menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker Vinca Minor + onkruid

Ga naar meest recente reactie

roh85

Roh85

Vooraan in de tuin hebben we 2 driehoeken van ongeveer 7 m2 aan beide zijde van de tuin. We willen deze graag mooi laten toegroeien met een gemakkelijke bodembedekker waar we niet te veel onderhoud aan hebben en in het midden een mooie boom die niet te groot wordt.Tussen de bodembedekker wouden we wat tulpen bollen planten zodat in het voorjaar en najaar er tulpen uitkomen.
De 2 stukken grond hebben zon tot ongeveer 13u en vervolgens staan beide stukken in de schaduw van het huis.

We hebben gekozen voor Vinca Minor op aanraden van ons planten centrum. Persoonlijk vind ik Vinca Minor ook een mooie bodembedekker, en zou qua onderhoud vrij gemakkelijk moeten zijn heb ik me laten vertellen. In het midden hebben we een Liquidambar (amberboom) gezet in bol vorm.

We hebben dit vorig jaar in de lente aangeplant nadat we de grond opnieuw aangevuld hebben met grond met champion mest. Voorheen stonden er namelijk 2 heel grote dennenbomen die we hebben laten omdoen.

Echter ziet het er nu echt verschrikkelijk uit. Ik heb hier vaak verschillende uren op mijn knieën onkruid liggen uitdoen maar het is niet bij te houden. De Vinca Minor lijkt niet heel goed aan te slaan en het onkruid overheerst duidelijk en groeit veel sneller dan de bodembedekker. Het moeilijke is dat de Vinca Minor over de bodem groeit waardoor het onkruid helemaal verstrikt zit in de bodem stengels van de Vinca Minor waardoor je de plantjes ook beschadigd.
Ik weet niet goed meer wat ik hiermee moet aanvangen en ben aan het denken alles terug om te spitten en opnieuw te beginnen.

Kunnen jullie me aub goed advies geven hoe ik dit moet aanpakken

Alvast bedankt.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 3 april 2016 - 10:57
roh85

Roh85

Bijgevoegd nog een detail foto

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 3 april 2016 - 10:59
deHaan

DeHaan

Je hebt te weinig en te laat onkruid gewied.
Als het eenmaal dichtgegroeid is heb je er weinig onderhoud aan.
De eerste jaren zijn erg belangrijk om het goed schoon te houden.
zondag 3 april 2016 - 11:32
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

bij mij doet vinca het enkel goed in de schaduw.
als je wied breekt het onkruid vaak af ?
want dan groeit het zeer snel terug.



als je een bodembedekker makkelijker wilt starten.
is het handig eerst te zorgen dat het onkruid dood of verwijdert is.
dan afdekken met fijne type mulchlaag tegen het onkruid.
dan planten en mulch goed rondom de plant aansluiten.
dan als er hier en daar een onkruidje groeit uitrekken.
mocht de bodembedekker te traag toe groeien.
moet je na een paar jaar mulch bij leggen tot hij toe is gegroeid.


ook de sterkte van bodembedekker doet veel.
ik heb naast een wei klimop.
en die kan zelfs daar vrij goed weerstand bieden
tegen het gras en ander voortkruipend onkruid.

'/>

zondag 3 april 2016 - 11:40
Tuinprins

Tuinprins

Ben het helemaal met DeHaan eens. De eerste twee à drie jaar zul je in het groeiseizoen (maart-oktober) bij Vinca minor om de twee weken de aanplant moeten controleren op onkruid. Hier is dat duidelijk niet gebeurd. Bij dit soort bodembedekkers is het zeer belangrijk dat er van meet af aan goed wordt gewied. Doe je dat niet dan zit je met de gebakken peren.

Wat nu te doen? Je kunt er een middagje aan spenderen om het onkruid te wieden en kijken of je zo het onkruid binnen de perken kunt houden. Als er veel wortelonkruiden zitten is het misschien verstandiger om het zaakje te rooien en opnieuw te beginnen waarbij je dus, wijs geworden, het onkruid consequent wiedt.


Gegroet, de tuinprins
maandag 4 april 2016 - 07:04
Carib

Carib

Even een paar uurtjes doorpakken: alle vinca's met een kluit uitsteken en even aan de kant zetten. Vervolgens de grond losmaken met een riek en alle onkruid handmatig verwijderen. Harken om de laatste restjes te verwijderen. Vinca terugplanten. Een paar weken iedere paar dagen controleren om eventueel achtergebleven onkruid dat de kop opsteekt alsnog te verwijderen. Dan mulchen zoals hierboven beschreven.
maandag 4 april 2016 - 18:57
roh85

Roh85

Bedankt voor de reacties. Ik ga jullie advies opvolgen en proberen te alle vinca's met een kluit uit te steken en vervolgens al het onkruid omspitten en de vinca's terug plaatsen en goed mulchen.
En dan een kwestie van het onkruid beter bij te houden.
maandag 4 april 2016 - 22:19
roh85

Roh85

Is het een goed idee om nog extra vinca's aan te schaffen om de plantjes nog wat dichter op elkaar te zetten? Ik heb nu een vinca staan om de 20cm.
maandag 4 april 2016 - 22:21
pplakke

Pplakke

om de 20 cm is voldoende .
maar als je het onkruid onderspit moet het diep genoeg zijn.
want anders overleeft het en den werkt mulch niet .
mulch werk enkel tegen onkruid dat nog moet kiemen.
eigenlijk zorgt het dat de aarde geen licht krijgt.
en daardoor kiemt er niets waar er wel iets kiemt ligt de mulch te dun.


dinsdag 5 april 2016 - 15:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon