menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grasachtig onkruid in gazon...

Ga naar meest recente reactie

RogerElise

RogerElise

Hoi,

In mijn gazon heb ik grassen staan, welke volgens mij onkruid zijn. Ze hebben een hard steel en zien er anders uit. Ze zitten door het hele gazon heen. Daarnaast heb ik af en toe erg vreemde grassprieten, welke erg breed zijn of soms een hooijachtig sprietje.
Wat kan ik hier aan doen? Ik heb het liefst een strak groen gazon met normaal gras!!

Roger
dinsdag 15 mei 2007 - 03:11
jdcoster

Jdcoster

"Hooiachtig sprietje" is een beetje vage beschrijving natuurlijk. Ik denk aan raaigras en vooral(breedbladig, fluwelig zacht, bleek van kleur en erg woekerend ?) aan kweekgras.
Milieubewust, kan men naast verdraagzaam zijn en leren leven met alle schepselen Gods, daar niet veel aan doen vrees ik.
Bij mijn buurman, ook een grasfanaat, die hetzelfde probleem had, moesten de pollen kweekgras weg.
Ik heb ze uitgespit in rechte stroken, de grond weer geëffend en aangetrapt en er dan grasmatten op uitgerold. We zijn nu 1,5 maanden later en ondanks de voorbije droogte en mits regelmatige beregening in die periode ziet zijn gazon er nu uit als wat jij "normaal gras" noemt.
Werk aan de winkel dus ...
Groetjes
dinsdag 15 mei 2007 - 03:58
RogerElise

RogerElise

Betekent dit al het gras eruit moet? Ik heb dat kweekgras namelijk redelijk door mijn gazon (25m2) heen zitten...

Hoe is dat kweekgras eigenlijk zo in mijn gazon gekomen in grote getalen? Bij mijn weten had ik het vorig jaar niet.

Dit jaar heb ik begin maart kalk gestrooid; 2 weken later geverticuteerd en 2 weken later gras bijgezaaid + kunstmes over het hele gazon en dit (deels) afgedekt met zand en grond (zowel uit de border als potgrond).

Roger
dinsdag 15 mei 2007 - 04:28
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Kweekgras verspreidt zich zeer snel net onder de oppervlakte. Eerst valt het niet op maar naarmate het netwerk van wortels dichter wordt, des te meer. Er zullen wel ergens een paar wortelstrengen blijven zitten zijn van vroeger waarschijnlijk.
Bij ons in West-Vlaanderen noemt men kweek ook 'pemen' en zo spreekt men ook van een 'pemenboer'. Dat is een landbouwer die het zichzelf gemakkelijk maakt en het onkruid maar laat betijen. Lachend wordt er van een pemenboer gezegd dat als men aan de ene zijde van zijn akker aan het gras trekt, het aan de andere kant beweegt.
Het geeft een idee hoe snel het groeit en zich verspreidt.
Ik heb er ook in mijn grasveldje maar mij stoort het niet zo erg. De totaalindruk van de tuin telt bij mij en het gazon is daar maar een deeltje van. Mijn gazon is zeker 50 jaar oud, was vroeger een schapenweide en is nooit herzaaid geworden of geverticuteerd. Alleen wat geëffend en bemest natuurlijk.
Moeilijker wordt het wanneer men er geen erg in heeft en het zich verspreidt in de borders, tussen en in de vaste planten. (!)
Groetjes
Dat is de boodschap. De aandacht van van het gras naar de planten verplaatsen.
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 15 mei 2007 - 05:01
hugo

Hugo

is bij mij net zo,, komt af en toe ook wat verkeerd tussenstaan, maai dat gewoon mee af en na een tijdje is dat verdwenen en hetgeen zo hardnekkig is te blijven staan blijf ik doodgewoon even hardnekkig afmaaien,, spuiten is aan mij niet besteed, maar ja bij mij in't bos hoort dar er min of meer bij zeker;; bovendien heb ik het voordeel dat zo'n bos zichzelf in stand houd en een natuurlijke selectie plaat vind, hier en daar een kleine ingreep en voor de rest..........laat maar groeien, alles door elkaar,, de enige plaatsen waar ik hoef te wieden zijn enkele borders en de moestuin

groetjes
woensdag 16 mei 2007 - 02:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon