menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Huidige staat gazon

Ga naar meest recente reactie

christophv19

Tekst aangepast

Christophv19

Mijn gazon ziet er grotendeels niet slecht uit (na de recente hittegolf) op een stuk met bruine plekken na waarover ik graag jullie mening eens wou horen(zie foto's)

Het gazon heeft wel afgezien tijdens de warme periode en spelende kinderen maar heeft zich al bij al goed hersteld (ik heb een tweetal weken geleden ook Gazonstart van DCM gestrooid - wat ik altijd doe in de zomer na een heel warme periode).

Die bruine plekken, denken jullie dat dit zich volledig hersteld zonder iets te doen, moet ik terug inzaaien of… wat raden jullie aan?

Ook, toen ik de grasmatten gelegd heb (anderhalf jaar geleden) zat ik met Engerlingen in de grond.
Ik heb toen eenmaal een toepassing gedaan met aaltjes.

Nu heb ik gisteren eens een zode kort bij een bruine plek uitgestoken om eens onder de zode te kijken of er opnieuw Engerlingen in het spel waren maar ik heb niets gezien. Ik weet nu niet of ik verschillende plekken moet controleren of dat ik dat kan zien zonder dat ik het gras moet uitsteken?

Foto's in de reacties (kreeg het anders niet goed in orde)
donderdag 3 september 2020 - 13:44
christophv19
donderdag 3 september 2020 - 13:47
christophv19
donderdag 3 september 2020 - 13:48
Louisa S

Louisa S

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinnieuws/81611/engerlingen_in_het_gazon

Grote kans op 'engerlingen of emelten ' ..... vandaag heb ik aaltjes verspreid op het gazon ,
de engerlingen zitten de wortels van het groene gazon op te peuzelen
donderdag 3 september 2020 - 14:40
Louisa S

Louisa S

Nog een link , hopelijk is het bij jou alleen van de droogte . dan kan je alles mooi inzaaien !
https://www.tuinadvies.be/artikels/engerlingen_en_emelten_in_het_gazon
donderdag 3 september 2020 - 15:00
christophv19

Christophv19

Als ik terug wat wil inzaaien op de droge plekken (gesteld dat het geen Engerlingen zijn => ik zal eens een zode omspitten), hoe doe ik dat best?

Enkel lichtjes loskrabben, wat bloemenaarde en zaaien of op een andere manier?
donderdag 3 september 2020 - 15:52
leerling

Leerling

Graszaden kiemen best bij grondtemperaturen rond 10°C. Vandaar dat gazons meestal in de lente of herfst worden ingezaaid.

'k Zou nog even wachten.

Hier heeft het gras ook flink geleden van de droogte en hitte. Maar nu het weer wat hemelwater heeft gekregen en de temperaturen weer lager liggen, heeft het zich grotendeels vanzelf hersteld.
maandag 7 september 2020 - 00:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon