menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ontwerp voortuin

Rhaasbroek

Rhaasbroek

Voor mijn voortuin op het oosten heb ik een schets gemaakt, zie foto.
Ik ben nog een beginnende tuinvrouw en ben op dit ontwerp gekomen na veel plaatjes kijken op internet en lezen.

Als toelichtingen nog bij de tekening startend aan de straatzijde (ik kon niet alles vinden in sketch up):

- Aan de straat staan beukenhagen, allebei ongeveer 120 hoog en 60 diep
- Daarachter een hele rij pluimhortensia's ( er staat er maar 1 omdat sketch up veel te traag werd bij meer)
- Daarachter struikhedera (ongeveer 80 hoog, lager dan de pluimhortensia)
- Plantvak links (6m breed en 8m diep): daarachter Salvia, buxusbollen op een rij (daaronder bodembedekker van Stekelnootje) en lampenpoetsersgras (of ander gras om auto uit zicht te houden, links van het plantvak zit een oprit) en een rij boerenhortensia's (roze) en daarachter rhodondendron. Aan de rechterzijde van dit plantvak, parallel aan het tegelpad, nog een lage 30cm strakke haag van Lonicera (poor man's buxus).

- Plantvak rechts (5 m breed en 9 meter diep): struikhedera gaat mee de hoek om parallel aan de oprit rechts van het plantvak als lage begroeiing en verhoogd als hoge haag ter afscherming van de auto, daarachter buxusbollen, Salvia en Rhodondendron als laatste horizontale border tegen het huis aan.

Verder wil ik nog 2 mooie bomen in de voortuin, ter hoogte van de struikhedera voor in de tuin. Bijvoorbeeld 2 mooie Prunus Subhirtelle Autumnalis Rosae. Ze staan lang in bloei en het roze steekt mooi af tegen ons witte huis.

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn ontwerp vinden! Ik hoor/lees het graag.

Alvast bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 10 mei 2015 - 00:34
praet0rian

Praet0rian

Waarmee heb je dit gemaakt?

Ziet er goed uit!
zondag 17 mei 2015 - 22:04
Polplastron

Polplastron

Het is niet geheel m'n smaak, maar het oogt alvast 100% beter dan de meeste voortuinen die ik tot nu toe gezien heb! Knap!

Wel zou ik de buxusbollen vervangen door iets anders; de laatste jaren zijn er een aantal plagen die het buxusbestand in heel wat tuinen onherroepelijk uitdunnen. Eventueel zou je kunnen denken aan Spirea (deze groeit ook rond), Lonicera (is ook in vorm te snoeien) of eventueel zelfs een azalea (Ik had er destijds een die gesnoeid was als een schildpad en die desondanks nog jaarlijks bloeide ook!)

Het ontwerp zit best goed dus, maar hou je ook rekening met de standplaats, bodem en bodemvochtigheid? Het is zeker een goed idee om dingen te plannen met een programma of op papier, maar je kan de omstandigheden maar zelden aanpassen aan de beplanting; het omgekeerde is veel eenvoudiger. Stekelnootje en Salvia kunnen bijvoorbeeld vrij goed droge grond verdragen terwijl hortensia net vochtige grond nodig heeft. De eerste twee willen overigens ook liefst in volle zon terwijl een hortensia wel wat schaduw wil.

Zorg dat je je goed informeert over de wensen van je planten en de bestaande situatie. Op die manier voorkom je later veel kopbrekers en frustraties.

Geef gerust meer info hier in dit draadje zodat we kunnen meedenken. Een foto van de bestaande situatie is overigens ook altijd handig.

@Praet0rian:
Waarmee heb je dit gemaakt?
(ik kon niet alles vinden in sketch up)

Groeten,

Pol
maandag 18 mei 2015 - 14:27
Rhaasbroek

Rhaasbroek

Ha wat fijn dat er toch reacties zijn. Ik heb het ontwerp in sketchup (gratis programma) gemaakt. Kun je op googlen.
Bedankt voor de tips. Ik ga inderdaad ook rekening houden met grond en standplaats. De positieve reacties sterken mij om even door te zetten. Ik vind het zo moeilijk, zoveel planten zoveel keuzes!
Vandaag heb ik weer inspiratie opgedaan bij veel tuinen en ga ik het ontwerp weer bijschaven. Ik zal dan foto's erbij zetten van de bestaande situatie. Wordt vervolgd.

Dank jullie wel in ieder geval.
zaterdag 30 mei 2015 - 00:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon