menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Robotmaaiers

dj1

Dj1

goede morgen
Ben aan het uitkijken voor aankoop van een robotmaaier. Heeft hier iemand ervaring met een robotmaaier, op wat moet ik letten bij aanschaf, oa installatie, instellingen. Mijn gazon bevind zich rondom de woning (open bebouwing) en is +- 500 m² groot.
met dank
maandag 18 mei 2020 - 09:45
Gnvdk

Tekst aangepast

Gnvdk

Ik ben zelf inmiddels 10 jaar in bezit van een Husqvarna en ben er erg tevreden mee. Ik heb een tuin met zo'n 1200 m2 gras en het scheelt me gemiddeld 2-3 uur per week...

Waar moet je op letten: het liefst moet je terrein één geheel vormen met weinig smalle doorgangen. Anders zal je hem regelmatig moeten verhuizen, Handmatig en dat was nu net niet de bedoeling. Ik zou zeker er één kopen die zelf naar zijn oplaadstation rijdt, dan heb je er bijna geen omkijken naar. Schaf een maaier aan die past bij de oppervlakte. Bedenk dat de meeste robotmaaier het niet leuk vinden als er takken e.d. op het gras liggen en ook dat speelgoed, schoenen (zelf meegemaakt), etc. onherroepelijk worden "gemaaid" als je dat op het gras laat liggen. Wortels die boven het gras uitsteken vormen ook een probleem en zal je je lus omheen moeten leggen. Mijn Husqvarna heeft er geen probleem mee tegen een boom aan te rijden (hij verandert dan gewoon van richting), maar niet alle robotmaaiers kunnen dat aan.
Robotmaaiers mulchen, dat betekent dat je vaker zult moeten verticuteren, immers je laat al afgemaaide materiaal (weliswaar heel klein) achter op het gras en dat zal de viltlaag sneller doen groeien.
Ik heb zelf ook nog een gewone benzinemaaier voor plekken waar ik niet met de robot kan komen en soms om aan het begin van het seizoen de eerste maaibeurt te doen (vaak is het bij mij dan te lang geworden omdat ik mijn onderhoud aan de robot te laat heb laten doen en dus nog niet heb kunnen laten rijden). Dat is erg handig. Als het gras lang geworden is kan de robot nl. niet mulchen en dan moet je dus gaan harken om het gras eraf te halen. Bovendien duurt het bij mij een week voordat hij alles heeft gemaaid, dus zit ik die week met lelijke banen.

Hopelijk heb je hier iets aan. Als je meer info over een concreter aspect, laat het me maar weten. En geniet zo direct van een biertje terwijl je robot maait....
maandag 18 mei 2020 - 12:35
Roeli

Roeli

Waarschijnlijk weet je het wel, maar laat de robot s.v.p. nooit 's nachts rijden.
Heel wat egeltjes en andere dieren moeten dat met hun leven bekopen.
maandag 18 mei 2020 - 18:39
dj1

Dj1

Dank voor uw reactie. Zit hier ook met 3 smalle doorgangen van ongeveer 1m. Zal alles nog eens goed moet bekijken. De instellingen van de robotmaaier zijn ook niet zo simpel als ik de handleiding van Gardena nalees.
dinsdag 19 mei 2020 - 15:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon