menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Aanplant langs lange oprit

Ga naar meest recente reactie

Roelette

Roelette

Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee hier, goed forum!
Wij zijn met onze oprit bezig (zie foto bijlage), er komt nog split op. Hebben jullie een goed idee om de zijranden aan te planten? Ik vind bloeiende struikachtige planten wel mooi denk ik, of zouden jullie het juist laag houden met bijv. een hedera? Het betreft een oprit van ongeveer 60 meter.
Groeten!

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 3 maart 2019 - 11:55
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Met aan weerskanten bomen vind ik het al prachtig maar afhankelijk van de grondsoort zou ik lage groenblijvende rhodo's planten:
https://www.tuinadvies.be/plantengids?tags=_120-125_120-126_135-136&name=_40_-%2050%20cm_50%20-%2070%20cm_Bladhoudend&search=Rhododendron&pic=1
zondag 3 maart 2019 - 13:01
LT

LT

Bladverliezende bomen. Ook geschikt, (nadat je er bv rhodo's geplant hebt, zie hierboven van Minouke), om er voorjaarsbloeiers zoals sneeuwklokjes, speenkruid, bosanemoontjes, narcissen etc.
zondag 3 maart 2019 - 13:48
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Nu ik weet niet of het grondwater daar hoog of laag staat. Maar zie weinig ondergroei onder het bos links. Ik vraag mij af of rhodos met hun vochtbehoefte wel gaan kunnen groeien met deze droge zomers, en bomen die veel vocht zuigen. Een plant die het hier nog goed doet is sneeuwbes je hebt een lage variant Symphoricarpos chenaultii 'Hancock. Mahonia aquifolium 'Apollo is misschien ook nog een leuke.
zondag 3 maart 2019 - 19:49
Roelette

Roelette

Oke bedankt voor de ideeën!
Het grondwater is gemiddeld denk ik, niet extreem droog. Linker zijde heeft de buurman in gebruik voor opslag van landbouwmachines/voederbalen dus dat wordt kort gehouden. De bossen in omgeving bevatten veel varens, weet niet of dat wat zegt over grondwaterniveau?
Zou een bodembedekker als pachysandra wat kunnen zijn? Of waldsteinia? In de herst natuurlijk wel veel bladval (eiken).
Ik ben sowieso nog op zoek naar een goede (niet te dure) bodembedekker voor een soort talud verderop in de tuin, in de schaduw.
maandag 4 maart 2019 - 20:33
Polplastron

Polplastron

De bossen in omgeving bevatten veel varens, weet niet of dat wat zegt over grondwaterniveau?

Nee, er zijn heel wat soorten varens en die groeien op verschillende bodemtypes en hebben verschillende voorkeuren voor bodemvochtigheid. Maar ... tegelijk zijn varens over het algemeen helemaal niet kieskeurig; dus ook op drogere grond zal je wel varens kunnen aantreffen met een voorkeur voor vochtigere grond en omgekeerd (zolang het niet té uiteenlopend is natuurlijk!).

Misschien is het echter een idee om eens te gaan kijken bij de verschillende varensoorten om hier een aanplant te doen? Er zijn immers heel wat mooie, groenblijvende en semi-groenblijvende varens die hier best mooi zouden kunnen zijn eventueel afgewisseld met andere planten?
woensdag 6 maart 2019 - 09:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon