menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Voorbereiden grond voor plantenborder

Ga naar meest recente reactie

senne boerjan

Senne boerjan

Hallo iedereen,
ik ben zelf een ontwerp aan het maken voor een border (30m x 3m) bestaand uit vaste planten en zou dit dan ook zelf willen aanleggen.
Nu zit ik met een aantal praktische vragen mbt het "klaarmaken" van de grond:

1. de huidige grond is een zandgrond met PH van 6.5. Na een bodemtest bleek dat de grond wat weinig voedingsstoffen bevat. Ik veronderstel dat ik hier best teelaarde opvoer? maar hoeveel? en moet er ook compost op?

2. timing: wanneer frezen? wanneer teelaarde aanbrengen? wanneer aanplanten?

3. onkruid: alle zichtbare onkruid verwijder ik manueel. is het nodig wachten tot de lente om al het onkruid dat dan nog schiet eerst te sproeien?

Benieuwd naar jullie antwoorden!
Alvast bedankt en een prettig 2021 gewenst!

Senne.
maandag 4 januari 2021 - 09:53
deHaan

DeHaan

Eerst de grond spitten
Breng gedroogde koemest aan (verse koemest mag ook) en werk dit licht onder.
Nu is het plantklaar.
Teelaarde, wat versta jij daar onder?
maandag 4 januari 2021 - 10:08
Gieljaam

Gieljaam

Koemest? Kan compost hiervoor ook? Of is koemest beter dan?
Ik ben beginnend als tuinier en lees zoveel adviezen dat het moeilijk uiteenhouden is.
maandag 8 maart 2021 - 14:59
PeterC

PeterC

Wij hebben in de tijd bij ons eerste huis ook een border aangelegd met vaste planten, struiken.
Thuis was ik gewend om met rundermest te werken. Mijn vader gebruikte altijd rundermest. Was ook gewoon gemakkelijk te vinden met een boerderij als buren die bovendien familie waren.
De jaarlijkse routine in de groententuin was eerst de rundermest gelijkmatig verspreiden over het oppervlak en dan omspitten.
Beetje per toeval kon ik hier toen niet ver uit de buurt ook aan rundermest komen, goed geteerde rundermest, en dus gewoon de routine toegepast.
Is dat nu beter dan compost? Ik zou het niet weten. Alleszins geen planten verloren en ze groeiden er goed, ook al was het maar een arme zandige bodem.
maandag 8 maart 2021 - 18:27
Tuinprins

Tuinprins

Aan goed verteerde rundermest is in NL bijna niet meer aan te komen aangezien het tegenwoordig bijna allemaal drijfmest is. Aan paardenmest is nog wel aan te komen maar de voedingswaarde daarvan is minder dan van rundermest. Champost (champignonmest) is af te raden omdat het zoutgehalte van dat spul soms aan de hoge kant is.

Gegroet, de tuinprins
maandag 8 maart 2021 - 19:43
PeterC

PeterC

Ja, zo is het.

Die border in ons eerste huis is ook alweer 30 jaar geleden. Die rundermest kwam uit een soort schuilstal in een weide die enkele jaren lang niet gereinigd was. Er werd enkel regelmatig een nieuwe lading stro op de zich opbouwende laag mest gegooid om de dieren toch zogezegd een beetje proper te zetten.
En dat is waar het om gaat bij rundermest, tenminste zo is mij toch vaak verteld: mest vermengd met stro.
Voedingsstoffen van de mest en het stro dat de structuur van de bodem verbetert.
maandag 8 maart 2021 - 20:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon