menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw stukje graszoden leggen

RonVE

RonVE

Beste forumleden,

Eind juni heb ik bij ons in de tuin graszoden gelegd. Na advies van de leverancier heb ik voor het leggen gespit, grondverbeteraar toegevoegd, vervolgens korrelkalk, graszodenmest en daarover heen de graszoden. Perfect! Alles groeit goed, ziet er netjes uit. Dus ik heb geen klagen.

Nu heb ik een zwembad op dit mooie verse gazon gehad afgelopen zomer en nu heb ik een stukje van 2 m2 wat totaal weg is. Uiteraard wist ik dit van te voren, maar het zwembad was me heilig deze zomer.

De vraag is nu; ik wil die 2 m2 gaan vervangen door nieuwe zoden. Oude eruit, nieuwe erin. Is het wijs om alle stappen weer te volgen zoals ik bij het aanleggen heb gedaan? Dus wederom omspitten, grondverbeteraar, kalk, mest alvorens de zoden te leggen? Of zou de ondergrond nog wel goed zijn?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

zaterdag 29 augustus 2020 - 14:38
leerling

Leerling

Gras groeit best op licht zure grond (pH 5,5 tot 6,5).
Bekalken heeft alleen zin als je bodem te zuur is. Zo'n 72% van de Vlaamse tuinen zijn overbekalkt. Planten kunnen daardoor moeilijker voedsel opnemen, zodat er dan aangeraden wordt om te bemesten.
Het evenwicht herstellen van een overbekalkte tuin kost dikwijls jaren.

Een laag compost uitstrooien in de lente volstaat meestal om je gazon te verzorgen. Op https://www.vlaco.be/compostcalculator kan je berekenen hoeveel compost je ongeveer nodig hebt.
Mulchmaaien helpt ook om voedingsstoffen niet verloren te laten gaan.
zaterdag 29 augustus 2020 - 22:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon