menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Gazon bemesten

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Misschien een domme vraag... maar is het nodig om je gras eerst eens te maaien voor je het bemest? Of is dit niet per se nodig? Ik zou eventueel deze week nog bemesten, met de voorspelde regen...

Groetjes
Roeliee
woensdag 4 maart 2020 - 14:58
Autist

Tekst aangepast

Autist

Wachten tot droog weer, droog gras, maaien, afharken, verticuteren, afharken en strooien (in de avond) en hopen op regen vlak daarna (die nacht), of sproeien daarna (Nat gras of niet direct beregenen kan het gras laten verbranden met zon er op wanneer je kunstmest hebt gestrooid en het mest komt dan niet netje's in de bodem).

Wanneer het gras gaat groeien (door de kunstmest) en er komt nog mogelijk nachtvorst, dan beschadigt het gras. Wellicht nog even twee of drie weken wachten zodat er geen nachtvorst meer komt (wat er nu nog wel is zo nu en dan).

Succes!

Edit: Kleine tip, puur kunstmest vernietigt het bodemleven, een verhouding van 50/50 met organisch mest is dan beter en aantrekkelijker. 100% Organisch is helemaal super, maar vaak weer veel duurder (op lange termijn goedkoper).

Voorjaar is NPK 9-6-5 een mooie verhouding (kort werkende variant voor 6 weken), snelle groei om de mossen tegen te gaan en een dicht tapijt (N). Stimulering van wortelgroei om later de voeding in het jaar goed op te kunnen nemen (P). Resistentie tegen gemiddelde dingen als kou, droogte en ziekte (K). Voor de zomer is NPK 15 15 15 goed (langwerkende 3 maanden) en het najaar NPK 12 - 8 - 16 (dan de kort werkende variant voor 6 weken). Kalk alleen toevoegen als je de PH hebt gemeten.

woensdag 4 maart 2020 - 16:08
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor je uitleg! Zijn we wel wat mee. Alleen zal ik het verticuteren laten voor wat het is. Het is zeker niet de bedoeling dat mijn grasmat een biljartlaken of een golfterrein wordt...

Groetjes,
Roeliee
donderdag 5 maart 2020 - 19:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon