menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras vs mos

Ga naar meest recente reactie

Spectral

Spectral

Hey,

ik heb 2 jaar geleden een huis gekocht en ben momenteel zwaar aan het verbouwen. Binnen 2 a 3 jaar zou ik er willen in gaan wonen.

Toen ik het kocht stond er gras met (redelijk) wat mos tussen. Overheen de jaren is het meer en meer mos geworden tot bijna 100% mos. En nu begint er al vrij veel onkruid te komen tussen het mos.

Het mos vond ik op zich niet zo erg aangezien ik mijn tijd momenteel niet wil steken in gras afrijden, het onkruid is erger, de zaadjes hiervan landen op andere plekken in het grasveld (en bij de buren). Ik kom er te weinig en heb te weinig tijd als ik er ben door verbouwingen om het onkruid onder controle te krijgen.

Wat is de makkelijkste manier om dit probleem een klein beetje onder controle te krijgen? Het is een behoorlijke tuin.

Bijkomende vraag, als ik er binnen 2 a 3 jaar zou willen gaan wonen, begin ik dan best nu al met kalken (ik veronderstel dat de grond behoorlijk zuur is om zoveel mos te hebben) of heeft dat geen zin?

bedankt
woensdag 26 september 2018 - 16:34
Patrikc

Patrikc

Kalken heeft alleen zin als een bodemonderzoek uitwijst dat het nodig zou zijn, en kalken heeft geen zin op bodem waar niks mee gebeurt. Mijn idee, concentreer je gewoon op de bouwwerken en rij eventueel af en toe het gras/onkruid af.
woensdag 26 september 2018 - 21:56
pplakke

Pplakke

Inderdaad nu niet te hard aantrekken dat onkruid/ hoog gras. Je zal wel werk genoeg hebben met de verbouwwerken.
woensdag 26 september 2018 - 22:32
Spectral

Spectral

Ok, ik had ergens horen waaien als de grond heel erg zuur is (waarvan ik vrij zeker ben dat het zo is, staan enorm veel dennen op) dat je dan meerdere jaren na elkaar zou moeten kalken om dit op niveau te brengen. Vandaar de vraag
donderdag 27 september 2018 - 09:08
pplakke

Pplakke

Dennen op zich maken de grond niet slecht of zuur zo als vaak gezegd. Het is eerder de schaduw en droogte die maken dat gras slecht groeit. Als er dan ook nog eens verdichting is door zware voertuigen krijg je stukken waar weinig groeit. Ik heb gras tot op 1 meter van een dennen bosje en dit lukt zonder problemen zeker in de natte perioden van het jaar. Het is zelfs zo dat het gras dat ze zaaien na de mais, groener ziet waar de naalden vallen. Omdat die naalden composteren en dit voedingstoffen geeft. Die de stukken veld in het midden niet krijgen zowat de werking van compost eigenlijk.





donderdag 27 september 2018 - 15:33
Spectral

Spectral

momenteel zijn er inderdaad grote stukken van de gazon die het grootste deel van de dag in de schaduw liggen. Echter zijn er ook stukken die aardig wat zon krijgen en die zijn ook helemaal 'vermost'.

Ik zal het voorlopig zo laten dan, en als het onkruid echt te hevig wordt even behandelen. Vorig jaar klachten gekregen dat mijn distels in het zaad stonden en de buren hun tuin vervuilden. Vandaar mijn vragen.
donderdag 27 september 2018 - 16:09
pplakke

Pplakke

Het is wel zo dat distels tegenwoordig niet meer verplicht bestreden moeten worden. Dat is iets van vroeger natuurlijk veel ouderen weten dit nog niet of blijven er aan vasthouden.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170313_02778856




donderdag 27 september 2018 - 21:01
leerling

Leerling

Door te vermijden dat 'onkruid' in het zaad schiet, hou je niet alleen je toekomstige buren te vriend, maar spaar je jezelf later ook heel wat werk: onkruidzaden kunnen heel lang in de bodem overleven.

'k Heb vorig jaar 1 distel in het zaad laten komen, in de hoop er vogels een plezier mee te doen. Die distel heeft ongeveer 10 zaailingen opgeleverd. Dat viel nog best mee, maar het leek me niet zo'n best idee om ook die hun gang te laten gaan. Er staan er nu nog een paar, omdat ze veel nectar leveren en ik ze best mooi vind, maar zo gauw de bloemen verwelken, worden die eruit geknipt en gaan ze de restafvalzak in.

Af en toe te maaien (desnoods met een bosmaaier) wanneer je merkt dat er planten bijna in het zaad komen, is wenselijker dan er met een of andere gifspuit doorheen te wandelen. Zowel bij de productie als bij het gebruik van gif sneuvelen veel meer planten en dieren dan degene die je kwijt wilde.

Geen idee wat je een 'behoorlijke tuin' noemt, maar nog een andere manier om een (stuk) tuin onkruidvrij te maken is die af te dekken met karton, met daarop een mulchlaag.
Zie o.a. https://www.mijntuin.org/articles/hardnekkig-onkruid-de-truc-met-het-karton voor een beschrijving van die methode. Op youtube vind je er ook wat filmpjes over.

In België en Nederland vind je samen meer dan 600 soorten mos. Er zijn er die zure grond ideaal vinden, anderen hebben een voorkeur voor kalkrijke gronden. Sommige houden van schaduw, andere gedijen prima in zon.
Kalken om mossen te bestrijden zonder na te gaan wat voor grond je hebt of welke mossen er groeien maakt vooral de kalkboeren rijker.
Door de mythe dat kalk mos doodt, zijn veel tuinen overbekalkt. En laat gazongrassen nu net van een lichtzure bodem houden. Als gras het lastig heeft, bv. omdat de grond te alkalisch is, zullen mossen het vanzelf overnemen. Die zorgen op hun beurt dan voor een microclimaat, waarin andere planten het goed doen.

'k Heb geleerd dat tuinieren een pak gemakkelijker en goedkoper is als je kijkt naar wat voor grond (nat/droog..., zuur/kalrijk...) en omgeving (zonnig/(half)schaduw) je hebt en dan planten zoekt die het daar naar hun zin hebben.

En (op sommige plaatsen) in je tuin kunnen dat mossen zijn. Er zijn japanse tuinen waar het gras tussen het mos wordt weggewied.
vrijdag 28 september 2018 - 01:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon