menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ondergrond te hart

Ga naar meest recente reactie

wesleystofferis

Wesleystofferis

Hallo,

ik ben hier nieuw en heb een vraag
ik heb dit jaar grasmatten gelegd, nu heb ik een probleem dat mijn ondergrond te hard is aan gestamd.
mijn vraag is wat kan ik nu doen om die ondergrond wat losser te maken zonder het gras te moet weg nemen?
het water dat er op komt kan niet genoeg weg zakken?
zaterdag 13 december 2014 - 11:03
pplakke

Pplakke

is het toch niet aangereden met een zwaar voertuig ?
want dan is de enige oplossing de grond diep los spitten .

als het enkel de bovenste laag is.
kan je eens proberen met een riek.
gewoon er in duwen eens vringen dat er lucht onder kan.
en dan de riek er weer uit .
ong. om de 50 cm verder een nieuwe rij doen .
dan best niet meer te veel over lopen.

je kan ook zo iets huren.

http://www.boels.nl/huren/tuin-park/tuinonderhoud/tuinwals-met-pinnen

maar dat maakt enkel gaatjes .
en lucht dus minder ver dan eens vringen met de riek .
zaterdag 13 december 2014 - 11:58
Tuinman65

Tuinman65

Dat helpt allemaal niks pplakke. Hier zijn ongetwijfeld fouten gemaakt bij de aanleg.
Enige oplossing : herbeginnen.

Leo
zaterdag 13 december 2014 - 22:51
deHaan

DeHaan

Wat hebben ze bij de aanleg gedaan, kan je dat beter uitleggen.
Wat voor grond heb je.
De informatie die je geeft is namelijk veel te summier.
zondag 14 december 2014 - 11:32
Ginkgo

Ginkgo

Ik denk dat idd de grondvoorbereiding in de eerste plaats niet met voldoende aandacht zal uitgevoerd geweest zijn. Als de oorzaak in de dieper gelegen grondlagen zich voordoet dan vrees ik inderdaad dat je beter gewoon opnieuw begint.
zondag 14 december 2014 - 19:55
wesleystofferis

Wesleystofferis

hallo

in ieder geval al bedankt om te antwoorden.

ik heb het zelf gedaan, maar ik denk weet het bijna zeker dat mijn ondergrond iets te hard zal aan gedamd zijn.
ik heb er 10cm aarde bij gevoegd en waarschijnlijk te hard aan gedamd.
ik zou het wel zonde vinden om er alles te moeten af halen en opnieuw te beginnen.
kan ik gelijk er in een bericht stond met een riek gaten in maken om de zoveel cm?
het gras op zijn eigen mooi groen juist probleem dat het water niet goed weg kan.

Stofferis
maandag 15 december 2014 - 23:38
jdcoster

Jdcoster

Het probleem zal zich wel niet in die bovenste 10 cm situeren. Is het een tuin rond een nieuwbouw?
Werd er met vrachtwagens of kranen op gereden? Liggen de percelen van de buren hoger. Welke soort grond ziet er onder die 10 cm toplaag?
Als je dat wilt controleren moet je eens een smal maar diep putje maken. Als je vanaf 30 cm diepte ook maar moeizaam in de grond geraakt, is het erger dan je denkt.
Ik ben momenteel ook een stukje grond aan het 'ontginnen' waar vroeger een hoop aarde lag van 4 à 5 meter hoog. Door de druk van die hoop op de bodem eronder en het veelvuldig berijden met de kraan om die hoop weg te scheppen is die grond precies beton, ook al werd de bovenlaag nadien weer gefreesd. De gemeentearbeiders die er afsluitingspalen kwamen plaatsen geraakten maar met de grootste moeite met een zware machinale grondboor in de grond.
Ik ben nu afwateringsgrachtjes aan het delven om het oppervlaktewater vlotter weg te krijgen. In uw geval kun je misschien een paar drainagebuizen leggen indien je het water ergens kunt afvoeren
dinsdag 16 december 2014 - 00:47
wesleystofferis

Wesleystofferis

het gaat over een stuk grond waar geen huis rond staat.
er is met een kraan over gereden, maar eerst om mijn vorig terras weg te halen.
zo is hij telkens achteruit gegaan met de kraan, nu is het zo dat hij daarna ons oude gras heeft weg gedaan en die grond heeft afgegraven.
daarna kwam het niet zo goed uit met mijn borduur stenen en hebben wij 10cm tot ongeveer 15cm terug opgehoogd.
de aarde die er onder zat, deze hebben we niet weg gedaan dat was tot op 80cm goede aarde.
omdat ik een put heb gemaakt.
wij zelf hebben dat opgehoogd en ik zelf stom van zijn er over gegaan met een dammer, omdat ik van het gedacht was om het mooi te leggen.

ze hebben mij dat ook al verteld om drainagebuizen te plaatsen met mijn water zou ik weg kunnen.
ik had ook nog een idee kweet niet of dat goed zou zijn, ik heb een boor van diameter van 16 40cm om enkele gaten te maken door de boor kan je misschien goed door de aarde boren om zo gaten te maken, kweet niet of dat een goed idee is?
woensdag 17 december 2014 - 23:10
wesleystofferis

Wesleystofferis

Was ik vergeten bij vermelden mijn stuk gras is 4.50cm op 12m hoeveel zou ik er dan moeten steken ik denk dat 1 in het midden niet genoeg zal zijn? denk ik!
woensdag 17 december 2014 - 23:28
jdcoster

Jdcoster

Zelfs al was die bovenlaag niet gerold of aangedamd en boterzacht, dan nog kan het aan de te hard vastgereden onderlaag liggen. Zo is het bij mij in elk geval. De bovenlaag werd gefreesd.
Ik zou inderdaad eens testen of het helpt van regelmatig een gat te boren. Ik heb er geen ervaring mee. Op andere topics hier wordt het dan aangeraden van ze te vullen met keien (en een plukje gras er weer op ?)
Volgens mij trekken drainagebuizen wel 2 meter ver water weg. Eén in het midden moet volstaan denk ik. Steek hem ook niet te ondiep, want er komen ook nog wel droge periodes en dan krijg je een gele streep in het gras.
donderdag 18 december 2014 - 00:04
Ginkgo

Ginkgo

Dan moet je denk ik al niet verder meer zoeken, met de kraan er opgereden en de graszonen er af geschraapt. Verdichting + dichtsmering...
donderdag 18 december 2014 - 19:19
Tuinman65

Tuinman65

Het is duidelijk dat hier een verharde onderlaag het water moeilijk door laat.
Dan helpt een draineerbuis ook niks.
Draineren dient om een natuurlijke te hoge waterstand te verlagen.
In dit geval dringt het water niet snel genoeg in de grond en het is toch langs die weg dat het in de draineerbuis moet geraken. Dat gaat dus niet lukken.
Er zit maar één ding op : herbeginnen.
Leo
donderdag 18 december 2014 - 23:28
vloeiende

Vloeiende

Leo heeft het naar mijn mening bij het rechte eind, nu draineren = kosten maken die niet veel helpen.
Spijtig maar opnieuw beginnen is echt de enige echte oplossing, de rest zijn lapmiddelen, kies zelf maar ineens goed of beginnen sukkelen en daarna opnieuw.
Nog een raad, wacht met grondbewerkingen tot de grond voldoende is opgedroogd en doe uw grondbewerkingen in droge omstandigheden
zaterdag 27 december 2014 - 16:11
Tuinman65

Tuinman65

Als ik het goed heb spreken we hier over een opp. van 54 m².
Ik vraag me toch af of het nu zo moeilijk is om te herbeginnen.
Al de lapmiddelen die ik hier heb gelezen gaan even veel tijd in beslag nemen en uiteindelijk niks helpen.
Vraagsteller hoeft me niet te geloven maar over lapmiddelen die ik ben tegen gekomen, en niks hielpen, kan ik een boekje schrijven.
Leo
zondag 28 december 2014 - 22:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon