menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Worteldoek - waterdoorlatend??

Ga naar meest recente reactie

Petatje

Tekst aangepast

Petatje

Hallo
Wie kan mij uitleg geven?
Ik heb een perk aangelegd met Hydrangea Annabelle en druppelslangen voorzien voor deze planten (zie foto). Het is nu de bedoeling dat er bovenop boomschors wordt verspreid en dat er rechts een vrije ruimte blijft als zijnde "pad". Opdat er op het pad zo weinig mogelijk extra onkruid te voorschijn zou komen, heb ik worteldoek geplaatst. (niet rondom de hydrangea zodat de uitlopers van de hydrangea nog makkelijk hun weg kunnen vinden) En ook nog een smalle strook tussen de taxushaag en de hydrangea, links op de foto.
Zeer toevallig viel bij het plaatsen van de worteldoek wat water op de worteldoek. Ik dacht dat worteldoek net waterdoorlatend was maar moest toekijken op een druppelvorming op het doek... (zie foto) Nu stel ik mij serieus de vraag hoe dit komt dat het water blijft staan op deze aangekochte worteldoek?? (slechte kwaliteit?) Of mag ik het als een pluspunt beschouwen dat het water er niet door kan als het net de bedoeling is dat er geen extra kruid komt op het pad??
En nog een aansluitende vraag, mag ik de druppelslangen laten liggen in de winter?
Ik lees graag jullie reacties.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 21 juli 2021 - 22:45
Petatje
woensdag 21 juli 2021 - 22:47
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou je een antwoord kunnen geven maar dat doe ik niet omdat je plastic in je tuin legt. Gronddoek is gewoon plastic. Waarom zou je plastic in je tuin leggen? Met een dikke laag van boomschors onderdruk je het onkruid redelijk goed en je vervuilt je tuin niet.

Grrr Groet, de tuinprins
donderdag 22 juli 2021 - 11:56
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Als je die worteldoek in je tuin legt, dan valt daar oe dan ook organisch materiaal op. Op den duur groeit daar onkruid bovenop. Wanneer je dat afdekt met schors gebeurt dat nog wat sneller.
De dag dat je dat weg wil halen, ga je jezelf vervloeken. Dat groeit heleemaal in, er ligt grond bovenop en je hebt geen keuze dan dat er uit te sleuren omdat je anders gewoon niks kan doen met je tuin. Bovendien is dat ook nog eens slecht voor het bodemleven, wat uiteindelijk resulteert in zieke en slecht groeiende planten.

Ik kan je maar een tip geven en dat is om dat zo snel mogelijk uit je tuin te halen.
donderdag 22 juli 2021 - 14:24
Carib

Carib

Bovendien: de annabellen zullen breder worden en binnen enkele jaren is er helemaal geen ruimte meer om te lopen. Annabellen hebben namelijk nogal de neiging uit te zakken en helemaal als het flink regent terwijl ze in volle bloei staan. De strook die als pad bedoeld is zal dan helemaal vol bloemen liggen.
donderdag 22 juli 2021 - 20:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon