menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Regenwormen in Veentuin

Ga naar meest recente reactie

Dioneia

Dioneia

Hallo,

In onze tuin hebben wij een "veentuintje" gemaakt voor onze carnivoren, het tuintje meet 1,5 meter bij 1,5 meter en is 70cm diep, de grond bestaat uit Turf aangezien deze planten alleen in zure grond kunnen overleven.

Om besmetting te voorkomen van regenwormen en ander ongedierte hebben we eerst een epdm doek gelegd. en een schrikdraad rond een kleine houten omheining (2 ijzerdraden rond de hele omheining aangesloten aan een kleine batterij, slakken en wormen etc.. die de 2 ijzerdraden tegelijk aanraken sluiten het circuit en krijgen een schok) Nu hebben we na de winter wat plantjes willen bijplanten en op de 1 of andere manier zijn er toch regenwormen in het "moeras" terecht gekomen.

Ik weet dat de gemiddelde tuinier Wormen als zijn/haar vriend beschouwt, maar voor een liefhebber van carnivoren vormen ze een probleem aangezien ze de zure bodem vruchtbaar maken en dus dodelijk voor de carnivoren.

Nu is mijn vraag:

1 hoe dood ik de wormen snel en efficiënt
2 hoe verzuur ik de bodem terug
3 hoe zijn die beesten in godsnaam in de turf geraakt, de epdm heeft geen drainage gaten
maandag 28 mei 2018 - 23:58
Wannus

Wannus

De regenwormen mag je brengen ; hoe meer hoe liever .
dinsdag 29 mei 2018 - 07:52
Dioneia

Dioneia

Ik durf ze niet aan te raken, mijn dochter pakt ze met een schepje en gooit ze bij de kippen zodra ze ze ziet, maar dat is niet efficiënt aangezien er diep in de turf waarschijnlijk veel meer zitten.

Ik ben dus op zoek naar iets dat
- alle wormen doodt
- de bodem weer zuur maakt om de "schade" die de wormen aanrichtten terug ongedaan te maken (vruchtbare grond is dodelijk voor vleesetende planten)
- de planten niet doodt (het zijn gevoelige plantjes)

Ik heb enkele Sarracenia, Pinguicula grandiflora, enkele soorten Drosera en verschillende Dioneia Muscipula.

mvg
dinsdag 29 mei 2018 - 10:58
Polplastron

Polplastron

Ik weet dat de gemiddelde tuinier Wormen als zijn/haar vriend beschouwt, maar voor een liefhebber van carnivoren vormen ze een probleem aangezien ze de zure bodem vruchtbaar maken en dus dodelijk voor de carnivoren.


Dat lijkt me toch wel een beetje sterk hoor! Regenwormen eten organisch materiaal en maken de bodem luchtig. Dat ze meteen voor grote "bemesting" zorgen durf ik toch wat te relativeren. Als er voldoende organisch materiaal in of op je bodemsubstraat komt, zullen allerlei organismen dit omzetten, regenwormen zijn daar maar een klein onderdeel van.

Ik heb hier al een aantal jaren Sarracenia in verschillende soorten, Drosera platystigma en Dionaea muscipula in mijn moeraszones van mijn vijver staan. Het substraat is turf vemengd met perliet. Regenwormen zie ik soms ook wel verschijnen, maar mijn planten gedijen zeer goed.

Ik ben dus op zoek naar iets dat - alle wormen doodt - de bodem weer zuur maakt om de "schade" die de wormen aanrichtten terug ongedaan te maken (vruchtbare grond is dodelijk voor vleesetende planten) - de planten niet doodt (het zijn gevoelige plantjes)


De bodem terug zuur maken? Waarom denk je dat de wormen de bodem minder zuur zouden maken? Hier zou ik me echt geen zorgen over maken.

Kortom; ik denk dat je rustig kunt ademhalen. Mag ik vragen welke planten je hebt staan?

Groeten,
Pol
dinsdag 29 mei 2018 - 11:38
Polplastron

Polplastron

Een foto van hoe het er hier een paar weken geleden bij stond.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 29 mei 2018 - 11:41
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Die regenwormen zijn onschadelijk, ook voor je gevoelige plantjes. Ze eten geen levende plantendelen. Ze bijten ook niet in vingers.
Ze zijn onschadeljik, en zelfs noodzakelijk, ze horen gewoon bij een gezond bodemleven.

De aanwezigheid van regenwormen maakt je turf niet minder zuur.

Ik zie echt het probleem niet.

Als je het bodemleven in je turf wil doden dan sterven je planten gegarandeerd mee.

Tuinieren doe je met de natuur, niet tegen de natuur.

PS ik zie achteraf dat Pol ondertussen ook al een nuttige bijdrage geleverd heeft

dinsdag 29 mei 2018 - 11:57
Dioneia

Dioneia

Dat lijkt me toch wel een beetje sterk hoor! Regenwormen eten organisch materiaal en maken de bodem luchtig. Dat ze meteen voor grote "bemesting" zorgen durf ik toch wat te relativeren. Als er voldoende organisch materiaal in of op je bodemsubstraat komt, zullen allerlei organismen dit omzetten, regenwormen zijn daar maar een klein onderdeel van.


Hm, als je gaat kijken bij The Carnivorous Plant FAQ van The International Carnivorous Plant Society
Dan lees je daar:
Worms: Most gardeners will tell you that worms are your friend. But that is because worms eat dirt and pass it through their gut, excrete the processed dirt, and thereby enrich the nutrient content of the soil by turning inert organic matter into a loam that plants can use. But since carnivorous plants require soil low in nutrients, worms function to degrade the soil for them by making it too rich. I have problems with red worms in particular. I hate 'em!


Mag ik vragen welke planten je hebt staan?


Ik heb enkele Sarracenia, Pinguicula grandiflora, enkele soorten Drosera en verschillende Dioneia Muscipula.
dinsdag 29 mei 2018 - 15:40
Patrikc

Patrikc

and thereby enrich the nutrient content of the soil by turning inert organic matter into a loam that plants can use


Dat is je reinste onzin... Organische stof bestaat vooral uit koolstof en leem bestaat vooral uit silicium. Diegene die organische stof kan veranderen in leem die kan wellicht ook lood veranderen in goud. Kwakzalvers die zoiets verkondigen...

Trust me, zelfs met regenwormen is je turf nog altijd geschikt voor je vleesetende planten.
dinsdag 29 mei 2018 - 15:57
Polplastron

Polplastron

Dat is je reinste onzin... Organische stof bestaat vooral uit koolstof en leem bestaat vooral uit silicium. Diegene die organische stof kan veranderen in leem die kan wellicht ook lood veranderen in goud. Kwakzalvers die zoiets verkondigen...


Inderdaad: dit getuigt niet echt van kennis van zaken.

Ik heb enkele Sarracenia, Pinguicula grandiflora, enkele soorten Drosera en verschillende Dioneia Muscipula.

Die P.grandiflora, daar ben ik al lang naar op zoek. Waar heb jij hem gevonden?
dinsdag 29 mei 2018 - 17:25
satomi
dinsdag 29 mei 2018 - 17:37
Polplastron

Polplastron

Bedankt voor de tip. Ik kende de site echter al en heb er in het verleden al een aantal keren iets besteld. P.grandiflora was echter telkens "niet op voorrraad", maar ik heb net nog eens gekeken en ... besteld! Heel erg bedankt dus!
dinsdag 29 mei 2018 - 20:51
Dioneia

Tekst aangepast

Dioneia

Dat is je reinste onzin... Organische stof bestaat vooral uit koolstof en leem bestaat vooral uit silicium. Diegene die organische stof kan veranderen in leem die kan wellicht ook lood veranderen in goud. Kwakzalvers die zoiets verkondigen...

Trust me, zelfs met regenwormen is je turf nog altijd geschikt voor je vleesetende planten.


Ok, bedankt voor de geruststelling.

Nu moet ik me alleen nog zorgen maken om verschillende soorten luizen en vogels die mijn sarracenias openpikken voor het gratis vliegenfestijn


Die P.grandiflora, daar ben ik al lang naar op zoek. Waar heb jij hem gevonden?


Online, https://www.cpbe.be/

Die jongen kweekt carnivoren.

Daarnaast zijn er op facebook ook groepen waar mensen zaden uitwisselen met elkaar.
dinsdag 29 mei 2018 - 21:38
Polplastron

Polplastron

Nu moet ik me alleen nog zorgen maken om verschillende soorten luizen en vogels die mijn sarracenias openpikken voor het gratis vliegenfestijn


Dat heb ik hier nog niet meegemaakt: wel eten de vogels hier om een of andere reden graag de bloemknoppen van Sarracenia op! Luizen heb ik enkel nog maar gehad in mijn palludarium binnen en met helaas nefaste gevolgen; sindsdien gaat elke nieuwe plant die erin komt eerst een paar weken in quarantaine!

Online, https://www.cpbe.be/ Die jongen kweekt carnivoren. Daarnaast zijn er op facebook ook groepen waar mensen zaden uitwisselen met elkaar.


Merci voor de weblink. Zaden zijn niet zo mijn ding; teveel werk haha! Het meeste materiaal dat ik heb komt van Araflora of via tuinbeurzen.
woensdag 30 mei 2018 - 14:22
Dioneia

Dioneia

Ben eens op Araflora gaan kijken. Ze hebben utricularia wat mij heel blij maakt maar 15€ vervoerskosten vind ik er wat over.
donderdag 31 mei 2018 - 09:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon