menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Robotmaaiers

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

De webshop van Tuinadvies maakt reclame voor robotmaaiers. Helaas kan je uit de beschrijvingen niet opmaken of ze ook veilig zijn voor jonge egels en andere dieren.

Dierenopvangcentra krijgen weer heel wat gruwelijk verminkte egeltjes binnen.

Hiermee een warme oproep: als je niet zeker bent of je robotmaaier veilig is voor jonge egels, zet hem dan 's nachts uit.
Voor je hem weer aanzet, probeer dan eerst te kijken of er zich geen beestjes verstopt hebben in je gras. (Bij een studie bleek dat ook kikkers, salamanders, een jonge haasje ... slachtoffers werden.)

O.a. op zoogdiervereniging.nl/nieuws/2020/robotmaaiers-en-het-gevaar-voor-egels-de-resultaten-van-het-onderzoek staat beschreven waaraan je een veilige robotmaaier kan herkennen en hoe je ongelukken kan vermijden.
vrijdag 25 juni 2021 - 23:26
PeterC

PeterC

Lijkt me allemaal een beetje overdreven.
Wij hebben al 10 jaar een maairobot en die heeft nog nooit een dier geraakt. Naar mijn ervaring hebben zowel vogels als andere dieren helemaal geen schrik van de robot. Komt die in hun buurt dan zetten ze een stapje opzij en dat is het. Trouwens egels vertoeven hier in de tuin niet op de gazon. Als er één hier rondloopt dan hoor ik die ritselen onder de hagen en tussen de vaste planten waar de robot niet komt.

Ik was een tijd geleden op zoek gegaan naar bronnen van dat alarm voor egels en zo kwam ik op een studie uit waar experimenten gedaan waren met dode egels. Een dode egel werd in het pad van de robot gelegd en dan werd bekeken hoe de robot daarop reageert.
Een dode egel is volgens mij een heel slechte benadering van een levende egel.
En vergeleken met hoeveel egels er elk jaar worden doodgereden door voertuigen zal het hoedanook nauwelijks iets uitmaken.
maandag 28 juni 2021 - 18:18
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@PeterC
Een egel is geen vogel. Een egel loopt niet weg bij gevaar. Die rolt zich op en blijft stil liggen.
Een dode egel gebruiken lijkt me daardoor niet eens een slechte manier om te zien wat een robotmaaier daarmee doet. (Al vraag ik me wel af hoe je aan genoeg bruikbare dode egels komt voor zo'n studie. Verkeersslachtoffers zijn helaas niet bruikbaar meer.)

Het artikel waar ik naar verwees gebruikt andere onderzoeksmethodes.
Misschien toch eens lezen?

Het egelbestand is in 10 jaar bijna gehalveerd, maar ach eentje meer of minder, wie maalt daar nu om.
maandag 28 juni 2021 - 22:30
PeterC

PeterC

Ik heb het artikel waar je naar verwijst wel gelezen.
Daar baseert men zich op een vrijwillige enquete om tot algemene conclusies te komen. Dat is heel betwistbaar.
In het artikel wordt gesproken over een enorme respons: 659 reacties. In NL.
In BE zou een 10% van "de Belgen", ik vermoed dat ze huishoudens bedoelen, een maairobot hebben. Dan zouden er hier een goede 490.000 maairobots rondrijden. Dan is die 659 maar schamel.
Dus zocht ik verder naar meer substantiëel materiaal en dan kwam ik op dat artikel met die dode egels uit.

Ik vind dat je kritisch moet zijn voor al dat soort berichten die je leest. We krijgen al genoeg bullshit over ons heen.

Ik twijfel er sterk aan of een egel een maairobot als een bedreiging ervaart. Het zou kunnen, maar al wat er hier op de gazon rondloopt ziet die robot totaal niet als een bedreiging. Eén van de katten van de buren heeft in het begin enige interesse getoond voor de robot en er zelfs enkele meters een ritje op gemaakt maar dat begon al snel te vervelen blijkbaar. Sindsdien wordt die robot compleet genegeerd.

Voor de volledigheid.
Onze robot rijdt niet 's nachts. Maait nu een 6 uur per dag. Voorlopig genoeg om het groeitempo van het gras te volgen.
En ik ben erg gesteld op egels. Zijn hier altijd welkom.
dinsdag 29 juni 2021 - 20:22
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Het artikel heeft het niet over een 'enorme respons'. Er staat letterlijk: "Niet minder dan 659 eigenaars van robotmaaiers vulden de enquête in."
Ik weet niet hoeveel vragen om enquêtes in te vullen er in jouw inbox belanden. Ik klasseer ze meestal ongeopend in mijn 'Deleted' folder.

Je schrijft verder "Daar baseert men zich op een vrijwillige enquete om tot algemene conclusies te komen. Dat is heel betwistbaar."
Geen idee waarom dat "heel betwistbaar" zou zijn. Is het even betwistbaar als dode egels gebruiken?

Ik heb de studie waarover je sprak teruggevonden op https://www.mdpi.com/2076-2615/11/5/1191/pdf. Ze werd ingediend op 5 maart 2021. Heel recent dus.
Hoofdauteur is Sophie Lund Rasmussen. Ze werkt voor de Wildlife Conservation Research Unit, The Recanati-Kaplan Centre, Department of Zoology, University of Oxford.
De dode egels waren afkomstig uit opvangcentra die ze niet meer konden redden.
De studie testte 18 robotmaaiers uit. Geen enkele ervan kon jonge, nog zogende, egeltjes mijden. Sommige maaiers slaagden er al wat beter in om wat oudere dieren te mijden.

Het klopt dat heel wat levende dieren, zoals de kat van je buren, zullen weglopen van zo'n maaier. Volwassen egels zijn zeker snel genoeg. Toch worden er in verschillende landen dieren met snijwonden worden binnengebracht in opvangcentra. Omdat egels - tevergeefs - hun veiligheidshouding aannemen? Het lijkt me aannemelijk, maar daar is dus (nog) geen onderzoek naar gedaan.
Andere diertjes die onder de messen terecht komen zijn niet snel genoeg.
Het haasje dat De Zoogdiervereniging vermeldt is waarschijnlijk, net zoals de jonge egeltjes, doodstil blijven liggen in de hoop niet te worden opgemerkt. Mijn veronderstelling, niet bewezen, maar wel normaal gedrag van jonge haasjes.

Kritisch zijn is prima.

Maar ik hoop dat je het niet erg vind dat ik voor zo'n informatie meer vertrouwen heb in academici en in ervaren en betrouwbare organisaties als o.a. De Zoogdiervereniging of pro Igel (zie een van de verwijzingen in dat artikel) die begrijpen waarom testen met dode egels wel degelijk valabel is en waarom 659 reacties bij een dergelijke bevraging een mooie respons is.

Gelukkig vinden heel wat fabrikanten de gegevens ook betrouwbaar en passen ze hun toestellen aan en/of voegen ze er tenminste informatie bij die de koper wijst op de gevaren en hoe ze die kunnen vermijden.

Ook het artikel https://www.tuinadvies.be/artikels/de_voordelen_van_een_grasrobot waar de recentste mailing van Tuinadvies naar verwijst, vraagt om rekening te houden met egels en andere kleine nachtdieren.

Alleen dus jammer dat er in de productomschrijving geen aandacht aan wordt besteed.

Verder, PeterC, mooi dat jij je robotmaaier alleen overdag laat rijden. Het is de belangrijkste aanbeveling uit die studies.
Mooi dat ook jij erg gesteld bent op egels.
woensdag 30 juni 2021 - 01:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon