menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kan ik te veel verticuteren met een verticuteerhark?

Ga naar meest recente reactie

remoras

Remoras

Ik ga af en toet met de verticuteerhark door mijn gras om het te kammen en ook om dood gras eruit te halen. En ook om wild gras eruit te krijgen.

Maar ik vraag mij soms af als ik hier niet meer kwaad dan goed doe. Omdat ik ook een beetje van het goede gras meegraai.

Kan ik beter paar keer per jaar met de verticuteermachine er grondig doorgaan en voor de rest erafblijven? Of kan dit geen kwaad?

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 11 juli 2018 - 21:10
pplakke

Pplakke

persoonlijk heb ik nog nooit geverticuteerd maar denk niet dat het echt kwaad kan.dan zou je al lang schade gezien hebben.eigenlijk is verticuteren iets van vroeger want tegenwoordig mulchen veel mensen.en dan dient het dood gras net als voeding terwijl je bij verticuteren het net wegneemt.
donderdag 12 juli 2018 - 05:13
Roeli

Roeli

ik verticuteer nooit, maar mijn zoon doet het 1 x per jaar bij hem thuis wel. Weet je, zoals jij het doet krijg je volgens mij steeds meer dood gras. Met het wegharken van de dode rommel haak je automatisch ook achter de wortels van het 'goede' gras, wat dan los gaat zitten en dan ook afsterft. Dan vind jij weer dood gras en ga je het weer verticuteren. Dat wordt een vicieuze cirkel en blijf je aan de gang. Of dit inderdaad zo is, weet ik niet, maar dit is mijn idee.
donderdag 12 juli 2018 - 11:21
Patrikc

Patrikc

Met verticuteren maak je ook een mooi zaaibedje voor het onkruid...

Inderdaad Roeli, in die vicieuze cirkel zit de huur van verticuteermachines, het strooien van kalk, het strooien van gazonmest al dan niet met met onkruid-en mosbestrijder, onkruidbestrijder en mosbestrijder apart...

Die vicieuze cirkel wordt instandgehouden en gepromoot door de tuinmarketing, en veel mensen zijn er zonder dat ze het zelf beseffen slachtoffer van.

Maar iedereen doet op zijn stukje gras wat hij zelf wil natuurlijk

donderdag 12 juli 2018 - 12:11
remoras

Remoras

Het probleem is dat ik niet weet wat goed is. En daardoor op advies van mensen kalk of mest strooi. Gelukkig kosten die dingen allemaal niet veel. Ik moet zeggen, bemesten heeft enorm veel geholpen bij mij.

Ik zal stoppen met verticuteren
donderdag 12 juli 2018 - 15:39
Wannus

Wannus

Het doel van verticuteren :
Plaats maken voor onkruiden en wilde grassen .
zaterdag 14 juli 2018 - 14:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon