menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid

Ga naar meest recente reactie

Joost_N

Joost_N

Hallo, ik ben met een eenmalige grote opruim bezig van een deel van mijn tuin. Er staat zeer veel onkruid dat ik met Roundup wil verwijderen. Op de fles staat niet zo'n duidelijke maat. Weet iemand hoeveel ml. Roundup ik in een 5 liter drukspuit moet mengen met water?
zondag 22 april 2018 - 08:21
westy

Westy

5 ml in 0,5L water staat op achterkant etiket.
zondag 22 april 2018 - 08:39
leerling

Leerling

Als je in Vlaanderen woont mag je geen Roundup meer gebruiken.

Hou er hoe dan ook rekening mee dat een tuin waar veel onkruid groeit ook heel veel onkruidzaden bevat.
Als spuiten je antwoord is, ga je nog lang moeten spuiten.

Je kan m.i.beter de tuin beetje bij beetje onkruidvrij maken en er meteen voor zorgen dat je bodembedekkende planten in de plaats kan zetten. Dan krijgen zaden geen licht en krijg je vanzelf minder onkruid.

Een andere beproefde methode is het stuk afdekken met lagen bruin karton of kranten en daarbovenop een mulchlaag aanbrengen (bv. stro, of - als je liever een zwarte kleur hebt - compost). De planten onder het karton gaan afsterven door gebrek aan licht, en het bodemleven verteert zowel de afgestorven planten als het karton als de mulchlaag. Eindresultaat: een bodem die weer wat vruchtbaarder en gezonder is.

Eventueel kan je al meteen gaten maken in het karton en er alvast planten in zetten.
zondag 22 april 2018 - 19:31
Tuinprins

Tuinprins

Een keer goed spuiten met RoundUp en dan de zaak wat betreft onkruiden goed bijhouden. Als je in de grond gaat werken zullen er opnieuw veel onkruidzaden gaan ontkiemen. Goed wieden is en blijft het devies anders is het water naar de zee dragen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 22 april 2018 - 19:55
Joost_N

Joost_N

Bedankt voor alle reacties. Ik heb besloten om zoveel mogelijk onkruid er met de hand uit te trekken en dat gaat redelijk vlot. De roundup gebruik ik nu nog voor de echt hardnekkige onkruiden. Voor zevenblad en heermoes heb ik mcpa.
maandag 23 april 2018 - 15:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon