menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geel worden van gazon

Ga naar meest recente reactie

Giuseppedorne

Tekst aangepast

Giuseppedorne

Hallo iedereen,

Ik zou graag wat advies krijgen over volgens probleem... Ik heb begin september voor het eerst gras gezaaid. Steeds goe gesproeit en mijn gazon is mooi dik geworden. In het beginn was het prachtig groen, maar nu komt overal een gele schijn (zie foto). Iemand ddie weet wat het probleem kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?
maandag 16 november 2020 - 09:11
Giuseppedorne

Giuseppedorne

Dit is de afbeelding

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 16 november 2020 - 09:14
Plantadvies

Plantadvies

Doe anders eens een bodemtest. Bij de welkoop bv is dit gratis. Het kan namelijk ook komen door de verkeerde of geen bemesting, te kort maaien of de messen van de maaimachine is te bot. Maar met een test weet je meer.
dinsdag 17 november 2020 - 07:24
minouke

Minouke

Of mos???
dinsdag 17 november 2020 - 13:54
Plantadvies

Plantadvies

Nee mos verstikt de boel. Daar wordt het niet geel van.
dinsdag 17 november 2020 - 15:30
deHaan

DeHaan

Hoe is de grondbewerking geweest en hoe diep?
dinsdag 17 november 2020 - 17:00
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Wel ik heb geelgroene plekken in het gazon en dat is mos en op afstand ziet dat eruit zoals op de foto. (morgen zet ik een foto).
dinsdag 17 november 2020 - 19:14
Plantadvies

Plantadvies

Geelgroene plekken daar kan onkruid of mos in gaan zitten. De sterke zullen de zwakkere overleven.

Test maken en inleveren bij bv welkoop. Dan weet je wat je tekorten zijn.
woensdag 18 november 2020 - 08:27
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Zoals jullie zien op de foto zijn hier ook bleke plekken.
Ik denk eerder dat dit door de droogte komt, het zijn plekken die in de zomer erg droog waren. In de lente verticuteer ik en zaai ik weer in en komt dat weer in orde.
Giuseppedorne, ik zou me nog niet teveel zorgen maken en afwachten wat de lente zal geven. Effen groen tapijt zonder kleurverschillen bestaat niet, elk jaar goed bemesten zal je gras wel groener maken. Let wel dat je het egaal uitstrooit, ik gebruik daarvoor een strooikarretje .

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 18 november 2020 - 08:45
Plantadvies

Plantadvies

Nogmaals mos kan je alleen effectief bestrijden door het zoveel mogelijk te verwijderen en het volledig uit te hongeren. En dat doe je best door je gras goed te onderhouden en te vertroetelen. Als het gras goed groeit, blijft er voor het mos niet voldoende voedsel en licht over en zal het snel de strijd verliezen van het snel groeiende gras. Goed onderhoud van het gazon is dus erg belangrijk en je doet dit door het gras op tijd te verticuteren, bemesten, kalken en beluchten.

Zijn de gele plekken mossen? Volg dan het bovenstaande op of ga ook met een test aan de slag om de juiste voedingstoffen te geven.
woensdag 18 november 2020 - 08:51
Giuseppedorne

Giuseppedorne

Het is zeker geen mos die er groeit. Ik heb teelaarde laten brengen en deze versprijd de laag teelaarde is zekee 40-50 cm diep. Heb dan gezaaid met en bemest. Heb het niet korter dan 5cm afgereden aangezien het maar in september is gezaaid. Als ik nu kalk en in maart opnieuw bemest, zal het dan weer mooi groen worden?
donderdag 19 november 2020 - 10:59
minouke

Tekst aangepast

Minouke

In de lente bemesten zal het gras groener maken maar let dat je het wel egaal uitstrooit of je hebt weer kleurverschil. Zoals ik het al schreef gebruikt je best een strooiwagentje.
Vooraleer je kalk strooit moet je eerst de grond testen of dit wel nodig is, meestal is dat zelfs niet nodig.
donderdag 19 november 2020 - 11:37
Giuseppedorne

Giuseppedorne

Zoals te zien op de foto heeft de buur ook hetzelfde probleem in de achtertuin (links is van mij, rechts van de omheining de buurman). Kan dit ook komen door teveel regenval de laatste tijd? Het patroon is gelijkaardig

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 19 november 2020 - 17:18
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Ziet er mijn inziens toch nog allemaal prima uit gezien de tijd van het jaar. Foto roept wel een vraag op, is er soms een plaatselijke verordening tegen het gebruik van planten, struiken en bomen..? In dat geval kun je beter kunstgras leggen. Altijd groen, onderhoudsvrij en met dezelfde ecologische waarde als een onkruidvrij kort gemaaid gazon
donderdag 19 november 2020 - 18:51
dries944

Dries944

Henk-willem heeft hierin wel gelijk,das eigenlijk een groene woestijn die niets bijdraagt voor vogels en insecten. Een border aan de zijkant, kan je heel wat plantensoorten in kwijt.
Die border hoeft daarvoor nie breed te zijn waar je allerlei bloeiende planten kunt zetten.
Voordeel is dat je minder gras moet afrijden en afvoeren en je hebt geen kantenmaaier meer nodig om het gras netjes te houden. De bijtjes zullen je dankbaar zijn.
donderdag 19 november 2020 - 21:03
Giuseppedorne

Giuseppedorne

Die border zal er zeker nog komen hoor maar als pas samenwonende moet je wat andere prioriteiten eerst voorzien.
vrijdag 20 november 2020 - 17:09
PeterC

PeterC

Geel worden van het gazon is meestal door of verdroging of een tekort aan voeding.
Droogte zal het wel niet zijn, schat ik, dus waarschijnlijk een tekort aan voeding.
Een regel is dat je gazon groen de winter moet ingaan.
Ik denk dat je gazon een goede bemestingsbeurt nodig heeft.
Nu is het wellicht al te laat. De groei van het gras is stilgevallen.
Je gazon ziet er niet zo slecht uit dus ik zou volgend voorjaar bemesten.
Welke bodem heb je eigenlijk?
vrijdag 20 november 2020 - 20:46
Giuseppedorne

Giuseppedorne

Het is een redelijk klei-achtige bodem... Heb wel teelaarde laten brengen voor het zaaien en die laag was 40cm dik ongeveee
zaterdag 21 november 2020 - 09:36
PeterC

PeterC

Aangevuld met zwarte aarde.
Volgend voorjaar een goede bemesting zal het gazon goed doen, verwacht ik.
zaterdag 21 november 2020 - 12:36
Giuseppedorne

Giuseppedorne

Oke ik zou nu ook kalken is dat een goed idee?
zaterdag 21 november 2020 - 13:48
Pieterpost

Pieterpost

Ik had ook geel gras ik had een bot mes op de maaier, en ik bemest nu 3 keer per jaar waarvan 1 X met lavameel er is nu veel meer leven in het gras denk aan regenwormen. en ik heb een beregening gekocht en het is het hele haar zo groen als gras..
zaterdag 21 november 2020 - 21:07
Pieterpost

Pieterpost

Als de zon er flink op staat te branden in de zomer in de avond goed water er op het mag best soppen.
zaterdag 21 november 2020 - 21:09
deHaan

DeHaan

Bekalken, alleen als uit een grondtest blijkt dat het nodig is.
zaterdag 21 november 2020 - 21:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon