menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dode boomstronk beplanten

Ga naar meest recente reactie

Polfliet

Polfliet

Hallo, ik heb hier een afgezaagde boom, met een gat in (ongeveer 40 cm breed en diep. Ik vind het best wel mooi en vraag me af of ik hier iets zou kunnen in planten, bij wijze van natuurlijke plantenbak? Hij is gelegen op een zeer zonnige plaats in de tuin. Het zou zelfs eventueel een grotere plant/boom mogen zijn
zondag 17 mei 2015 - 19:01
zuurtje

Zuurtje

Kan wel natuurlijk, maar den duur gaat hij toch rotten. Eenjarige plantjes misschien?
zondag 17 mei 2015 - 19:03
zuurtje

Zuurtje

....... en voor de afgezaagde boomstam een 2e leven?

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 17 mei 2015 - 19:08
Arico

Arico

Een (hardhouten) boomstronk gaat toch wel enkele jaren mee hoor. Ik zou dan wel niet gaan voor een lang levende boom of heerster want komt de tijd dat je stronk idd helemaal weg gerot is moet je die nog kunnen verplaatsen.
Genoeg vaste planten om uit te kiezen
zondag 17 mei 2015 - 19:49
Polfliet

Polfliet

De boomstam is ondertussen tot brandhout geworden... (had meer dan 3m omtrek). Zal er nog even over nadenken, ondertussen is het beste plantseizoen voor vaste planten voorbij maar misschien wel wat éénjarigen dit jaar.
zondag 17 mei 2015 - 19:59
zuurtje

Zuurtje

citaat "ondertussen is het beste plantseizoen voor vaste planten voorbi j''

welnee het is pas half mei
zondag 17 mei 2015 - 20:45
WiPe

WiPe

Waarom zou je er geen varen in planten? Staat mooi in een dode boomstronk.
zondag 17 mei 2015 - 22:20
kerstkind

Kerstkind

Jammer....dat het al brandhout is.

"Dood hout doet leven"
Zo'n boom kan nog jaren huisvesting bieden aan allerlei insekten, zaagwespen en kevers.
Ideale plek voor zwammen en er komt allerhand begroeing op; mossen en varens.
jammer.

groetjes José
dinsdag 19 mei 2015 - 16:56
WiPe

WiPe

Dat de stronk blijft zitten is toch ook al niet slecht.
dinsdag 19 mei 2015 - 18:16
kerstkind

Kerstkind

Dat de stronk blijft zitten is toch ook al niet slecht.

Daar heb je gelijk in!
groetjes
dinsdag 19 mei 2015 - 20:31
Polfliet

Polfliet

Voila se het is beslist: in de eerste stronk komt er een heuchera, in de andere drie ga ik lavendel zetten en misschien nog een varentje. Op hoop van zegen. Eerst planten en dan zien of het gat groot genoeg is voor iets anders. Varens hebben we al staan tussen de bomen en wat de insecten betreft: tussen de stapels brandhout die gemiddeld een 2-tal jaar blijven liggen zitten massa's insecten en we hebben altijd enkele stukken die er gewoon blijven liggen. Onze afsluiting is gewoon van weidepalen gemaakt (eik), daar kruipt ook vanalles in. Toch bedankt voor de leuke suggesties!
zaterdag 23 mei 2015 - 17:52
WiPe

WiPe

Lavendel is een typische plant voor een droge, zonnig standplaats. Niet direct het milieu dat je vindt in een verterende stronk. Ik vermoed dat dat wel een tijdje goed zal gaan, maar in een natte zomer krijgt lavendel dan makkelijk last van schimmels.
zondag 24 mei 2015 - 10:19
Polfliet

Polfliet

Heb ze ook maar gekocht op goed geluk, waren te koop in de Aldi voor een prikje (net iets duurder dan éénjarigen) dus we zien wel volgend jaar.
dinsdag 26 mei 2015 - 19:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon