menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Keuze tuinpad

Ga naar meest recente reactie

Zeppo

Zeppo

Hallo,

In onze tuin in aanleg (gedeeltelijk moestuin, gedeeltelijk siertuin en gazon) zou ik graag een tuinpad leggen. Aanvankelijk dacht ik aan parkgoud (Google er maar eens op) omdat dit niet alleen vrij makkelijk aan te leggen is, maar ook door de tijd mooi blijft. Vandaag begon ik echter te twijfelen. In de siertuin is dat geen probleem, maar als je met je laarzen uit de aarde komt na het omspitten bv, dan zal dat mooie goudgele pad al snel grauw en slijkerig worden. De tuin is wel ong. 1000m² groot... Het pad had ik graag 1m à 1m20 breed gehad.

Daarom dit topic. Graag had ik geweten welk pad jullie in jullie moes- en siertuin hebben, en wat jullie bevindingen erover zijn. Wat zijn de voor- en nadelen, zowel qua aanleg als naar onderhoud toe.

Gooi het er maar uit

Mvg,
Zeppo
zondag 17 november 2013 - 14:13
sugar

Sugar

Ik gebruik zoveel mogelijk paden in houtschors, afgezoomd met kasseien. Ik vindt dat mooi, en heb er weinig onderhoud aan. Aanleggen vraagt weinig werk en beperkte ecologische voetdruk. Hier wat foto's, dat bovenste paadje ligt er al een jaar.
https://fruitberg.wordpress.com/2013/09/08/schorspaadjes-en-terras/
zondag 17 november 2013 - 15:14
pplakke

Pplakke

ik heb wat soorten kassei los in de aarde zelf gelegd.
draagkracht voldoende in de aarde hier zandleem .
weet niet wat voor grond het bij u is.
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
zondag 17 november 2013 - 17:03
Figo

Figo

In de siertuin hier steenslag met een laag porfierzand erop (ipv de eerst voorziene dolomiet).
In en naar de groentetuin: steenslag met een laagje chape en betondallen. Weg is 1 meter breed: aan sweerszijden een borduur, en 3 rijen betonklinkers ertussen. is voldoende breed om met volle kruiwagen en frees over te rijden.
zondag 17 november 2013 - 17:23
jdcoster

Jdcoster

De terrassen en paden rondom het huis zijn hier in betonklinkers maar paden in de moestuin, de siertuin en naar de kippenren zijn hier in hakselhout, deels zelf gemalen en ook wel van het gemeentelijk containerpark.
Dat verteert langzaam en moet dus ieder jaar een beetje bijgevuld worden. Dat is een nadeel maar een groot voordeel is dat het heel weinig kost en minder ingrijpend is in de bodem.
De mensen met kiezel-, dolomiet- of grintpaden hebben datzelfde nadeel. Wat gemorste compost, grond van de laarzen of het kruiwagenwiel verdichten al gauw de oppervlakte van het pad. Het ziet er niet zo mooi meer uit en er groeit onkruid in dat niet zo makkelijk te verwijderen is.
Met houthaksel of schorsbrokken (duurder) heeft men dat ook al niet.
Houthaksel kan gecomposteerd worden. Dat voorkomt een berg onrecycleerbaar afval bij het verwijderen van paden, later bij eventueel veranderende tuinplannen.
zondag 17 november 2013 - 17:58
furor

Furor

het voorlopige plan is om met dolomiet te werken, hoewel ik oorspronkelijk kasseien wou (gewoon in de grond, niet in stabilisé)
zondag 17 november 2013 - 18:43
Lino

Lino

Parkgoud? ... = dolomiet (heb ik even moeten opzoeken)

Wij hebben stapstenen in het gras.
Daar moet je wel af en toe rondom het gras afsteken of ze worden elk jaar wat kleiner
maandag 18 november 2013 - 08:40
Zeppo

Zeppo

Het idee met de kasseien in combinatie met het hakselhout vind ik alvast een mooi resultaat, zeker omdat het een zeer natuurlijk uitzicht geeft.

Onze grond is zeer zanderig. Waarschijnlijk leg ik best een ondergrond van steenpuin?

Dolomiet en parkgoud zijn imho wel degelijk 2 verschillende soorten split. Dolomiet zou grijzer worden met de tijd, terwijl parkgoud z'n mooie gele kleur zou behouden. Ook de aankoopprijs is verschillend.

Bedankt voor de ideeën tot nu toe. Nog meer suggesties?

Mvg,
Zeppo
donderdag 21 november 2013 - 08:47
furor

Furor

Hoe ecologisch is dolomiet eigenlijk? (productie, transport, ...)

Een reden waarom ik zelf niet geneigd ben om hakselhout te gebruiken is aanrijking van de grond (en zo de bloemenweide).
Leg je hieronder ook worteldoek?

Ik denk dat ik het liefst kasseitjes zou gebruiken maar is waarschijnlijk de duurste optie.
donderdag 5 december 2013 - 16:27
sugar

Sugar

Dolomiet wil ik niet in mijn tuin. Het is een zeer kalkrijk gesteente, dat je best niet gebruikt in de omgeving van zuurminnende planten
zondag 29 december 2013 - 12:04
vloeiende

Vloeiende

Om even op de dolomiet terug te komen, Parkgoud is wel geler bij aankoop maar is te zacht, te "vettig" om lang mooi te blijven in de tuin, begroeit veel vlugger met mos dan dolomiet Merlemont.
Als je die paadjes enkel nodig hebt om te voet-kruiwagen erover te rijden heb je absoluut geen steenslag nodig vooraleer je schors plaatst, tenzij het zand zo rul(los) is dat je er in loopt zoals in de duinen, en ook een doek,textiel of andere kunststoflaag is niet nodig onder de schors. Als je wil afboorden met kassei-klinker zou ik dat wel eerst doen om te vermijden dat je schors al gemengd wordt tijdens het plaatsen van de kassei.
zondag 29 december 2013 - 15:49
leerling

Leerling

Het huis waar we nu wonen heeft paden en een oprit van kiezels.

Ik haat die dingen hartsgrondig.

Zelfs als je met worteldoek werkt, dit is een groene omgeving en hoe verwijder je afgevallen bladeren of stof uit kiezel? Allerlei onkruid maakt dankbaar gebruik van die voedingsbodem. Ik heb geen zin om met de gifspuit rond te lopen. Vorig jaar hebben we ettelijke dagen doorgebracht met wieden. Vandaag ziet het er alweer behoorlijk groen uit. Bijkomend nadeel is dat die steentjes zich vrijelijk in de omringende perkjes hebben verspreid.

Sommige paden liggen voor ons ook gewoon verkeerd, maar hoe krijgen we die kiezelrommel weg?

Ik zou met plezier ruilen voor sugars paden in houtschors. Hoe dik leg je zo'n houtschors best?

Het pad van pplakke vind ik ook mooi. Er is ruimte tussen de stenen waar gras en (on)kruid kan tussen groeien en zo te zien liggen de stenen laag genoeg om de begroeiing gewoon met de grasmachine in toom te kunnen houden.

In onze vorige tuin had ik paadjes van grasmaaisel in de moestuin en van wingerdsnoeisel tussen het tuinhuis en de straat.
zaterdag 25 januari 2014 - 01:29
sugar

Sugar

De oprit is hier uit kiezel. een laag van 3 cm kiezel op een ondergrond van chappe (waterdoorlatend). Daar groeit zo goed als niets op volgens mij.
In ieder geval positief dat je die gifspuit niet wilt gebruiken.

ook tussen het hout zal wel wat onkruid komen opdagen (tot nu toe valt dat hier goed mee). Indien je een worteldoek onder dat hout legt valt dat best mee denk ik (zelfs dat heb ik niet gedaan). Hier ongeveer 8 cm dik volgens mij.

Het weghalen van paden met kiezel doe je met de schop en een kruiwagen. Indien er een klein beetje kiezel blijft liggen kan dat nog niet per definitie veel kwaad. Als het echt teveel werk is kan je een grondwerker inschakelen (maar laat hem alleen met een kleine machine met rupsbanden de werkzaamheden uitvoeren op een moment dat het droog is.

Ik heb hier 200m³ kiezel laten verwijderen. Op sommige plaatsen vind ik nog een heel klein laagje kiezel, 15 cm diep in de grond, dat zorgt voor drainage
zaterdag 25 januari 2014 - 09:00
pplakke

Pplakke

op grind is een bladblazer-zuiger het makkelijkste .
onkruid is inderdaad moeilijk als je niet spuit.
op mijn kassei gebruik ik men benzine trimmer .
dan staat het onkruid heel kort ook op klinkers trouwens.
bij beide vind ik het beste mos in de voeg daar groeit dan niets anders.
over een paar jaar terug spoot ik hier nog 1 keer per jaar .
komt door dit forum dat ik er mee gestopt ben .
toen ik niets meer ging spuiten heb ik een keramische onkruidbrander gekocht .
een Infraweeder LADY dat werkt maar is veel te traag .
nu zit ik al een tijdje te denken om een sheen x300 te kopen .
het voordeel is dat je geen gasfles mee draagt.
en toch een grote vlam hebt want die mini brandertjes stelt niets voor.
zaterdag 25 januari 2014 - 11:59
groenvingertje

Groenvingertje

ik heb wat soorten kassei los in de aarde zelf gelegd.
draagkracht voldoende in de aarde hier zandleem .
weet niet wat voor grond het bij u is.


Ik weet dat dit een oud topic is, maar wou toch even zeggen dat ik je tuinpad in kassei zeer mooi vind en als inspiratiebron wens te gebruiken

Heb je misschien tips hoe je dit legt?

bedankt hoor
dinsdag 14 april 2015 - 19:52
groenvingertje

Groenvingertje

Ik ben precies nog niet helemaal mee in het citeren op dit forum..
dinsdag 14 april 2015 - 20:04
leerling

Leerling

Ik ben precies nog niet helemaal mee in het citeren op dit forum..

Op 'Citeren:' klikken, het citaat knippen en plakken, terug op 'Citeren': klikken.
dinsdag 14 april 2015 - 21:24
pplakke

Pplakke

de breedte van het pad uitgegraven.
de diepte was zo dik als de steen.
de onderlaag van de put heb ik een paar centimeter.
de aarde los gehakt echt niet diep dan een hoop water er in.
dan de kasseien in die modder goot vast geklopt (grote hamer + hand kassei stamper) .
na een nacht was dat vastgezogen en is nog niets verzakt.
ik rij er zelfs met een zitmaaier over.

als echte oprit zou ik deze methode wel niet echt aanraden.
(vroeger deden ze het nochtans echt zo los op de aarde voor die kassei wegen )
ook als je tuin opgehoogd of diep geploegd is.
zal de grond eerst wat moeten vast komen voor je zo iets doet.
je kan altijd eens een stuk proberen.
mocht je niet zeker zijn van de draagkracht van je grond.




[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 14 april 2015 - 22:21
groenvingertje

Groenvingertje

Hey pplakke, bedankt voor je antwoord, dat wordt geapprecieerd!

Het is niet als oprit hoor maar voor een padje door het achterste gedeelte (en mss op termijn voor de hele tuin) van de tuin te maken waar een moestuin zou moeten komen. Het is wel redelijk natte grond, dus ik hoop dat het niet zal verzakken.. Heb deze winter wel een drainagebuis in de grond gestoken wat al veel effect heeft!

Ik zie heel graag kasseien en je kan ze soms gratis vinden op internet, dus ik denk dat we eerst een stukje gaan proberen en zien wat het geeft!

thx
maandag 20 april 2015 - 21:55
leerling

Leerling

Ik ben een gepassioneerde hater van grind.

Mijn ouders hadden het vroeger ook. Daar lag het nog netjes in een dikke laag op stabilize met gaatjes, zodat het regenwater de grond in kon. Maar na een aantal jaren zat dat vol met aangewaaid zand en gecomposteerde bladeren. Prima omstandigheden voor allerlei onkruiden.
We hebben toen een deel van onze vakantie grind mogen weghalen, het vuil eruit spoelen, en dan terug kieperen.
Ik haat grind.

Hier ligt het ook. Slecht gelegd. Niet eens worteldoek eronder. Geen boord. Dus eindeloos onkruid wieden en/of branden. En massa's grind in de perken ernaast. Ik heb me erbij neergelegd dat zelfs als de paden netjes worden, ik de rest van mijn leven ook grind zal moeten 'wieden' in de perken.
Heb ik al gezegd dat ik grind haat?

Mijn dierbare eega vindt het mooi. We zijn het eens geworden dat grind mag op de oprit en dat boomschors mag op de paadjes.
Oorspronkelijk wilde ik stapstenen met daarrond lage bodembedekkers, maar stapstenen voor in totaal een 100m tuinpad kosten meer dan ik dacht. Allicht wordt het mettertijd een mengeling: stapstenen aan de voorkant, boomschors voor de rest.
dinsdag 21 april 2015 - 00:13
pplakke

Pplakke

ik heb ooit eens een filmpje gezien.
daar deed iemand een laagje potgrond of aarde over het grind.
en die zaaide er dan gras over.
een beetje de goedkope versie van die grasdallen.
dan moet je het wel mee maaien .
weet wel niet of dat lukt met elk soort grind.
ik vermoed wel dat de wortels van het gras.
verhinderen dat die steentje wegvliegen met de maaier.

donderdag 23 april 2015 - 21:07
pplakke

Pplakke

ik heb eens gezocht op internet .
en vond dit
http://www.gardensalive.com/product/weeds-in-stone--gravel-driveways-a-superior-solution/

ergens onderaan staat het hij had geen zin meer in wieden.
en kwam op het idee om te maaien en na een tijd had hij gras.
het onkruid groeit bij u ook dus normaal gezien is er vocht genoeg.
als je een dun laagje aarde inspoelt.
zo dat je net gelijk komt met het grind
en dan gras zaait zou het wel eens goed kunnen werken.

ik denk dat wel meer mensen grind moe zijn .
vroeger was het met pesticiden goed te onderhouden.
maar nu mag het op straat al niet meer.
en net daar werd door veel mensen grind gekapt recht op de aarde.
zou je trouwens nu een boete krijgen als ze je betrappen.
terwijl je sproeit op de weg voor je huis?
donderdag 23 april 2015 - 21:58
Polplastron

Polplastron

Om die reden leg je best niet meer bestrating dan je echt gaat gebruiken.
Vroeger werden 'onderhoudsarme' tuinen voor een groot deel bestraat, maar daar had je dan inderdaad een herbicide voor nodig om dat proper te houden (al gaat het ook heel goed met een roofingbrander en dat is toch al iets ecologischer).

Mij valt alvast erg op dat het tuinpad in de achtertuin quasi onkruidvrij blijft; de kinderen lopen, rijden, ... er van voorjaar tot najaar over en daar houdt onkruid niet van. Het paadje naar de brievenbus wordt echter maximaal één keer per dag gebruikt en daar groeit al snel een wildernis als je niet oplet. Ook de oprit is een ramp: enkel waar de sporen zijn van het rijden blijft de boel mooi 'proper', voor de rest gebruik ik m'n brander. Moest ik nu mijn oprit opnieuw aanleggen zou er in het midden ook een grasstrook of zo komen denk ik, maar dat is geheel off-topic.

Dolomiet of parkgoud (ik ken het verschil niet echt) hadden wij hier vroeger als oprit: 's zomers was het een stoffige bedoening waarvan je altijd sporen mee naar binnen bracht, 's winters (na wat vriezen en regenen) was het een vettige boel die overal aan bleef hangen. Ik zou hier niet meer voor kiezen. Nu hebben we kasseien liggen als oprit en kleiklinkers als tuinpad; niet echt goedkoop, maar altijd opnieuw te gebruiken of te verkopen als je ze ooit kwijt wil. Ik vermoed dat dit voor degelijke betonklinkers ook wel geldt.

Groeten,

Pol
vrijdag 24 april 2015 - 09:03
leerling

Leerling

@pplakke
Dat ziet er een prima systeem uit als je toch moet maaien.
'k Ga eens zoeken hoe je dat best aanpakt, want sommige sites suggereren dat je de natuur gewoon zijn gang moet laten gaan en beginnen maaien als het groen wat hoog begint te staan, andere suggereren dat je er best wat zand op strooit, terwijl anderen eerst de boel willen begraven onder ruim 20 cm grond. Mocht je die link naar dat filmpje nog terugvinden, dan is die zeker wellkom.

Wat dat sproeien betreft: gewoon niet doen.
Zie http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=57198
zondag 26 april 2015 - 00:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon