menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon

Ga naar meest recente reactie

dirkthiels16

Dirkthiels16

Ik moet mijn oprit vergroenen. Betondals moeten worden verwijderd. Graag had ik de onderliggende stabiliselaag behouden en hierop grasmatten aangebracht. Heeft iemand hier ervaring mee?
maandag 26 oktober 2020 - 20:16
Henk-Willem

Henk-Willem

Nee, maar een ondergrond van zand en cement is denk ik geen goede basis voor gras.
woensdag 28 oktober 2020 - 21:36
PeterC

PeterC

Ik moet mijn oprit vergroenen.

Van wie moet je die vergroenen?

Daarnaast volg ik Henk-Willem. De bestaande stabilisé-laag behouden lijkt me geen goed idee, tenzij je er kunstgras op legt. Dat is ook groen.
donderdag 29 oktober 2020 - 20:38
dirkthiels16

Tekst aangepast

Dirkthiels16

Bedankt voor de reacties.
Voorschriften van de gemeente vrees ik.
Iemand een idee wat voor groenbedekking het wel kan doen op een gronddiepte van 6-7cm?
vrijdag 30 oktober 2020 - 13:28
deHaan

DeHaan

Met rust laten en het wordt vanzelf groen en in droge tijden bruin.
Of tewel, gazon kan je vergeten met stabilise.
vrijdag 30 oktober 2020 - 15:58
PeterC

PeterC

Iemand een idee wat voor groenbedekking het wel kan doen op een gronddiepte van 6-7cm?

Vrienden van ons hebben voor het werk enkele jaren in Marokko gewoond en we zijn hen daar gaan bezoeken.
Ondanks het hete en droge klimaat hadden ze een mooie groene gazon.
Vanop afstand een gazon maar van dichtbij bleek het geen gras te zijn maar een soort fijnbladige vetplant die betreding verdroeg. Wel duidelijk ruwer dan klassiek gazongras. Het was een huurwoning en ze wisten niet om welke plant het ging. Besproeien werd niet gedaan want was niet nodig. Maaien al evenmin.
Misschien kan je in die richting zoeken? Een soort vetplant. Er blijkt veel keuze in te zijn.
vrijdag 30 oktober 2020 - 20:11
PeterC

PeterC

Ik voeg nog een foto toe.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 30 oktober 2020 - 20:22
dries944

Dries944

Beter een close-up foto posten want van zo ver lijkt het wel gras te zijn.
Ben ook wel eens benieuwd welke plant dit is...
vrijdag 30 oktober 2020 - 21:49
PeterC

PeterC

De resolutie van de foto laat niet toe meer detail te tonen. En ik kan er moeilijk terug naartoe gaan.

Het ziet er inderdaad echt als gazon uit, terwijl het toch geen gras is.
zaterdag 31 oktober 2020 - 12:55
dries944

Dries944

Weten jullie vrienden het niet? Wonen ze daar niet meer? Anders kunnen zij een foto doorsturen.
zaterdag 31 oktober 2020 - 17:52
PeterC

PeterC

Ze wonen daar al 10 jaar niet meer.
Maar ik kan het hen wel eens vragen.
maandag 2 november 2020 - 19:36
Dany

Tekst aangepast

Dany

Vanop afstand een gazon maar van dichtbij bleek het geen gras te zijn maar een soort fijnbladige vetplant die betreding verdroeg. Wel duidelijk ruwer dan klassiek gazongras

Zou het mogelijk zijn dat het dit plantje is Herniaria glabra of Sagina subulata
vrijdag 6 november 2020 - 21:12
PeterC

PeterC

Ik denk geen van de twee. De eerste, Herniaria glabra, ziet er niet genoeg als gras uit en de tweede, Sagina subulata, heeft bloemetjes tussen mei en augustus. Die had de grasvervanger niet.
zaterdag 7 november 2020 - 18:08
PeterC

PeterC

Weten jullie vrienden het niet? Wonen ze daar niet meer? Anders kunnen zij een foto doorsturen.

Ik heb het hen gevraagd en zeker zijn ze niet maar ze denken dat het mogelijk Paspalum of Bermuda zou zijn.
Ik heb die soorten opgezocht en dat blijken toch grassoorten te zijn, grassoorten die tussen 30 graden Noorderbreedte en 30 graden Zuiderbreedte worden gebruikt, en goed droogte- en hittebestendig zijn omdat ze zo diep wortelen.
Het zouden invasieve soorten zijn dus maar beter hier niet gebruiken.
maandag 9 november 2020 - 17:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon