menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Mijn tuin zakt weg...

Ga naar meest recente reactie

wadetski

Wadetski

Achteraan mijn tuin loopt een gracht die zorgt voor de afwatering van onze wijk. Helaas ligt onze tuin vrij hoog ten opzicht van deze gracht en begint de grond achteraan de tuin te verzakken. Er staat een afsluiting met klimop op de grens van de tuin met klimop en deze begint hier en daar lichtjes over te hellen naar de gracht. Af en toe ontstaat er zelfs een put waar de aarde gewoon is weggespoeld.
Ik ben dus op zoek naar een boom, struik of gelijk welke andere plant met een goed wortelstelsel die ervoor kan zorgen dat toekomstgericht er minder of geen aarde meer wegspoelt.
Iemand ideeën en/of ervaring hiermee?
zaterdag 7 mei 2016 - 22:40
leerling

Leerling

Wadetski, wat is 'vrij hoog'?

Onze achtertuin eindigt op een rechte val van twee meter. De vorige eigenaar had geprobeerd om dat te stutten met balken en puin. Het bleek vooral een ideale woonplaats voor woelratten en muizen die met hun vele holen de boel verder deden afkalven. We hebben er betonnen L-profielen laten plaatsen om de boel te stabiliseren.

Als jullie minder hoog liggen, kan je proberen met planten, maar dan helpt informatie over grondsoort, hoeveelheid licht...
zondag 8 mei 2016 - 00:42
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

spuit je het onkruid weg?
want gras kan erosie tegenhouden.
hier is een beek toegedaan vroeger.
(was handiger voor de draad te plaatsen en oprit buur.)
waar nu en dan nog eens water loopt als het heel nat is of een onweer.

ik heb dat stuk jaren gespoten om dat dat het minste werk koste.
na meer dan 20 jaar heeft dat water opnieuw een geultje gegraven.
maar nu doordat ze zo over dat gif bezig zijn dat het slecht zou zijn.
heb ik er gras gezaaid en dat lost ook het probleem van de erosie op.

zo was het eerst zonder gras.
[afbeelding verwijderd niet-https]

nu is het 2 de jaar met gras en dat houd de grond nu vast.
natuurlijk als er al dingen verzakt zijn.
gaan die vanzelf niet meer recht komen .
maar doordat er nu dus geen grond meer mee spoelt word het niet meer erger.




'/>
zondag 8 mei 2016 - 11:44
wadetski

Wadetski

Ik denk dat mijn tuin één meter lager ligt met het bos erachter. En mocht ik meten vanuit de gracht dan zal het zeker 2,5 m zijn.
Er was oorspronkelijk een houten wand geplaatst in de gracht, maar deze was niet zo goed geplaatst.
Nu is er een tweede voor waardoor het veel beter gaat, maar er 'loopt' nog steeds aarde weg...



Rechts ligt mijn tuin...
zondag 8 mei 2016 - 22:34
leerling

Leerling

De foto is niet zichtbaar, Misschien omdat je nog niet genoeg forumberichten hebt.

Zo te lezen is je situatie wat vergelijkbaar met de onze. Wij hebben gekozen voor die betonnen L-profielen (aan de 'binnenkant' afgewerkt met worteldoek) omdat de achtertuin te klein is om een geleidelijk verval te maken. Als jij die ruimte wel hebt is dat een mogelijk alternatief.
maandag 9 mei 2016 - 01:15
satomi

Satomi

Ik weet niet of je die mogelijkheid hebt, maar een damwand zou dat probleem op kunnen lossen. Dat kan je met hout doen of met metaal. Google op "damwand" en je ziet voorbeelden te over.
maandag 9 mei 2016 - 11:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon