menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grassen en onkruid tussenachter jonge haagbeuk

Ga naar meest recente reactie

wouterv19

Wouterv19

Dag allemaal,

Tussen en achter mijn jonge haagbeukenhaag groeien er allerlei grassen en onkruid... dik tegen mijn zin. Dat komt hoofdzakelijk doordat de grond naast en achter ons perceel, open bouwgronden zijn. En ik heb mijn gazon gewoon tot aan de haag laten komen.

Vlak nadat ik de haag heb aangeplant, heb ik boomschors gelegd achter de haag. Blijkbaar onvoldoende, want dat schors heeft het onderspit moeten delven tegen de indringers.

Hoe zou ik dat onder controle krijgen, op korte en langere termijn?
Zelf dacht ik aan:
- ecoboord-platen plaatsen tussen gazon en haag (20cm tussen)
- geotextiel plaatsen achter de haag, 1 meter breed
- boomschors leggen tussen gazon en haag + op de geotextiel; 6 cm dik

Trekt dit plan op iets? Hoe kan het verbeterd worden?
Of is het juist overbodig omdat de haag over een paar jaar toch de grassen en het onkruid zal doen verdwijnen?
De ecoboord: gaat dat iets uithalen? Hoe diep in de grond en hoe hoog boven de grond moet ik blijven?
De geotextiel: heeft dat zin?
De boomschors: welk soort? hoe dik? Picea, Sylvester, Pinus maritima,...? grote/kleine stukken?

Alvast bedankt voor de deskundige tips!

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 7 april 2015 - 21:44
LucM

LucM

Mijn haagbeuk is al zo een 30 jaar oud maar het onkruid is nooit verdwenen. De haag begint nu pas terug bladeren te krijgen maar het onkruid eronder groeit veel te goed...
dinsdag 7 april 2015 - 22:15
leerling

Leerling

Ecoboord zal helpen om je gazon netjes af te scheiden van je haag, maar je moet hem wel diep genoeg steken, anders kan je er niet over met de grasmachine en moet je nadien de rand nog eens bijmaaien. Voor de diepte van de ecoboord kan je gewoon kijken hoe diep de wortels van je gazon reiken. De ecoboord een 3-tal cm dieper laten komen lijkt me genoeg.

Als de grens niet te lang is, kan je de rand ook gewoon met een kantensteker bijhouden.

Geotextiel met boomschors is lastig als je straks je haag wil snoeien. Het snoeisel valt dan tussen de schors en is lastig te verwijderen.

Wat boomschors betreft zijn deze topics misschien ook interessant voor je:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&page=&tid=45728
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&page=&tid=7169

Toen we nog een echte grasmachine hadden, strooide ik het gras o.a. tussen een van de hagen. (Niet te dik. Telkens een laag van max 5 cm.) Dat hielp goed. Onder een andere haag groeide een mengeling van bosaardbeitjes, maarts viooltje en hondsdraf. (Hondsdraf zou ik niet echt aanbevelen. Is welk lekker, maar woekert.) Ook daar viel nog weinig te wieden.
vrijdag 10 april 2015 - 22:19
Tuinprins

Tuinprins

Wat dacht je van gewoon schoffelen? Goed voor de conditie en je ziet nog eens wat van je tuin!

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 10 april 2015 - 22:24
aronv

Aronv

Met een schoffel beschadig je die jonge beukenboompjes toch.
Ik denk dat je beter de pollen er tussen uit kan trekken als de grond droog is.
Of zet een ander soort struiken neer er bestaan veel leukere, bloeiende soorten heggen.
zaterdag 11 april 2015 - 00:03
Tuinprins

Tuinprins

Met een schoffel beschadig je die jonge beukenboompjes toch.

Dat ligt eraan. Als je een ongeleid projectiel bent dan is de kans op beschadiging groot.

Hoe ik te werk zou gaan? Ik zou eerst een draad over de grond spannen aan de rand van het gazon/gras. Dan met een kantensteker of spade langs de draad steken evenwijdig met de haag. Dan de schoffel pakken en losschoffelen. Gras/zode/onkruid laten liggen want dat verdroogt wel gezien het te verwachten weer. Wat tussen of zeer dicht bij de haagplanten staat handmatig wieden.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 11 april 2015 - 07:09
deHaan

DeHaan

Dat is de manier hoe het moet.
zaterdag 11 april 2015 - 17:26
Polplastron

Polplastron

Ecoboord zal helpen om je gazon netjes af te scheiden van je haag, maar je moet hem wel diep genoeg steken, anders kan je er niet over met de grasmachine en moet je nadien de rand nog eens bijmaaien. Voor de diepte van de ecoboord kan je gewoon kijken hoe diep de wortels van je gazon reiken. De ecoboord een 3-tal cm dieper laten komen lijkt me genoeg.

Na een tijd groeit het gras toch weer gewoon over je boord, dus veel zin heeft het niet tenzij je af en toe wat bijwerkt. Ik heb hier destijds zo'n experiment gedaan met hardhouten planken. Dat zag er inderdaad een paar jaren goed uit, maar na een tijd vond het gras toch op een of andere manier een weg OVER de planken heen ook al staken die nog een stuk boven de bodem uit.

De hierboven aangehaalde manier van schoffelen (of hakken) en wieden is en blijft de enige goede!

Groeten,

Pol
zaterdag 11 april 2015 - 20:08
wouterv19

Wouterv19

Bedankt voor de tips! Vooral schoffelen dus

Gewoon om het goed te begrijpen. Waarom geen geotextiel en/of schors eigenlijk?
woensdag 15 april 2015 - 18:07
wouterv19

Wouterv19

Oké, dat lees ik nu in de links van "Leerling". Bedankt.
woensdag 15 april 2015 - 18:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon