gehad). Het wordt tevens niet zo diep groen meer als voorheen. Ik kan in de literatuur niet direct een oorzaak van dit probleem vinden.

Wellicht belangrijk om te benoemen:

- we hebben hier schrale zandgrond.
- begin dit jaar is het gazon bemest en vanwege de vele regen nog eens van een kuur voorzien.
- geen problemen met water dat blijft staan
- er worden geen chemische middelen gebruikt
- er wordt tenminste 1x per week gemaaid

Wie kan hier wat zinnigs over vertellen? Ik hoef geen perfect gazon, maar voldoende groen is voor mij al goed. Alvast hartelijk dank.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 25 mei 2024 - 15:52
Wannus

Wannus

Een jong gazon hoeft toch het eerste jaar niet bemest te worden .
Een najaars bemesting is ook niet nodig daar de groei stilvalt tijdens de winter !
een najaars bemesting en daarop terug in het voorjaar lijkt wel een beetje te veel .
Ik gebruik enkel een bodemverbeteraar ( 2 X per jaar )
zaterdag 25 mei 2024 - 18:25
koosvander14

Koosvander14

Het probleem is dat de zandgrond hier erg schraal is. De bodem is getest op aanwezige elementen en de test wees vooral op tekortkomingen.

Ik heb de zoden bij een lokale kweker gehaald en die gaf aan dat jaarlijkse bemesting op deze gronden een must is. Je ziet het hier ook erg aan andere beplanting. Onze Portugese Laurier verpietert zonder bemesting in het voorjaar. Jarenlang had deze last van uitvallend en geel blad. Sinds ik deze bemest is deze vol en groen.
zaterdag 25 mei 2024 - 18:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon