menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazonprobleem

Ga naar meest recente reactie

Joffry

Joffry

Beste mensen ik heb jullie advies nodig :
(als het goed is gegaan, zou hieronder een foto moeten staan of ik ga af als een gieter)


[afbeelding verwijderd niet-https]


Het is een Oost gerichte tuin (de foto is dus getrokken in de richting van het Oosten) met nog wel wat werk aan .

Drie jaar geleden heb ik met graszoden een gazon gelegd. Het was zo groen en zo strak als maar kan. Nu drie jaar later is er van mijn green niet veel meer over. Het gras is op vele plekken verdwenen en er zijn oneffenheden in en ik zou willen weten hoe dat komt.

Mijn gazon is in de winter vaak drassig. Is het te nat en zou ik moeten draineren? Het vreemde is wel dat tegen de linker betonafsluiting, waar onderaan vinca minor geplant is, de grond kurkdroog is. Is dit normaal tegen een Zuidmuur? Ik zou hier een druppeldarm willen leggen want ik heb de vinca minor al een paar keer vervangen en ze groeien niet echt.

Ik wil dit voorjaar mijn gazon op nieuw doen en wil het deze keer echt goed doen...
dinsdag 17 maart 2015 - 23:03
Arico

Arico

Ontvangt je tuin op enig moment wel zon? (maw zie je de zon echt op de planten schijnen?) Want je betonmuren lijken nogal hoog waardoor ze inkomende zonnestralen blokkeren.

Gras heeft nu eenmaal veel zon nodig. Zonder kwijnt het gewoon weg, zeker als je nog eens op een zware verdichte ondergrond zit zoals klei. Wij hebben afgelopen najaar ook graszoden gelegd, en waar er nooit zon is blijft er alleen nog een modderpoel achter, dus je bent heus niet alleen. Lijkt mij erop dat je van vooraf aan moet beginnen: graszoden verwijderen, rotiveren en compost onder mengen (eventueel drainage leggen) en opnieuw zaaien of zoden leggen.
dinsdag 17 maart 2015 - 23:21
Joffry

Joffry

Ja hoor. De platen zijn ongeveer 2 meter hoog. Het gras heeft zon van s'ochtends tot een uur of 4 a 5 smiddag's. De kale plekken zijn ook in het midden waar de meeste zon is.

Het stuk gras aan de rechterkant tegen de betonplaten heeft wel minder zon, dus als dit minder dik is als de rest zou ik het best snappen.

Zo van dat plastic gras zou ik liever vermijden ook al heb je er nu wel hele realistische soorten in.
dinsdag 17 maart 2015 - 23:32
jdcoster

Jdcoster

Moest dat mijn grasveldje zijn, dan zou ik dat onmiddellijk kort maaien. Daardoor zullen de oneffenheden beter zichtbaar zijn en kun je daaraan werken door eventuele bulten af te steken, wat aarde eronder weg te nemen en de zode terug te leggen. Op kleine bultjes trap ik eens met een zware voet Op de foto zie ik nauwelijks bulten eigenlijk, alleen dat het gras zeer ongelijk van lengte is.
In eventuele kale plekken kun je eens met een hark krassen en er wat graszaad in strooien of beter nog, kleine stukjes zode van bij het afsteken van de randen (bijvoorb. aan dat terras) gebruiken om erin te planten. ze breiden snel uit en die plekken groeien dicht.
Als dat gedaan is, de hele oppervlakte met zorg en regelmatig verdeeld, bemesten met een samengestelde meststof.
Doe dat alles NU in de droge dagen zodat de meststof bij de eerste regens die komen goed in de grond dringt.
In mei zou u zo al een mooi dicht en groen grasveldje moeten hebben.
Heraanleggen kan natuurlijk altijd, maar het kost meer, financieel en ook qua inspanningen en niets garandeert dat het er na twee jaar weer zo niet uitziet.
Het is ook een misvatting te denken dat een grasmat er het hele jaar steeds perfect kan of moet uitzien. Na de winter moet er altijd wel eens wat gecorrigeerd worden.
Drainage is daar m.i. ook niet nodig, want dan zou de ganse tuin drassig zijn.
woensdag 18 maart 2015 - 08:48
Joffry

Joffry

Ondertussen heb ik een put moeten graven omdat ik van plan was een goot aan mijn terras te plaatsen. Op de foto hieronder ziet u de put. Eigenlijk is de grond in de put echt droog dus aan drainage is er idd geen nood denk ik. Maar waarom is het gras dan zo nat in de winter? je hoort dat het echt verzadigd is als je er over loopt. het geeft zo'n "spletch" geluid.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hoe maak ik mijn gazon dan weerbaarder tegen de winter?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik ga nu jdcoster me zei : kort maaien, verticuteren, egaliseren waar nodig, kalken, bemesten en vervolgens bijzaaien. Ben ik nog iets vergeten??
dinsdag 7 april 2015 - 13:28
Tuinman65

Tuinman65

Mogen we weten welk grondwerk je gedaan hebt bij de aanleg?
Al wat je nu wil doen heeft geen enkele zin als de basis bij de aanleg niet goed geweest is.
Verticuteren lijkt me niet nodig en voor kalken ben je te laat.

Leo
dinsdag 7 april 2015 - 22:32
Joffry

Joffry

Uiteraard Leo,

Voordien was het tuintje zeer sterk verwilderd. Ik heb dan zowat alle planten verwijderd en vervolgens de hele tuin (zo groot is hij niet) manueel omgespit. Ik heb dan ook zo veel mogelijk stenen en allerlei andere achtergelaten rommel verwijderd.

Vervolgens heb ik het vlak waar het gazon zou komen vlak getrokken en er een laag van 3 a 5 cm potgrond over gestrooid. Ik had toch potgrond genoeg en het leek mij een goed idee. Dan heb ik de grond aangeweld en de ģrasmatten gelegd. Het gazon heeft de eerste zomer prachtig gestaan en is dan, jaar na jaar, lelijker en uitgedund geworden.
woensdag 8 april 2015 - 22:12
Patrikc

Patrikc

Heb je in de jaren na de aanleg je gazon nog bemest ?
woensdag 8 april 2015 - 22:22
Joffry

Joffry

Ja, elk jaar. Soms nog in het najaar ook...
woensdag 8 april 2015 - 22:32
Tuinman65

Tuinman65

Als de aanleg goed was, dat beweer je toch, dan is hier een gebrekkig onderhoud toch de oorzaak hoor.
Wat? Dat kan niemand van hier uit zien.
Leo
woensdag 8 april 2015 - 22:40
jdcoster

Jdcoster

Ondertussen zijn er wel al drie weken verloren gegaan, de meest interessante weken om dat te doen. ... .
Ik deel, voor één keer, ook de mening van Leo dat het onderhoud niet goed was. Gewoon het feit dat er nog zoveel blaadjes op rond slingeren en de lengte van het gras wijst al in die richting.

donderdag 9 april 2015 - 09:23
vloeiende

Vloeiende

Heb je bij het graven van de put (hoe diep is hij) een harde laag tegen gekomen?
Zou kunnen dat het water niet door harde laag kan, je kan dit ook testen in de winter door dan een voldoende diepe put te graven, als je dan op gegeven moment toch vrij droge grond tegenkomt is er sprake van een verdichte laag waar geen water door kan, ttz in de winter niet naar beneden en in de zomer niet naar boven.
Ook ik denk aan gebrekkig onderhoud bij het zien van de fotos.
Vooraleer je kosten doet eens nadenken of je die tijd (en goeting) hebt om het gazon deftig te onderhouden, anders is alle moeite voor niks en heeft het alleen maar geld gekost.
donderdag 9 april 2015 - 21:49
Joffry

Joffry

Nee, een harde laag ben ik niet tegen gekomen.
Ik ben ondertussen het gazon aan het omspitten en ga met een schone lei beginnen.

Ik ben inderdaad te laat om te kalken maar ga eerst bemesten en vervolgens zaaien. Een weekje ertussen, is dat voldoende?

Ik ga tevens trachten om mijn gazonnetje wat meer aandacht en liefde te geven en vooral ook meer te beluchten want ik denk dat de bodem gewoon erg vastgelopen is door er over te lopen en dat daarom het gazon in de winter verzadigd is door water.

Hopelijk lukt het deze keer wel...

donderdag 9 april 2015 - 23:10
aronv

Aronv

Het kan ook zijn dat er veel engerlingen onder de grond zitten die lekker aan je graswortels knabbelen.
Het zijn grote crèmekleurige rupsen die je tegenkomt bij het omspitten.
De grond is te verdicht geworden dat zie je direct.
Overigens zie ik klein wilgenroosje tussen je gras zitten.
Je maakt ons echt niet wijs dat je dit onderhouden hebt.
zaterdag 11 april 2015 - 22:45
mukkes

Mukkes

Het grootste probleem dat ik hier zie is te verdichte grond waar teveel overheen gelopen wordt. Zo te zien is de grond in je achtertuin een soort die gemakkelijk verdicht. Om in de winter van dat overtollig regenwater af te raken kun je draineren. Dit doe je bijvoorbeeld door met een grondboor gaten te maken op de natste plekken. Hoe diep is afhankelijk van het grondwater en de grondsoort, maar het hoeft zeker niet meters diep, maar zeker tot voorbij de natte laag. Deze gaten vul je op met grit/steentjes tot net onder de graszode. Bij een stevige vaste bodem kan het zo, met een losse zanderige bodem kun je eerst ook een pijp in het gat steken zoals een stuk pijp van de dakgoot. Dit zou al een stuk schelen in de winter en je gras zal beter door de winter komen. En je zou kunnen overwegen om een pad over het gazon te leggen waardoor het gras minder belopen wordt. Als je kinderen graag in de tuin spelen dan helpt dat waarschijnlijk niet veel. In dat geval zal het een zaak worden van elk voorjaar de kale plekken opnieuw inzaaien.
En voor elk gazon geld, het gemaaide gras niet afvoeren, behalve als het gras te lang geworden is. Regelmatig maaien zonder afvoeren zal de bodem langzaamaan verbeteren en je hoeft minder te mesten. In afgemaaid gras zit immers ook voeding.
maandag 13 april 2015 - 08:24
Joffry

Joffry

Bedankt voor jullie reacties

Volgende tips ga ik proberen toepassen :

Enkele grindputjes maken op de plaatsen die het natst zijn in de winter
gras laten liggen na het maaien (mss dan ook beter maaien met een handmaaier ?)
regelmatiger bemesten, meerdere keren per jaar
kalken in de winter
regelmatig beluchten (met dit URL GEBLOKKEERD 1881 of een prikrol)

Als er nog dingen zijn hoor ik het wel...
donderdag 16 april 2015 - 11:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon