menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Meidoornhaag terugsnoeien na aanplanten?

Ga naar meest recente reactie

WDH

WDH

Dag iedereen,
Vorig weekend plante ik een stukje meidoornhaag aan.
Het zijn allemaal jonge planten met nog niet al teveel vertakking.
Moet ik ze in de hoogte nu reeds wat terugsnoeien om vertakking te stimuleren?
Of moet ik ze nu eerst even laten aanslagen?
Groeten
Wouter
maandag 24 december 2018 - 09:34
LT

LT

Van internet:

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 24 december 2018 - 09:51
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

De vraag of je al dan niet moet snoeien na aanplant is iets wat altijd tot heel veel discussie leidt. Ik ben geneigd te stellen dat planten voldoende wortels moeten hebben en dat de bodem voldoende vochtig moet zijn. Wanneer aan die twee voorwaarden voldaan is, is snoeien bij aanplant nauwelijks nodig.
Als je toch wil bijsnoeien, hangt het er vanaf hoe hoog de haag moet worden. Je kan moeilijk de planten terugsnoeien tot op de gewenste hoogte wanneer die planten kleiner zijn dan de gewenste hoogte. Je kan dan best de zijtakken inkorten en de doorgaande top met rust laten.
maandag 24 december 2018 - 10:20
WDH

WDH

Hartelijke dank voor de reacties.
Toen ik enkele jaren geleden een ligusterhaag aanplante snoeide ik ze ook terug van +/- 1m naar 30cm.
Ik vergeet nooit de blik die mijn vrouw toen had....
1m vond ze al laag ????
Maar het heeft wel gewerkt wan heb nu een mooie volle haag.
Dacht m'n meidoornhaag in mindere mate ook terug te snoeien, vandaar de vraag.
woensdag 26 december 2018 - 22:20
WiPe

WiPe

Liguster heeft de neiging om onderaan gemakkelijk kaal te worden. Die maakt lager op de stam veel mnder zijtakken. Bovendien groeit die heel snel in de hoogte.
Meidoorn gaat minder snel in de hoogte groeien en die vertakt veel beter. Daardoor is het bij meidoorn niet ideaal om die op dezelfde manier terug te snoeien.
Daar komt bij dat meidoorn bladverliezend is. Je zal die takkendtructuur dus veel beter zien dan bij ligister. Dan geven rechte stammen tot bovenaan de haag een veel beter winterbeeld
donderdag 27 december 2018 - 14:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon