menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pad voor moestuin

Pieter Van Dessel

Pieter Van Dessel

Hoi,

Ik vroeg me af of iemand advies had voor het tuinpad in mijn moestuin.

Ik heb nogal een vochtige ondergrond dus ik werk met verhoogde bedden voor mijn moestuin. Tussen de bedden echter ligt op dit moment plastic zeil en daarop doe ik elk jaar nieuwe houtschors. Voor het nieuwe seizoen zou ik echter graag met iets anders beginnen werken. Probleem is namelijk dat houtschors heel nat wordt (pad staat geregeld helemaal blank) en er al snel niet zo goed meer uitziet. Het verdwijnt ook en al snel zie je het zeil meer dan de schors. Ook komt zand van de moestuin op het pad terecht en ontstaat er al snel heel wat onkruid.

Iemand een idee voor een andere aanpak van mijn tuinpad? Ik denk zelf aan kiezels (met of zonder doek?) maar vrees dat hetzelfde zou kunnen gebeuren (zand en onkruid op kiezels) en er veel kiezels in de moestuinbedden terecht zullen komen.

Grotere stenen kan ook maar lijkt me moeilijk om mooi recht te leggen en is ook minder flexibel (bv. wat doe ik dan met de planten die in de moestuin staan en waar ik de stenen dus niet mooi rond kan leggen).

Groeten,

Pieter

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 23 maart 2019 - 13:06
leerling

Leerling

Misschien zijn grondplaten of tuintegels iets voor u?
Als je hier het tabje "webshop" aanklikt, dan "Aanleg en inrichting" en uit het pop-up menu "Tegels en paden" kiest, dan zie je een stel voorbeelden.
zaterdag 23 maart 2019 - 13:46
Tuinprins

Tuinprins

Wat mij zo allemaal te binnen schiet:

1. de bedden zijn niet echt verhoogd te noemen. Een kweekbed wat een halve steen hoog is noemen we geen verhoogd bed.

2. Hoeveel schors doe je op die looppaden? Schors moet tot aan de bovenkant van de steen komen. Ik heb de indruk dat je niet genoeg schors op de looppaden doet.

3. Als het pad geregeld blank staat zal dat ook met andere materialen gebeuren. Dat blank staan kan ook liggen aan de mogelijkheid dat de ondergrond slecht water door laat.

4. Grind / kiezels zijn vaak een crime om schoon te houden.

5. Wat ik zou doen? Het gronddoek verwijderen en met een grondboor diverse gaten boren (1 meter diep) en deze opvullen met grind. Dan gronddoek terug en het pad opvullen met schors. Dit tot aan de bovenkant van de steen. De situatie na 1 jaar evalueren. Werkt het niet naar tevredenheid dan de paden verharden met klinkers.


Gegroet, de tuinprins

zaterdag 23 maart 2019 - 19:01
kerstkind

Kerstkind

Een optie is om het doek (zeil) helemaal te verwijderen. En op de paden een dikkere laag houtschors doen. Dan loopt het water beter weg.
groetjes José
zondag 24 maart 2019 - 19:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon